کد خبر: ۳۵۸۲۷
زمان انتشار: ۱۱:۲۴     ۲۹ دی ۱۳۹۰
قطر و فرانسه هر کدام با ترفندهای شیطنت آمیزی تلاش داشته‌اند سوریه را عامل شکست ماموریت ناظران معرفی و جهت انتقال پرونده بحران سوریه از اتحادیه عرب به شورای امنیت، تلاش کنند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دمشق، در گزارش اولیه هیات ناظران اتحادیه عرب که هفته گذشته در قاهره ارائه شده، آمده است که سوریه به طور نسبی به التزامات و تعهدات خود عمل کرده و چهار بند مفاد پروتکل امضا شده توسط دمشق و اتحادیه عرب تا حدودی عملی کرده است.

برای آگاهی و درک بهتر برخی مفاد این پروتکل را مرور می کنیم: 

توقف خشونت و درگیری مسلحانه

جمع شدن مظاهر نظامی و هرپدیده مسلحانه در شهرها و کانوهای بحران‌زده سوریه

آزادی زندانیان و بازداشت شدگان رخدادهای نه ماه اخیر

دولت سوریه به رسانه ها و خبرنگاران خارجی اجازه حضور در شهرهای سوریه بدهد

اعضای هیات ناظران اتحادیه عرب (73 عضو از تابعیت های مختلف عربی) طی یک ماه اخیر در شهرهای بحران‌زده حضور داشته و گزارش‌هایی از اوضاع این شهرها تهیه کردند. دولت سوریه با ورود خبرنگاران و صاحبان رسانه مجوز داد و از خبرنگاران با تابعیت‌های مختلف استقبال و تسهیلات گوناگونی در اختیار آنها گذاشت و نیز تعدادی از زندانیان بحران اخیر آزاد کرده است.

ناظران عرب در گزارش های خود به وجود و حضور نیروهای مسلح اشاره کرده و به نقش آنها در تشدید گستره بحران اذعان داشتند. در ماه اخیر معارضه مسلح، نیروهای سلفیه جهادی، هواداران و وابستگان به القاعده، افراد ارتش آزاد سوریه و شورای ملی سوریه و حامیان خارجی این گروه ها و نیروها، باشیوه ها و ترفندهای مختلف در دامنه زدن به توسعه پهنه بحران سیاسی و امنیتی نقش کلیدی داشتند.

از جمله اقداماتی که باعث تشدید بحران و افزایش تعداد قربانیان خشونت های ماه اخیر شد می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

انفجارهای انتحاری در جمعه های خونین دمشق که رنگ وبوی کارکردهای تخریبی القاعده و سلفیه جهادی داشت. هدف انفجارها ضربه زدن به هیبت دولت سوریه بود.

افزایش حملات مسلحانه و ایذایی معارضه مسلحانه در شهرهای بحران‌زده مانند حمص،حماه، ادلب و درعا

عدم همکاری معارضه سوریه با اعضای هیات ناظران اتحادیه عرب و تلاش جهت ایجاد موانع و بسترسازی عدم موفقیت و شکست ماموریت این هیات.

معارضه با ترفندهای گوناگونی علیه هیات ناظران عرب و اعضای آن جنگ سرد و رسانه ای پرپا کرده است.

تدوام سیاست نظامی کردن و  مسلحانه کردن جنبش اعتراضی علیه بشار اسد از سوی شورای ملی سوریه و حامیان منطقه ای و فرامنطقه ای آن.

شورای ملی سوریه در توسعه دامنه بحران سوریه و تداوم خشونت و تنش‌های خونین، نقش موثر و مهمی داشته است. شورای ملی سوریه از یکسو توافقات قاهره را برهم زد و پروتکل توافقی با جریان هماهنگی ملی(معارضه در داخل که مخالف خشونت و مداخله خارجی است)،زیرپانهاد و از سوی دیگر با ارتش آزاد سوریه(معارضه نظامی و مسلح مقیم ترکیه) به توافقات راهبردی(نظامی ـ امنیتی ) و تشکیلاتی رسیده اند.

اما حامیان معارضه به ویژه محور ریاض ـ آنکارا ـ دوحه در تشدید دامنه تنشهای خونین و گستره بحران در سوریه نقشهای گوناگونی ایفا نمودند.

ریاض با استفاده از ارتباطات ارگانیکی خود با جریانات سلفی در منطقه به ویژه در لبنان و اردن و عراق ودیگر کشورهای عربی ،آنها را جهت حمایت و تقویت معارضه سلفی در سوریه بسیج کرد. دوحه و آنکارا، تلاش زیادی نموده تا  اتحاد و ائتلاف شورای ملی سوریه و ارتش آزاد سوریه را تحکیم ببخشند و این اتحاد را در ابعاد نظامی ـ تسلیحاتی ـ لجستیکی تقویت کنند.

محور دوحه ـ پاریس در محیط منطقه ای و بین المللی جهت ایجاد فشار بر اتحادیه عرب و توقف ماموریت هیات ناظران عرب در سوریه ،تحرک دیپلماتیک و سیاسی دامنه داری داشته اند.قطر و فرانسه هرکدام با ترفندهای شیطنت امیزی تلاش داشته سوریه را عامل شکست ماموریت ناظران معرفی و جهت انتقال پرونده بحران سوریه از اتحادیه عرب به شورای امنیت،تلاش مذبوحانه داشنه اند

آخرین ترفند دوحه در دامن زدن به بحران سوریه و نظامی کردن روند تحولات آن مطرح کردن ایده اعزام ارتش عربی به سوریه بوده است.

دوحه با سرمایه گذاری کلان تلاش دارد گستره بحران سوریه را به لبه پرتگاه برساند و دمشق را به سمت تنش و جنگ داخلی و طایفه ای سوق دهد.
اما خواب و رؤیای شیخ حمد آل ثانی در عالم واقعیتها هرگز تعبیر نخواهد شد زیر را قطره هرگز ظرفیت یک دریا ندارد و قطره نمی تواند طوفان و گردآب خلق کند و قطره مانند حباب و شبنمی است که با طلوع خورشید حقیقت تبخیر و نابود خواهد شد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها