کد خبر: ۳۵۵۴۹
زمان انتشار: ۱۳:۴۴     ۲۷ دی ۱۳۹۰
توجه معاونت تازه تاسیس دیپلماسی عمومی وزارت خارجه را به این موضوع جلب می‌کنیم که اساسا سایت سفارت ایران در عمان که ماموریت اصلی آن ارتباط با شهروندان عمانی است فاقد زبان عربی بوده و به یک لینکدونی تبدیل شده است.
598 به نقل از مشرق، باتوجه به عصر فناوری و اینترنت و استفاده روزافزون از بستر اینترنت برای انجام بسیاری از کارهای روزمره و به ویژه نقش آن در برقراری ارتباط بین جوامع و اشخاص مختلف، این عرصه نه تنها از اهمیت بسیاری برخوردار است بلکه لازم است تا در آن دست به اقدامات قابل توجهی نیز بزنیم. مسلماً با استفاده از این حوزه می‌توانیم در زمینه‌های دیپلماسی عمومی وارد عمل شده و کشور، فرهنگ، و مردم خود را آن طور که هست و نه آن طور که دشمنان ما می‌خواهند به جهانیان معرفی کنیم.

یکی از بخش‌هایی که استفاده از عرصه اینترنت و نیز دیپلماسی عمومی برای آن حائز اهمیت است، سفارت‌خانه‌های ما در دیگر کشورهای جهان می‌باشد. مسلماً یک سفارت‌خانه نقش بسزایی در پیشبرد دیپلماسی عمومی ما در جهان خواهد داشت.

ابزاری که در این راستا سفارت‌خانه‌ها می‌توانند از آن استفاده کنند، اینترنت است. سفارت‌خانه‌های ایران می‌توانند با راه‌اندازی سایت‌هایی که هم به لحاظ ظاهر و هم باطن از کیفیت خوب و در شأن مردم و کشورمان باشد، سرزمین ما و فرهنگ ما را به مردم جهان بشناسانند. اما آنچه مشخص است این است که مسئولان ما در این زمینه هم از همت چندانی برخوردار نبوده و در این بخش نیز جوهره مدیریت ایرانی را به نمایش گذاشته و تا حد امکان یا کم‌کاری کرده‌اند و یا اصلاً کاری نکرده‌اند.

یکی دیگر از سایت‌های سفارت‌خانه‌های ایران که رنگ رخساره و سایتش خبر از سر درون و عملکردش می‌دهد، سفارت ایران در عمان است. اگر که تاکنون به سایت این سفارت‌خانه رجوع نکرده‌اید می‌توانید به آدرس http://www.iranembassy.gov.om/index.htm مراجعه کنید تا با آن بیشتر آشنا شوید. اگر هم حوصله و یا تمایلی به انجام این کار ندارید ما این سایت را برای شما در زیر بررسی و معرفی کرده‌ایم.

سفیر ایران در عمان

یکی از عجایب منحصر به فرد این سایت معرفی سفیر کنونی ایران در عمان است. همان‌طور که در عکس زیر ملاحظه می‌کنید سفیر ایران جناب آقای محمد جواد آسایش معرفی شده است. این در حالی است که وی چند سال پیش در سمت سفیر ایران در عمان بوده است.



بخش اخبار

در این سایت برای اینکه بخواهید از اخبار مختلف ایران و جهان مطلع شوید می‌توانید به بخش اخبار مراجعه کنید. فقط مشکل اینجاست که شما مجبورید از درون پنجره کوچکی که در اختیارتان گذاشته می‌شود با اخبار مختلف جهان آشنا شوید و دیدتان را وسعت بخشید.


البته باید توجه داشته باشید که اگر بر روی لینک و عبارت Official Position of the Foreign ministry کلیک کنید، چیزی عایدتان نمی‌شود. حال این که چرا این لینک را که شما را به ناکجاآباد وصل می‌کند، برنداشته‌اند، الله اعلم! شاید هم برای خالی نبودن عریضه و فضای صفحه.


اگر هم بر روی لینک و عبارت Islamic Republic News Agency کلیک کنید، شما را به سایت خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران انتقال می‌دهد، با این نکته که باید در همان پنجره کوچک دست به کسب خبر بزنید. مسلماً در اینجا ملال‌آور بودن این پنجره کوچک برای مشاهده اخبار چندان حائز اهمیت نیست، بلکه مهم پنجره دیدگاه‌ها و نگرش‌های شماست که باید به هر قیمتی گسترش یابد.

آلبوم عکس:

اگر خواهان تماشا و دیدن تصاویر دیدارهای مختلف مسئولان با مقامات محلی هستید می‌توانید به این قسمت مراجعه کنید. البته در اینجا به دلیل حق کپی رایت شما تنها قادر به دیدن 13 عکس هستید و نه بیشتر. نکته دیگری که باید به آن توجه داشت این است که شما تنها قادر به دیدن عکس‌های چند سال قبل هستید.


دلیل این کار هنوز در دست بررسی است. اما کارشناسان دو نظریه در این خصوص ارائه داده‌اند. یکی اینکه، احتمالاً ایران از چند سال قبل تا کنون دست به هیچ‌گونه فعالیت دیپلماتیک در عمان نزده و لذا هیچ جلسه و نشستی هم برگزار نشده تا متعاقباً از آن عکس و خبر تهیه گردد و در اختیار علاقمندان قرار گیرد.

دوم اینکه، فعالیت‌های دیپلماتیک ایران در عمان همچنان ادامه دارد، اما از آنجا که عکس‌های تهیه‌شده نتوانسته‌اند مجوز لازم را برای نمایش بدست آورند از دور مسابقات حذف گردیده‌اند. البته همان‌طور که گفته شد اینها تنها در حد نظریه است و هنوز محققان و دانشمندان به اجماع نظر قطعی و کلی در این مورد نرسیده‌اند!


بخش تجاری و تبلیغاتی

یکی از عملکردهایی که یک سفارت‌خانه می‌تواند داشته باشد جذب سرمایه‌گذار است. برای اینکه بخواهید با بخش‌های مختلف تجاری، تبلیغاتی، و سرمایه‌گذاری آشنا شوید می‌توانید به این بخش رجوع کرده و با استفاده از لینک‌های موجود به بخش‌های مختلف راه پیدا کنید.



بخش فرهنگی

بی‌شک یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های یک سفارت‌خانه فعالیت‌های فرهنگی و آشنا ساختن مردم کشورهای دیگر با رسوم و عقاید فرهنگی ما است. در این بخش باید آنقدر پررنگ و قوی کار کرد تا بتوان تصویر صحیح و خوبی از کشور و جامعه خود ارائه دهیم.

همان‌طور که در زیر خواهید دید، به هنگام وارد شدن به این بخش با لینک‌های بسیار خوبی مواجه می‌شوید که مسلماً جای قدرانی از طراح سایت دارد. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که متأسفانه برخی از آنها ایراد داشته و امکان دسترسی به بخش مورد نظر وجود ندارد. حتی در یکی از آنها، اشتباهاً شما به یک سایت دیگر ارجاع داده می‌شوید که علیه شیعیان و اعتقادات آنها مطالبی نوشته شده است!

لینک وب‌گاه مقام معظم رهبری:



لینک شبکه امام رضا (ع):

به دلیل ایرادی که در این لینک وجود دارد، شما به صفحه زیر ارجاع داده می‌شوید.



لینک مرکز اطلاع‌رسانی جهانی اهل‌البیت:

متأسفانه یکی از نکات عجیب این لینک که در نوع خود بی‌نظیر است این است که به جای وصل شدن به لینک «مرکز جهانی اطلاع‌رسانی آل‌البیت»، لینکی در اختیار شما قرار می‌گیرد که به یکی از پایگاه‌های خبررسانی وهابیت با نام «المعرفه» متصل می‌شوید و در آنجا با مطالب و فیلم‌هایی مواجه می‌شوید که در آنها دست به تمسخر، نکوهش و تقبیح شیعیان زده‌اند و به ائمه اطهار و مراجع تقلید شیعیان توهین‌های مختلفی وارد کرده‌اند. به نظر می‌رسد اهل بیت (ع) با داشتن شیعیانی مثل ما، دیگر نیازی به دشمن نخواهند داشت!






لینک پایگاه حوزه:



لینک اهل‌البیت:



لینک موتور جستجوی شیعه:



بخش معرفی ایران و اطلاعات مفید برای گردشگران

لینک معرفی ایران:



لینک اطلاعات مفید برای گردشگران:

آیا قصد سفر به ایران را دارید؟ آیا نیازمند اطلاعات کاربردی و مختصر و مفیدی برای گردشگری در ایران هستید؟ خوب، اینکه غصه‌ای ندارد. ما برای این نیاز شما هم چاره‌ای اندیشیده‌ایم. می‌توانید با مراجعه به لینک زیر اطلاعات مورد نیاز خود را دریابید. البته فقط یک مشکل بسیار کوچک وجود دارد و آن اینکه این لینک اصلاً کار نمی‌کند!



لینک هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران:

ظاهراً این لینک هم فقط برای پر کردن فضای صفحه و زیبایی کار اضافه شده است، چرا که شما را به هیچ کجا وصل نمی‌کند. البته اگر کمی حوصله به خرج دهید ممکن است با تصویر و پیام زیر مواجه شوید. لذا به گردشگران عزیز توصیه می‌شود برای سفر به ایران راه‌های غیرهوایی از جمله ماورای هوایی یا همان فضایی، دریایی، زمینی، و یا حتی زیرزمینی را امتحان کنند چرا که فعلاً امکان سرویس‌دهی به گردشگران محترم از راه هوایی وجود ندارد!



لینک‌های دیگر سایت‌های ایرانی

چنانچه در تصویر زیر مشخص است لینک برخی سایت‌های ایرانی در این قسمت آورده شده است، از جمله سایت ریاست‌جمهوری، وزارت خارجه، رادیو و تلویزیون، و یک لینک دیگر که علت وجود آن در این قسمت جای سوال دارد.


البته گفتنی است که لینک ریاست‌جمهوری نیز ایراد داشته و باز نمی‌شود.

در قسمت Other links نیز لینک‌های سایت‌های مختلفی از جمله بخش‌های اقتصادی، آموزش عالی و تحقیقاتی، معادن و سازمان‌ها، نهادهای فرهنگی، صدا و سیما،‌ نشریات و برخی سفارت‌های دیگر وجود دارد.

توضیح در مورد آنها و اینکه کدام یک از این لینک‌ها کار می‌کنند و در صورت کار کردن شما را به کجا وصل می‌کنند، خود یک مثنوی هفتاد من است که نیازمند صبر حضرت ایوب و عمر حضرت نوح برای بررسی و مطالعه است. لذا از توضیحات بیشتر معذوریم.

در پایان توجه معاونت تازه تاسیس دیپلماسی عمومی وزارت خارجه را به این موضوع جلب می‌کنیم که اساسا سایت سفارت ایران در عمان که ماموریت اصلی آن ارتباط با شهروندان عمانی است فاقد زبان عربی بوده و به یک لینکدونی تبدیل شده است.

امید است این نکات در بهبود سایبر دیپلماسی جمهوری اسلامی مفید واقع گردد.

این داستان ادامه دارد؟

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها