«محمدحسن کرمانی» درباره بخشنامه اخیر
«ترکیش ایرلاین» که به افزایش مبلغ ضمانتنامه آژانسهای ایرانی همکار با
این شرکت هواپیمایی مربوط میشود، اظهار کرد: مبلغ ضمانت درحال حاضر حدود
40 میلیون تومان است، اما نمایندگی این هواپیمایی در ایران اخیرا
بخشنامهای را برای آژانسهای ایرانی فرستاده که مبلغ این ضمانت را به 400
میلیون تومان افزایش داده است.
وی
ادامه داد: ما مذاکرات و نامهنگاریهای متعددی با این شرکت هواپیمایی
داشتیم. حتی بعضی از آژانسها پیشنهاد دادند مبلغ ضمانت 50 میلیون تومان
تعیین شود، اما به ازای آن سهمیه بلیت آژانسها کاهش یابد، با آنکه به نظر
میرسید توافقهای اولیهای صورت گرفته است، اما این شرکت هواپیمایی آن
توافق ضمنی را یک طرفه ملغی کرد.
او
گفت: به عنوان رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر مسافرتی و هوایی در دیدار
حضوری که با نماینده این شرکت هواپیمایی در ایران داشتم، متذکر شدم اگر
بخواهند آژانسهای ایرانی را در سرزمین خودشان اذیت و خواستههای بیمنطق
را تحمیل کنند، جلوی فعالیتشان را در کشورمان خواهیم گرفت.
کرمانی
در ادامه بیان کرد: هواپیمایی ترکیه سالهاست از بازار ایران به نفع خود
استفاده میکند و متأسفانه شکل کار برخی از این شرکتهای خارجی طوری بوده
که سطح بازار ایران را پایین آوردهاند. سالهاست این شرکت هواپیمایی هرچه
آدم ناکارآمد دارد به ایران میفرستد و بعد از مدتی که به اندازه کافی
تجربه کسب کردند، آنها را به ایستگاه بهتری اعزام میکند. چرا این افراد
ناکارآمد را به تهران میفرستند؟ چرا آنها را مثلا به ایستگاه هوایی
فرانکفورت اعزام نمیکنند؟ چون آنها میتوانند در ایران به راحتی هرچه
میخواهند دیکته کنند و ما هم تاکنون هرچه آنها گفتهاند عمل کردهایم.
وی
اضافه کرد: ما سالهاست پرواز مستقیم به مقصد آنتالیا نداریم، در حالی که
تُرکها از این شرایط به نفع خود استفاده کردهاند و این پرواز مستقیم را
دارند. پروازهای ملی ما مجبورند در شهری دورتر از آنتالیا فرود آیند، در
شرایطی که تُرکها اجازه پرواز به آنتالیا را هم به هواپیماهای ملی ما
نمیدهند.
رییس
انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و هوایی ایران همچنین گفت: ما در شرایطی
به سر می بریم که می توانیم با کشورهای غربی مستقیم حرف بزنیم، پس دیگر به
دلال نیاز نداریم. بعضیها از دلالی کار ما خوردهاند و چاق شدهاند و حالا
تصور میکنند هر چه آنها میخواهند ما باید همان را انجام دهیم.
او
سپس تأکید کرد: موضوع ما با هواپیمایی ترکیه فقط افزایش مبلغ ضمانتنامه
نیست، بلکه ما باید این نحوه برخورد و رفتار برخی شرکتهای هواپیمایی خارجی
را با سازمان هواپیمایی ایران به بحث بگذاریم. باید بررسی کنیم که آیا
هواپیمایی ملی ما از ظرفیت تعیین شده برای شرکتهای هواپیمایی خارجی رضایت
دارند؟ وقتی هواپیمایی ترکیه این همه در ایران میدانداری میکند، مسلما
هواپیمایی ملی ما آسیب خواهد دید و در نهایت از بین خواهد رفت.
کرمانی
اظهار کرد: اگر این شرکتها میخواهند در کشور ما کار کنند و این نوع
فعالیت برایشان فایده دارد پس هر آنچه در ایران تعیین میشود را گوش کنند،
همانطوری که ما هر چه آنها در ترکیه میگویند گوش میکنیم. باید با
شرکتهای ایرانی هماهنگ کار کنند. آن ها نمیتوانند خودرأی عمل کنند.