کد خبر: ۳۴۴۵۳۳
زمان انتشار: ۱۲:۱۵     ۱۹ مهر ۱۳۹۴
کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با «نسیم»: توقف برنامه آموزش گروه‌های معارض سوری صرفا برای کاهش فشار افکار عمومی است/ واشنگتن به زودی گروه‌های تروریستی را به آسیای میانه می‌فرستند تا به روسیه ضربه بزند.

به گزارش پایگاه 598، روزنامه "نیویورک تایمز" در شماره روز جمعه هفته گذشته از تعطیلی برنامه آموزش گروه‌های معارض دولت بشار اسد توسط آمریکا خبر داد؛ گروه‌هایی که قرار بود با پشتیبانی هوایی مستقیم نیروی هوایی ایالات متحده به طور همزمان علیه ارتش سوریه و داعش بجنگند. چندی پیش نیز اخباری مبنی اینکه برخی گروه‌های آموزش دیده توسط آمریکا به جبهه النصره پیوسته یا اسلحه خود را به آن‌ها داده‌اند نیز منتشر شد.

"حسن هانی زاده" کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با  «نسیم» در خصوص تعطیلی برنامه آموزش تروریست‌ها توسط آمریکا گفت: با توجه به شکست سیاست‌های آمریکا و ورود روسیه به بحران سوریه، واشنگتن برنامه آموزش گروهک‌‌های تروریستی که معارضان میانه‌رو می‌نامد را تعطیل کرد. از طرف دیگر جمهوری اسلامی ایران، روسیه، چین، عراق و لبنان درگیر این بحران هستند و سرنوشت خاورمیانه نیز به این جنگ گره خورده است. بنابراین آمریکا و اتحادیه اروپا به این نتیجه رسیدند که مساله سوریه تبدیل به یک بحران بین‌المللی شده است و در پی مهار آن برآمدند.

وی افزود: مدیریت مهار این بحران نیز در دست تهران و مسکو است. آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیدند که نمی‌توانند در برابر قدرت جمهوری اسلامی و روسیه در سوریه ایستادگی کنند. در نتیجه، اعلام خبر توقف آموزش تروریست‌ها یک تاکتیک است اما در نهایت آمریکایی‌ها مجبور خواهند شد که طرح ایران و روسیه را برای حل این بحران بپذیرند که برای آن‌ها، شکست بزرگی در خاورمیانه محسوب می‌شود.

این تحلیلگر مسائل منطقه در پاسخ به این سوال که آیا اقدام آمریکا کمکی به به حل بحران سوریه می‌کند، عنوان کرد: اگر ترکیه، قطر و عربستان نیز کمک‌های خودشان را به گروه‌های تروریستی فعال در سوریه قطع کنند،‌ بحران این کشور به پایان می‌رسد اما به نظر می‌رسد که آمریکایی‌ها برنامه دیگری در نظر دارند و آن، انتقال گروه‌های تروریستی از سوریه به آسیای میانه برای ضربه زدن به مرزهای روسیه است. در حال حاضر آمریکا به شدت دنبال این است که داعش و جبهه النصره را از حملات هوایی روسیه مصون بدارد تا آن‌ها را برای ماموریت بعدی بازسازی کند. توقف آموزش گروه‌های مسلح تاکتیکی برای حفظ کردن آن‌ها و البته کاهش فشار افکار عمومی است.

وی اضافه کرد: واشنگتن می‌خواهد تکفیری‌های آسیای میانه را فعال کنند تا باقی مانده گروه‌های تروریستی را از سوریه به آنجا منتقل کنند و در فرصت مناسب به روسیه ضربه بزنند. مسکو نیز که برنامه واشنگتن را به خوبی می‌داند، تلاش می‌کند تا گروه‌های تروریستی را در همان خاک سوریه نابود کند و نقشه واشنگتن را عقیم سازد.

هانی زاده در پایان، با اشاره به رنگ باختن تبلیغات ایالات متحده در خصوص عملکرد ائتلاف بین‌المللی، خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها سپتامبر سال گذشته میلادی ائتلافی جهانی علیه داعش به راه انداختند اما امروز افکار عمومی متوجه این موضوع شده است که آن‌ها در موضوع مبارزه با گروه‌های تکفیری خیلی جدی نیستند. آن‌ها نتوانستند یا نخواستند مانع پیشروی‌های داعش و دیگر گروه‌های مسلح تکفیری شوند. روسیه نیز بسیار هوشمندانه عمل کرد و در یکسال گذشته به بحران روسیه ورود مستقیم نکرد تا مشت آمریکا و هم‌پیمانانش در ائتلاف بین‌المللی کامل برای افکار عمومی جهان باز شود. حضور امروز روسیه در این جنگ و بمباران شدید گروه‌های تروریستی فعال در سوریه باعث می‌شود که مسکو جایگاه بهتری در سطح منطقه و جهان پیدا کند و آمریکا نیز منزوی شود.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها