کد خبر: ۳۶۷۸۵۷
زمان انتشار: ۱۰:۳۰     ۲۲ اسفند ۱۳۹۴
با بارشی ۱۵۲ میلیمتری در پهنه ایران، در مجموع حجم بارشهای اول مهر تا پایان ۲۰ اسفند معادل ۲۵۰.۵ میلیارد مترمکعب است. با بارشی ۱۵۲ میلیمتری در پهنه ایران، در مجموع حجم بارشهای اول مهر تا پایان ۲۰ اسفند معادل ۲۵۰.۵ میلیارد مترمکعب است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنیم، از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر 94) تا امروز ارتفاع کل ریزشهای جوی کشور بالغ بر 152 میلیمتر است. این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت ( 164 میلیمتر) 7 درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته ( 125 میلیمتر) 22 درصد افزایش نشان می‌دهد.

با بارشی 152 میلیمتری در پهنه ایران، در مجموع حجم بارشهای اول مهر تا پایان 20 اسفند معادل 250.5 میلیارد مترمکعب است.

این بارش های 250 میلیارد مترمکعبی در حالی است که مقدار کل آب تجدید شونده ایران در یک سال حدود 105 تا 110 میلیارد مترمکعب و میزان مصرف آب کشور حدود 85 تا 90 میلیارد مترمکعب در سال است. 

حال این سوال پیش می آید که این 250 میلیارد مترمکعب آب تمیز باران و برف که در مدت 170 روز گذشته بر ایران بارید چه شد؟

سرنوشت بارش ها این است که یا تبخیر می شوند، یا تبدیل به روان آبهای سطحی می شوند و یا به منابع زیرزمینی آب نفوذ می کنند.

به جدول زیر نگاه کنید. در این جدول سهم هر یک از مولفه های تبخیر، روان‌آب و نفوذ در منابع زیرزمینی از بارش ها در اقلیم های مختلف آورده شده است.

ایران با متوسط بارش در حدود 205 تا 250 میلیمتر در مرز اقلیم خشک و نیمه خشک واقع شده و طبق برآوردهای صورت گرفته 70 درصد بارش های ایران تبخیر شده و از دسترس خارج می شود. 

به عبارتی از بارشهای 250 میلیارد مترمکعبی 170 روز گذشته، حدود 175 میلیارد مترمکعب تبخیر شده و از دستری خارج شده است. از این رقم با کسر میزان تبخیرها، فقط 75 میلیارد مترمکعب باقی می ماند که حدود 20 تا 25 میلیارد مترمکعب آن به منابع زیرزمینی وارد شده و حدود 50 تا 55 میلیارد مترمکعب آن با جریان یافتن در رودخانه ها، یا در پشت سدهای موجود ذخیره شده و یا در جاهایی که سد وجود ندارد به دریاها ریخته اند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها
پر طرفدار ترین ها