کد خبر: ۳۴۵۴۱۲
زمان انتشار: ۱۴:۲۲     ۲۳ مهر ۱۳۹۴
به گزارش پایگاه 598، در سال‌های آخر سرمربیگری برانکو ایوانکوویچ سرمربی سابق تیم ملی فوتبال ایران که سال‌های 2004 تا 2006 را پوشش می‌داد، بارها این ادعا و فرضیه شنیده می‌شد که علی دایی نقشی بیش از یک بازیکن و حتی کاپیتان در این تیم دارد و در زمینه ارنج تیم و اینکه چه کسانی بازی کنند و چه کسانی خیر و در مورد صلاح و مصلحت تیم توصیه‌هایی مشفقانه و از سر راهنمایی و دلسوزی را به برانکو می‌کند و این مربی متین کروات نیز آنها را می‌شنود و شاید هم به اجرا درمی‌آورد. این قضیه هیچگاه اثبات نشد و حتی اگر می‌شد ایرادی بزرگ بر آن مترتب نبود زیرا دایی فقط بهروزی تیم ملی را می‌خواست و این مساله نه نماد بازیکن‌سالاری بلکه مظهر تکیه یک مربی روی کاپیتانش و ارتباط نزدیک آنها با یکدیگر بود و در سال‌های اخیر این ارتباط نزدیک کاری و تکیه به یکدیگر را بین کارلوس کی‌روش و جواد نکونام کاپیتان سابق تیم ملی نیز شاهد بودیم و اگر حاصل آن بهتر نتیجه گرفتن تیم ملی بوده باشد، چه باک از اصولی نبودن احتمالی آن؟!

از رفاقت تا رقابت

حقیقت امر هر چه بوده باشد. گردش ویژه زمین و زمان و چرخش سیب و سکه سرنوشت که وقتی آن را به هوا می‌اندازی صدها چرخ می‌خورد و هر بار به شکلی متفاوت به زمین می‌نشیند، مربی و شاگرد را اینک در قالب دو رقیب مقابل یکدیگر قرار داده است و این تقابل جالب و ویژه فردا شب در بازگشایی لیگ برتر و در قالب مسابقه پرسپولیس با صبا صورت می‌پذیرد و یکی از جالب‌ترین وجوه هفته هشتم لیگ است.

بین دو تیم سه امتیاز فاصله و 4 پله تفاوت در جدول لیگ برتر مشاهده می‌شود و هیچ یک از دو تیم و به ویژه پرسپولیس در این فصل ندرخشیده‌اند.

گم شدن حقایق

عذر صبا بابت این لغزش پذیرفته‌تر است زیرا در 7 بازی‌اش فقط یک باخت را متحمل شده و نه فقط سرمربی‌اش (دایی) یک تازه‌وارد بوده بلکه تغییرات زیاد در جمع پرسنل و نفرات تیم امکان کسب نتایج ایده‌آل را در کوتاه مدت از تیم گرفته است.

پرسپولیس اما با هدایتی نه چندان موفق و نه چندان تخصصی از جانب برانکو در 7 بازی‌اش 4 بار شکست خورده و فقط دو مرتبه طعم پیروزی را چشیده و به رده یازدهم جدول فرو افتاده و یکی از ضعیف‌ترین «آغاز»های خود را در لیگ کشور تجربه کرده و انداختن گناهان این قضیه به گردن بازیکنان و مبرا دانستن برانکو که از سوی برخی افراد مطرح شده، گم کردن حقایق و کم‌لطفی به بعضی بازیکنان پرسپولیس و تلاش برای رها کردن کادر فنی از قصورهایی است که در ترسیم نتایج پرسپولیس سهم آشکاری داشته‌اند.

احترامی عمیق

با این حال سوای دیدگاه‌ها و محاسباتی از این دست تقابل فردای ایوانکوویچ و دایی یادآور خاطره‌های مشترک آنها با یکدیگر و خاطرات فوتبالدوستان با تک تک آنها است. کمتر کسی از احترام عمیقی که برانکو و دایی برای یکدیگر قایلند بی‌خبر است و البته این جبر زمانه و سیر وقوع اتفاقات است که سبب شد برانکو سرمربی پرسپولیس و جانشین حمید درخشانی شود که خود جای دایی را در پرسپولیس گرفته بود و هواداران شهریار فوتبال ایران می‌گویند اگر مدیران سابق پرسپولیس صبورتر و فکورتر بودند فصل پیش دایی را در پایان هفته هفتم لیگ برکنار نمی‌کردند و به او فرصت بیشتری می‌دادند تا با تیم جوان شده توسط خودش بیشتر و بهتر کار کند.

به اعتقاد آنها اگر این سیاست اعمال می‌شد سرخ‌ها رتبه‌ای بهتر از آنچه فصل پیش سهم‌شان شد (هشتمی در لیگ) نصیب می‌بردند و آن همه رنج و مرارت را متحمل نمی‌شدند.

کاپیتان‌ مورد وثوق

واقعیت امر هر چه باشد بازی فردای پرسپولیس با صبا دیداری نوستالژیک از منظری که گفتیم و یادآور ده‌ها واقعه خاص و مشترک برای دایی و برانکو و صدها خاطره‌ای است که آنها با یکدیگر دارند و محصول سال‌ها همکاری‌شان در تیم ملی است که از عهده سرمربیگری میروسلاو بلاژویچ در سال 1999 و دستیاری برانکو در آن تیم شروع شد و تا پایان جام جهانی 2006 به درازا انجامید. دایی در نظام کاری آن دو مربی کروات و بخصوص در سیستم مدیریتی برانکو به یک کاپیتان مورد وثوق تبدیل شد و به مردی که نه فقط گل‌های حساس را برای تیم ملی می‌زد بلکه به سایر بازیکنان خط می‌داد و آنها را در نبردهای مختلف به راه صحیح و موثر رهنمون می‌کرد و به واقع نماینده اول برانکو در زمین و منتقل‌کننده خواسته‌های او و البته نظرات مصلحتی و خیرخواهانه خود به سایر نفرات تیم بود.

جالب اما تلخ

این بسیار جالب و البته تلخ است که این دو دوست و همراه سابق اینک و در لوای مسابقه روز جمعه می‌توانند ضربه‌ای کاری را به یکدیگر وارد کنند. دایی در صورت شکست دادن پرسپولیس خیلی‌ها را بیش از پیش متقاعد خواهد کرد که برانکو هر چند در آن زمان خاص مربی موفقی برای تیم ملی بود اما اینک کارآیی بالایی برای پرسپولیس ندارد و بهتر است که برکنار شود و در صورتی که ایوانکوویچ برنده این نبرد باشد، دایی که البته خطر اخراج تهدیدش نمی‌کند، بیش از پیش این سوال را به وجود خواهد آورد که آیا می‌تواند تامین‌کننده همه نیازها و تغییراتی باشد که سران صبا با رویکرد به وی و جذب نامدارانی همچون صادقی و بیک‌زاده خواهان آن بوده‌اند و تا کنون از آن محروم مانده‌اند. اینها نکاتی است که مسابقه روز جمعه دو تیم در ورزشگاه آزادی تهران را بسیار جذاب و دیدنی و تعیین‌کننده می‌سازد.


منبع: ایران ورزشی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها