حجتالاسلام والمسلمین فلاحزاده، کارشناس مسائل فقهی به پرتکرارترین سؤالات، مطابق با فتاوای حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای پاسخ دادهاند. بخشی از این پرسشها درباره موسیقی و مسائل مربوط به یادگیری و اجرای این هنر است.
در ادامه پاسخهای مربوط به پرسشهای موسیقی را میخوانید؛ فیلم مربوط به این پاسخها نیز در پایین آمده است:
میخواستم بدانم اجرای موسیقی اعم از سنتی، پاپ، راک توسط گروههای دانشجویی یا غیردانشجویی در دانشگاه چه حکمی دارد؟
مشابه این سؤال از محضر رهبر انقلاب شده است، در خصوص برگزاری کلاسهای
آموزشی موسیقی و ایشان در پاسخ مرقوم فرمودهاند که ترویج موسیقی مناسب با
اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی نیست؛ یعنی به هر حال مناسب نیست که نظام
جمهوری اسلامی بهدنبال ترویج موسیقی باشد. اما این به معنای اینکه موسیقی
مطلقا حرام است، نیست. لذا اگر زمانی یک گروه سرودی میخواهند تشکیل دهند،
لازمهاش این است که افرادی موسیقی بدانند و اجرا کنند و قصدشان هم این
است که نوازندگی حلال باشد نه حرام، یعنی غیرمطرب، این اشکال ندارد. اما
اگر قصدشان خدای ناکرده حرام باشد، آموختنش حرام است، تشکیل اینگونه گروهی
حرام است و اجرای موسیقی توسط گروههای دانشجویی میشود حرام. بنابراین
در خصوص سؤال که پرسیدند اجرای موسیقی چه موسیقی پاپ، سنتی، راک و امثال
اینها توسط گروههای دانشجویی و غیردانشجویی آیا اشکال دارد یا ندارد؟
باید گفت اگر در دانشگاه باشد، باید مقررات دانشگاه را رعایت کرد. یک وقت
میبینید در ساعت معینی در مکان معینی مقررات این اجازه را نمیدهد.
طبق نظر حضرت آقا، سه نوع موسیقی داریم: یک موسیقی آرام و غیر مطرب،
موسیقی که لهوی نباشد، مناسب مجالس عیش و نوش نباشد، این اشکالی ندارد؛
گرچه واجب و مستحب هم نیست. نقطه مقابلش موسیقی حرام است، موسیقی مطرب،
موسیقی که به تعبیر حضرت آقا انسان را از کارهای واجب از یاد خدا باز می
دارد و غافل میکند. دسته سوم برای مکلف، موسیقی مشکوک است؛ نمیداند از
این دسته است یا آن دسته، اینها هم اشکال شرعی ندارد ولی احتیاط این است که
ننوازند و گوش ندهند. به هر حال اگر مقررات دانشگاه اجازه میدهد از نظر
زمان، مکان و جهات دیگر، نواختن موسیقی توسط گروههای دانشجویی با اهداف
عقلایی به نحوی که موسیقی آرام باشد و موسیقی مطرب نباشد اشکال ندارد.
میخواستم بدانم یادگیری و نواختن سهتار و تنبک در وقتهای تنهایی یا برای جمعهای دوستان چه حکمی دارد؟ معنی درست و واضح واژه لهب و لعو در مورد آلات موسیقی و نواختن آنها چیست؟
طبق نظر حضرت آقا موسیقی مطلقا حرام نیست و مطلقا جایز هم نیست. یک دسته از موسیقیها که آرام است و مناسب مجالس لهو و لعب نیست، مطرب نیست و آدم را از یاد خدا و وظایف واجبش باز نمیدارد اشکالی ندارد. اما دسته دوم که این ویژگیها را دارد؛ ممکن است بگویند یعنی چه؟ یعنی همان که در مجالس عیش و نوش میزنند و میرقصند یا اصلا طرف میداند این موسیقی تندی است، رقصآور است، این آهنگ فلان ترانه کذایی است، اینها معلوم است حرام است. بنابراین اگر نواختن سه تار باشد، تنبک باشد، ویولون باشد فرقی نمیکند، اینها آلات مشترک است به این معنا که میشود به نحوی بنوازند که اشکال شرعی نداشته باشد و به گونهای بنوازند که حرام باشد. بنابراین نواختن و استفاده از اینها به نحوی که اشکال شرعی ندارد و موسیقی آرامی است حرام نیست؛ اما اگر به نحو موسیقی مطرب باشد، موسیقی مناسب مجالس عیش و نوش باشد حرام است.