وی عالمانه بودن را به خاطر عامه بودن استفاده کنندگان از فضای رسانه ضروری دانست و گفت: براساس دین اسلام، اخلاق انسانی و منش ایرانی باید به حقیقتها بپردازید.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه راز توهینها و تخریبهای همیشگی به شما چیست، به ارائه تحلیلی از چگونگی حضورش در مبارزات اشاره کرد و یادآور شد: در مقطعی که متوجه شدیم بعضی از جوانانی که با ما در مبارزه شریک بودند، یا مرتد و یا التقاطی شدند، هم حمایتهای معنوی و هم کمکهای مادی خود به آنان را قطع کردیم و همان نقطه شروع تخریبهای سیاسی و توهینهای غیرانسانی شده که تا همین امروز نیز البته با شکل و ادبیات و عناوین مختلف ادامه دارد، البته شدت و ضعف آن و همچنین ماهیت تخریب کنندگان با توجه به احساس خطری که در جامعه میکنند، متفاوت میشود.
هاشمیرفسنجانی با بیان اینکه در تمام سالهای قبل و بعد از مبارزه، اسلام، انقلاب و امام برای من عزیز و مبنای اتخاذ گفتار و رفتار اعتدالی بودند، افزود: هنوز هم به همان عقاید پایبندم و هنوز هم مخالفان سیاسی من در مسیر خود تلاش میکنند و آنچه برای من موجب صبر میشود، توکل بر خدا و امیدواری به عاقبتبخیری است.
وی به چگونگی شکلگیری شخصیت قرآنی در وجودشان و همچنین روند افزایش علاقه به قرآن و تحقیقات قرآنی پرداخت و یادآور شد: در کودکی هر روز صبح با صدای قرائت قرآن مرحوم پدرم بیدار میشدیم و کم کم شنیدن آن صدای دلنشین از قرآن برای ما عادت شده بود، به همین خاطر در اولین سالهای پس از فراگیری خواندن و نوشتن، به حفظ و قرائت قرآن پرداختم.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از بیان چگونگی سفر به قم و حضور در حوزه علمیه برای آموزش علوم دینی، اظهار داشت: در قم نیز با استفاده از فرصت به حفظ قرآن پرداختم و به همین خاطر وقتی در سالهای بعد برای مبارزه به زندان افتادم، آن جا هم قرآن انیسم بود تا جایی که براساس محفوظات شروع به فیشبرداری از آیات قرآن برای نگارش کتابی با عنوان «کلید قرآن» کردم که بعدها به دو نام «تفسیر راهنما» و «فرهنگ قرآن» منتشر شد.
هاشمیرفسنجانی با تأکید مجدد بر مفاهیم قرآن که انسانها را دعوت به پرهیز از افراط و تفریط و همچنین صبر در مقابله با توهینها و تخریبها میکند، گفت: از قرآن کریم آموختم که در مقابل توهینها و تخریبها به مخاطبان، سلام نمایم و از امام عزیز وقتی آن همه توهینها و تخریبها را دید و چشید، آموختم که در راه دفاع از اسلام و همچنین افکاری که به آن اعتقاد و ایمان داریم، باید صبور بود.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به مقطع پایان جنگ و پذیرش قطعنامه از سوی امام(ره) و ایران پرداخت و خاطرنشان کرد: وقتی جنایات صدام را در حلبچه عراق و پیرانشهر و سردشت ایران دیدیم، نگران شدیم که مبادا این جنایتکار، همین جنایت را با موشکهایی که به دست آورده بود، در یکی از شهرهای ایران (مثلاً تهران)، تکرار کند. به همین خاطر پس از بررسی همه جانبه شرایط در یکی از جلسات با امام که سران نظام نیز حضور داشتند، وقتی تصمیم به ختم جنگ گرفته شد و امام از سخنان گذشته خویش درباره «جنگ تا فتح قدس»، «جنگ تا آخرین نفس» و «جنگ تا آخرین قطره خون»، گفتند به ایشان عرض کردم اگر اجازه فرمایید من به عنوان جانشین شما در نیروهای مسلح و فرمانده جنگ، پذیرش قطعنامه را اعلام کنم و شما پس از اتمام کار، مرا محاکمه کنید تا مردم ایران و عراق بیش از این کشته نشوند.
هاشمیرفسنجانی که با یادآوری خاطرات آن جلسه غمی به وسعت تاریخ بر جبین گرفته بودند، گفت: پس از این حرف من، امام برای دقایقی ساکت شدند و سپس گفتند این هم خوب نیست و اگر تصمیم جمع و نظام بر این است، خودم باید بر عهده بگیرم و آن نامه معروف را نوشتند و از آن روز هم مسئله مربوط به ختم جنگ هم به مسائل مورد استناد تخریبگران افزوده شد.
وی افزود: پس از جنگ و آغاز دوران سازندگی نیز به خاطر حذف بعضی از کوپنها و کوتاه شدن دست دلالان در بازار سیاه که طبیعت یک اقتصاد رقابتی بود، گروهی دیگر از تخریبگران به جماعت سابق افزوده شدند و وقتی مسائل سیاسی 78 ، 84 و 88 پیش آمد، منتقدین و مخالفین با تمام توان خویش هر چه میخواستند، گفتند و انجام دادند و این روزها هم که میبینید، دفاع از بیت امام(ره) بهانه برای مدعیان فدایی امام(ره) شد که البته ما از اینگونه مسائل و حرفها در طول بیش از 60 سال کارهای سیاسی فراوان دیدهایم و باز هم خواهیم دید.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام انتخابات را فصلی بسیار ممتاز و باعث افتخار اسلام و انقلاب اسلامی دانست و گفت: شما به عنوان دستاندرکاران فضای رسانهای و مجازی که به خاطر رشد تکنولوژی به ابزار برتر اطلاعرسانی دسترسی و علم استفاده از آن را هم دارید، باید توجه داشته باشید که در هر شرایطی از مردم حمایت کنید.
هاشمیرفسنجانی انسان را در بعد دینی، اجتماعی و سیاسی مختار دانست و اظهار داشت: خدا به انسان عقل و شعور داده تا براساس آن تصمیم بگیرد و کار انجام دهد و پیداست که عقل با افراط و تفریط ناسازگار است، به همین خاطر است که اعتدالیون را عقلای جامعه میدانند.
وی خطاب به جوانان فعال در عرصه رسانهای و فضای مجازی، گفت: با مردم صادق باشید و با خداوند عهد کنید که آنچه را میفهمید به جامعه بگویید و مواظب باشید به هیچوجه حق کسی را ضایع و به دیگران ظلم نکنید، زیرا خداوند میفرماید بترسید از آه و ناله مظلوم بیپناهی که جز خداوند حامی و پشتیبانی ندارد که مظلوم بزرگترین حربه یعنی "آه" را دارد.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ماندگاری یاد و نام امام حسین(ع) و شهدای عاشورا را یکی از مصادق تاریخی برای جاودانگی حق و مظلوم و رسوایی ظالم دانست و خاطرنشان کرد: حوادث عاشورا در زمانی که هیچ رسانهای هم نبود، در یک بیابان دورافتاده اتفاق افتاد، اما هنوز مردم به امام حسین(ع) سلام مینمایند و از یزید و یزیدیان که مظهر ظلم و ظالمان هستند، دوری میجویند.