کد خبر: ۳۴۹۰۳
زمان انتشار: ۰۱:۱۲     ۲۲ دی ۱۳۹۰
يك تيم بين‌المللي از ستاره‌شناسان با استفاده از داده‌هاي تلسكوپ بسيار بزرگ سازمان فضايي اروپا، رصدخانه چاندراي ناسا و تلسكوپ كيهان‌شناسي آتاكاما موفق به شناسايي داغترين و چاق‌ترين خوشه كهكشاني شده‌اند كه هفت ميليارد سال با زمين فاصله دارد.



به گزارش سرویس خواندنی های 598 به نقل از ايسنا، اين خوشه كهكشاني جديد كه «ال‌گوردو» به معناي چاق يا بزرگ در زبان اسپانيايي نام گرفته، در پي تصادم دو كهكشان زيرخوشه‌اي جداگانه با سرعت چندين ميليون كيلومتر در ساعت شكل گرفته كه نور آن پس از طي هفت ميليارد سال به زمين رسيده است.

به گفته دانشمندان اين خوشه جوان بيشترين ميزان پرتو ايكس را نسبت به ديگر خوشه‌هاي در چنين فاصله‌اي ايجاد كرده است.

خوشه‌هاي كهكشاني بزرگترين اجسام جهاني به شمار مي‌روند كه با گرانش به هم متصل باقي مانده‌اند. فرايند شكل‌گيري آنها در زمان ادغام كهكشانهاي كوچكتر به ميزان ماده و انرژي تاريك موجود در جهان در آن زمان بستگي دارد، از اين رو بررسي اين خوشه‌ها مي‌تواند به درك بهتر اين هويت‌هاي اسرارآميز فضايي كمك كند.

دانشمندان اين خوشه چاق را در پي شناسايي يك تحريف در تابش زمينه كيهاني كشف كردند. اين درخشش كمرنگ در حقيقت باقي مانده اولين نور از انفجار بزرگ در ۱۳.۷ ميليارد سال پيش است. اين تابش از تعامل انفجار بزرگ با الكترونها در گاز داغ خوشه‌هاي كهكشاني باقي مانده كه ظاهر درخشش زمينه را در منظر زمين تحريف مي‌كند. هرچه خوشه متراكم‌تر و بزرگتر باشد، اين تاثير نيز بزرگتر است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها