کد خبر: ۳۷۱۷۹
زمان انتشار: ۱۶:۴۴     ۱۰ بهمن ۱۳۹۰
بولتن نیوز: نخستین همایش بین‌المللی "جوانان و بیداری اسلامی" روز گذشته در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد برگزار شد. در این اجلاس 1129 نفر از کشورهای مختلف اسلامی و غیر اسلامی (اقلیت های اسلامی) و همچنین 170 نفر از فعالان دانشگاهی و حوزوی ایرانی حضور به عمل رساندند. خبرنگار بولتن نیوز با حضور در این اجلاس با بسیاری از نمایندگان کشورهای شرکت کننده به گفت و گو نشسته اس.

ضمن خوش آمد گویی خدمت جنابعالی، اوضاع بیداری اسلامی را در سودان چگونه ارزیابی می کنید؟

- من هم از شما ممنونم. بیداری اسلامی در سودان از قدمت زیادی برخوردار است اما دلایل متعددی مانع آن شده. اسلام گرایان در سودان به دو دسته تقسیم می شوند: یک گروه از آنها متاثر از حکومت هستند و گروه دیگر در تعارض با حکومت. ما جوانان در سودان خواهان استمرار حرکت بیداری اسلامی و حکومت اسلام مانند سایر نقاط جهان هستیم.

بولتن نیوز: با این توضیحی که فرمودید در مجموع اوضاع بیداری اسلامی را چگونه می بینید؟ آیا طرفداران بیداری اسلامی بر حکومت غالب هستند یا بالعکس؟

در حقیقت مسیر ظلم رو به زوال است، مردم سودان چیزی جز حقوق اصلی خود و توقف اوضاع فعلی را مطالبه نمی کنند و این در حالی است که حکومت به معارضه با آنها برخاسته، امروز در سودان بسیاری از روزنامه ها به دلیل گفتن حق توقیف می شوند در حالی که آنها چیزی جز حق را نمی گویند.

بولتن نیوز: آینده بیداری اسلامی در سودان را چونه می بینید؟

آینده بیداری اسلامی در سودان به آینده بیداری اسلامی در جهان بستگی دارد، امروز در دنیای اسلام تحرک آغاز شده است و حرکت های انقلابی که در سراسر دنیای اسلام به دست جوانان اتفاق می افتد، خواهان برهم زدن نظام های دیکتاتوری و مستبد هستند.

امام خمینی در پیام بزرگ خود به همه مسلمین عالم تاکید داشتند که بر نظام ظلم و استبداد و به قدرت امریکا اکتفا نکنید و با اتکا سلاح ایمان مبارزه کنید که پیروز خواهید شد. بیداری اسلامی از مصر و لیبی و تونس آغاز گشت و در سایر نقاط و از جمله سودان گسترش یافت چرا که این یک سنت الهی است که مستضعفان به حکومت برسند.

بولتن نیوز: اختلافات مذهبی در سودان به چه شکلی است؟ اکثریت مردم این کشور را شیعیان تشکیل می دهند یا اهل تسنن؟

اکثریت مردم سودان را اهل تسنن تشکیل می دهن اما جالب است که بدانید اختلاف اصلی در جای دیگری است؛ اختلاف اصلی در سودان میان شیعه و سنی نیست بلکه اختلاف حقیقی و واقعی میان سلفیان و صوفیان است. سلفیان با همه مشکل دارند؛ نه شیعه را قبول دارند و نه صوفیان را و با هیچ کدام کنار نمی آیند.

بولتن نیوز: رابطه سلفیون با حکومت چگونه است؟ آیا آنها هم به مخالفت با آنها می پردازند یا آنها را حمایت می کنند؟

موضع سلفی ها در قبال حکومت از گذشته تا به حال متفاوت بوده است؛ در گذشته آنها به شدت از حکومت فاصله می گرفتند و ان را تا حد کفر هم نزدیک می کردند اما امروز سلفی ها نزدیک ترین گروه به حکومت در سودان هستند و به شدت از آن حمایت می کنند!

بولتن نیوز: یعنی امروز نزدیک ترین گروه به حکومت در سودان به حساب می آیند؟

بله! از آنجا که حکومت سودان بیشترین شباهت را با حکومت عربستان دارد بدین ترتیب سلفی ها نیز بیشترین نزدیکی و قرابت را با حکومت دارند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها