به گزارش بولتن نیوز، در حالی که سیل فارغ التحصیلان دانشگاه های مختلف به جمعیت بالای بیکاران کشور می پیوندند که فارغ التحصیلان دانشگاه فنی و حرفه ای از همان روزهای اول فارغ التحصیلی مشغول به کار شده و ضمن ایجاد فرصت های شغلی، زمینه کسب رزق حلال را برای خود و دیگران مهیا می کنند. برای پی بردن به این تفاوت، اهم سیاست ها و رویکردهای دانشگاه فنی و حرفه ای را با هم مرور می کنیم.
سیاست های کلان حاکم بر سند راهبردی دانشگاه فنی و حرفه ای
· ارائه الگویی از یک دانشگاه ارزش مدار و کارآفرین
· تنوع بخشی به فرصت های آموزش فنی و حرفه ای با تأکید بر محیط های یاد گیری واقعی و بیشتر خارج از دانشگاه از قبیل کارخانه ها، دفاتر فنی، محیط های صنعتی، خدماتی و بازرگانی
· استقرار رویکرد حمایت از نوآوری، خلاقیت، ایده پردازی و تولید در دانشگاه فنی و حرفه ای
· مد نظر قرار دادن تحولات کسب و کار و بسط اشتغال مولد
· نیازسنجی و برنامه ریزی اجرای دوره های آموزشی مبتنی بر تحولات ساختار بازار کار و اشتغال
· تاکید بر حفظ ارتباط پویا با محیط های کاری
· توجه به روندهای آینده در حوزه فناوری های جدید و پیشرفته جهت تربیت نیروی انسانی از قبیل فناوری اطلاعات و ارتباطات، فناوری زیستی، فناوری نانو، فناوری انرژی، فناوری فضایی و فناوری روستایی
· تاکید بر مشارکت با دستگاه های اجرایی و صنایع در جهت تأمین نیروی انسانی، تأمین مدرسان و تولید برنامه های درسی
· بستر سازی برای اجرای آموزش همراه با تولید
· ایجاد محیط پویای فرهنگی و سیاسی
اهداف در نظر گرفته شده برای دانشگاه فنی و حرفه ای
· تربیت نیروی انسانی متعهد، ماهر متخصص و کارآمد در سطوح عالی فنی و حرفه ای
· استقرار و تنظیم تشکیلات سازمانی دانشگاه فنی و حرفه ای متناسب با مأموریت، و چشم انداز دانشگاه
· ارتقای دانشگاه فنی و حرفه ای در تراز دانشگاه های برتر کشور (حسب شاخص های خاص خود)
· افزایش قابلیت های تخصصی ـ مهارت نیروی انسانی کشور و اصلاح هرم تحصیلی و شغلی
· افزایش کارایی خارجی و اثربخشی آموزش های فنی و حرفه ای و کاهش میزان ضایعات
· ایجاد زمینه های اشتغال مولد و بالابردن میزان بهره وری نیروی انسانی
· پاسخگویی به نیازهای جامعه در حوزه های مهارتی و فناوری در تمام سطح آموزش عالی
· گسترش آموزش های کارآفرینی به منظور افزایش اشتغال مولد، توسعه منابع و کاهش بیکاری
· افزایش قابلیت های مدیریتی و پشتیبانی برای اداره و راه اندازی محیط های کسب و کار (بخش خدمات)
· بالابردن میزان پوشش تحصیلی واقعی در دوره های کاردانی و کارشناسی به منظور اصلاح هرم دانشجویی
· بومی سازی توسعه و آموزش های مهارتی حسب آمایش سرزمین
· ارتقای سطح توانمندی علمی و عملی اساتید
راهبردها و راهکارهای کلان برای رسیدن به اهداف مورد نظر
· تأکید بر حفظ ارزش های اسلامی در تمامی شؤون دانشگاه
· تعامل اثر بخش با کلیه دستگاه ها و سازمان های متولی آموزش های فنی و حرفه ای و بازار کار و سایر دانشگاه ها
· رعایت استانداردهای کیفیت جهانی و کنترل کیفیت به صورت جامع، در فرایندهای آموزشی و پژوهشی
· تسریع در مکانیزه کردن تجهیزات و بازنگری و باز مهندسی در بنامه های درسی موجود متناسب با یاز بازار کار
· رصد کردن و بهره گیری از تجربه های بین المللی بخصوص همکاری و ارتباط با دانشگاه ها و سازمانها، با مأموریت مشابه در سطوح منطقه ای و بین المللی
· هماهنگی و تلفیق بین برنامه های دانشگاه با اولویت های توسعه ملی و آمایش سرزمین
· برقراری ارتباط نزدیک بین محیط آموزش و صنعت برای ایجاد قابلیت های حرفه ای و فراهم نمودن زمینه های اشتغال دانش آموختگان
· استقرار نظام جذب و نگهداشت تربیت مدرس در حوزه های مهارتی و فنی و حرفه ای در سطوح عالی
· استقرار نظام کارآمد منابع و مصارف (مدیریت مالی)
· نهادینه سازی توسعه دانشگاه حسب آمایش و ضوابط گسترش آموزش عالی و اصلاح پذیرش ها حسب تغییرات اساسی در مأموریت های دانشگاه
· بسط مشارکت بخش غیر دولتی در توسعه آموزش های عالی فنی و حرفه ای
· تنوع بخشی به ارائه خدمات آموزشی، پژوهشی و فنی و حرفه ای
· توسعه مشارکت ذی نفعان
· افزایش قابلیت حضور در عرصه های بین المللی
تربیت تکنسین ماهر و توانمند و آچار به دست و مأموریت در رسالت خاص دانشگاه
کمیته های کارآفرینی و توسعه منابع دانشگاه در سال اول بر مبنای هدف گذاری حداقلی انجام شده بود ولی در زمینه های زیر این کمیت ها در مراکز زیر فعال شده اند:
· کمیته تخصصی برق و الکترونیک: با65 کارگروه تخصصی به سرپرستی آموزشکده فنی و حرفه ای شهید باهنر شیراز
· کمیته تخصصی صنایع چوب: با 10 کارگروه تخصصی به سرپرستی آموزشکده شهید شمسی پور تهران
· کمیته تخصصی طراحی و دوخت: با 43کارگروه تخصصی سرپرستی دانشکده شریعتی تهران
· کمیته تخصصی فرش: با 5 کارگروه تخصصی به سرپرستی آموزشکده دختران کرج
· کمیته تخصصی قلمزنی: با 3 کارگروه تخصصی به سرپرستی آموزشکده ولیعصر (عج) تهران
· کمیته تخصصی کشاورزی: با 13 کارگروه تخصصی به سرپرستی آموزشکده کشاورزی کرمان
· کمیته تخصصی جوشکاری: با 9 کارگروه تخصصی به سرپرستی آموزشکده انقلاب اسلامی
· کمیته تخصصی کارآفرینی کامپیوتر: با 8 کارگروه تخصصی به سرپرستی آموزشکده شهید چمران رشت
· کمیته تخصصی نساجی: با 4 کارگروه تخصصی به سرپرستی آموزشکده شهید رجایی کاشان و ...
داوطلبان ورود به دانشگاه فني و حرفه اي بايد واجد شرايط عمومي و اختصاصي باشند كه به تفصيل همه ساله در دفترچه راهنماي ثبت نام كارداني پيوسته و كارشناسي ناپيوسته درج مي گردد. طول دوره تحصيل در هر يك از مقاطع بالا 2 سال و دانشجويان تابع مقررات آموزشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري هستند. مدارك تحصيلي دانش آموختگان اين دانشگاه مورد تاييد وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و براي ادامه تحصيل در داخل و خارج از كشور معتبر مي باشند.