معاون مسافری راهآهن در اینباره میگوید: با توجه به هزینه بالای قطارهای مسافری، هزینه سنگین تعمیر و نگهداری قطارها، احتساب ترددهای یکسر خالی و ضریب اشغال پایین صندلیها در ایام غیرپیک، با این افزایش نرخ موافقت شد و قیمت بلیت قطارها به طور متوسط ۸ درصد از ۲۵ آذرماه افزایش یافت.
بنابراین گزارش در این افزایش نرخها، از ۱۳۷ قطار مسافری ۲۴ قطار حومهای و محلی افزایش قیمتی نداشتند، حدود ۹۰ قطار زیر ۱۰ درصد افزایش قیمت بلیت داشت و بلیت حدود ۱۰ قطار نیز تا سقف ۱۵ درصد افزایش یافت و سقف این افزایش قیمتها ۱۵ درصد بود.
البته این افزایش قیمت بلیت قطار بند دیگری هم داشت بر این مضمون که شرکتهایی که در ایام غیرپیک و کمتقاضا نسبت به تخفیف در نرخهای بلیت اقدام کنند، میتوانند در ایام پرتقاضا (نظیر ایام نوروز) حداکثر تا سقف ۲۰ درصد افزایش قیمت دهند.
حدود پنج ساعت پس از اعمال افزایش قیمت بلیت قطار، روز ۲۵ آذرماه بود که سازمان حمایت از مصرف کننده وارد شد و افزایش قیمت بلیت قطار را غیر قانونی اعلام کرد.
در این راستا مقرر شد فعلاً شرکتهای ریلی، بلیت را با اعمال تخفیف در نرخهای جدید، با قیمتهای پایینتر به فروش برسانند تا پس از برگزاری جلسات بین طرفین، توافقی در اینباره حاصل شود.
رئیس انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل ریلی، آن زمان در اینباره به فارس گفت: تلاش کردیم تا پایان این اختلافات که با برگزاری جلسات مختلف انجام خواهد شد، فعلاً نرخ بلیت قطار با اعمال تخفیف در قیمتهای جدید، با نرخهای قبلی فروخته شود.
البته در این ایام شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران به عنوان حاکمیت نیز وارد شد و ادعا کرد این افزایش قیمت اخیر قانونی بوده است و ورود برخی سازمانها و نهادها به شکل غیرکارشناسی به این موضوع، حاصلی جز تشویش اذهان عمومی در بر ندارد.
طبق اعلام راهآهن برابر با ماده ۹ قانون دسترسی آزاد مصوب مجلس شورای اسلامی، قیمت بلیت قطار از سوی شرکتهای بخش خصوصی تعیین و پس از تأیید شرکت راهآهن به عنوان نهاد تخصصی و مسئول توسعه حمل و نقل ریلی کشور به مرحله اجرا گذاشته میشود؛ در همین راستا قیمتهای جدید که از روز ۱۴ آذرماه سال جاری اجرایی و پیش فروش آن انجام شده است نه تنها منع قانونی ندارد بلکه کاملاً مطابق با مفاد قانون صورت گرفته است.
موضعگیریهای درباره عملکرد سازمان حمایت در غیرقانونی اعلام کردن نرخ بلیت قطار ادامه داشت تا جایی که وزیر راه و شهرسازی هم وارد شد و سازمان حمایت را سازمانی سوسیالیستی و مارکسیستی دانست.
بنا به ادعای عباس آخوندی از برنامه اول توسعه اعلام شد که نظام قیمتگذاری باید برچیده شود، این نظام آموزه سیستم سوسیالیست و مارکسیست است، ۲۵ سال در همه برنامههای توسعه به این موضوع تاکید شد اما هنوز این داستان، مانع توسعه کشور است. اگر دنبال حمایت از مصرف کننده هستیم، ارتقای کیفیت، عرضه خدمات مناسب و ایمنی بالا نشان از حمایت از مصرف کننده دارد.
وی این را هم گفت که سازمان حمایت هیچگاه نتوانسته از مصرف کننده حمایت کند، پیشنهاد میدهم چنین سازمانهای سوسیالیستی و مارکسیستی قیمتگذاری نظیر سازمان حمایت از مصرف کننده منحل شود و باید این پیشنهاد را به مجلس هم بدهیم تا بساط این تعالیم مارکسیستی و سوسیالیستی جمع شود؛ هیچکس به دنبال بازار عوام فریبانه نیست، ما نباید از چنین حرکات عوامفریبانه بترسیم و قطعاً با قدرت پیش میرویم.
پس از این موضعگیریهای شرکت راهآهن، انجمن شرکتهای ریلی و وزیر راه و شهرسازی مبنی بر قانونی بودن این افزایش قیمت، سازمان حمایت، از موضعگیری خود عقبنشینی کرده است و فروش بلیت قطار با نرخهای جدید در سیستم شرکتها و آژانسهای فروش، البته با اعمال تخفیف در روزهای کمتقاضا و نیز فروش تا سقف مشخص شده در ایام پرتقاضا، انجام میشود.