کد خبر: ۳۳۸۹۹۰
زمان انتشار: ۱۵:۲۹     ۲۲ شهريور ۱۳۹۴
کارشناس حوزه فضای مجازی در گفتگو با پایگاه ۵۹۸:
مهدی‌‌‌ صرامی اظهار داشت: یکی از مهمترین مشکلاتی که در این عرصه با آن مواجه هستیم نگاه سیاسی کارانه و منافع زود گذر سیاسی به موضوع فضای مجازی و الویت قائل نشدن این موضوع به عنوان یک عرصه راهبردی و مهم است و نتیجه این نوع نگاه باعث می شود که الویت فضای مجازی از حد راهبردی پایین تر آمده است.
"مهدی صرامی" کارشناس حوزه فضای مجازی و معاون فضای مجازی قرارگاه خاتم‌الاوصیا(ص) در گفت‌وگو با خبرنگار سروس فرهنگی پایگاه 598 درباره ترکیب شورای عالی فضای مجازی و تعلل رؤسای جمهور نسبت به تشکیل جلسات شورا اظهار داشت: شورا دارای ترکیب جامعی است که در آن دستگاه های مختلف مرتبط با فضای مجازی عضو هستند فلذا منطقی نیست که اگر فردی نسبت به ترکیب شورا مشکل دارد جلسه را تشکیل ندهد ولی آنچه که اهمیت دارد این است که خیلی از افراد درباره فضای مجازی صحبت می کنند ولی لازمه پیگیری سیاست های درست برای تقویت فضای مجازی و عقب نماندن از سیر پیشرفت در این حوزه این است که ظرفیت های مختلف نظام در کنار هم جمع شوند که در واقع درغالب شورای عالی فضای مجازی این فرصت فراهم شده است.

وی افزود: شاید یکی از مشکلاتی که بعضا احساس می شود از ظرفیت شورای عالی فضای مجازی استفاده نمی شود وجود یک سری شوراهای موازی با شورای عالی فضای مجازی است که از قبل در برخی حوزه های فضای مجازی اختیارات مشخصی داشته اند. این شوراها عاملی برای دور زدن شورای عالی فضای مجازی هستند.

صرامی بیان داشت: معمولا هر کدام از این شوراها در اختیار یک بخش از دستگاه یا ارگانی است که آن ارگان علاقه مند است که حوزه اقتدار خود را حفظ کند و آن شوراها را حفظ می کند فلذا بر اساس مدلی که خودش درک  می کند و از یک بعد خاصی به فضای مجازی ورود پیدا می کنند و کارهایی انجام می دهند که دامنه نتایج آن اقدامات و سیاست ها کل فضای مجازی را تحت تاثیر قرار می دهد. بر این اساس به نظر می رسد که یکی از عواملی که باعث شده است دولت به خوبی از شورای عالی فضای مجازی و فرصتی که برای پیشرفت در حوزه فضای مجازی در اختیار دارد استفاده نکند وجود شوراهای موازی است.

وی تصریح کرد: بحث دیگر این است که فضای مجازی در صحبت موضوع زیبا و جذابی است ولی در عمل همانطور که مقام معظم رهبری در حکم خود تاکید فرموده اند بایستی هوشمندانه و مقتدرانه و فعالانه  اقدام شود. وقتی که درک کافی نسبت به ابعاد فضای مجازی در سطوح مدیریتی وجود نداشته باشد منجر به برگزاری دیر به دیر جلسات و گم شدن اهمیت آن در میان موضوعات مختلف و تذکر مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم انجام اقدامات بدون فوت وقت می گردد. ولی بازهم اکنون مشاهده می کنیم که از حکم جدید رهبری بیش از یک هفته گذشته است و اقدامی در خصوص تشکیل شورای عالی فضای مجازی و پیگیری موضوعات مهمی مانند شبکه ملی اطلاعات که بایستی به سرعت اجرا و دنبال شود و هر روز اجرا نشدن یک طرح راهبردی مانند شبکه ملی اطلاعات سالها کشور را در عرصه فضای مجازی عقب می اندازد انجام نگرفته است.

معاون فضای مجازی قرارگاه خاتم‌الاوصیا (ص) در ادامه گفت: به نظر می رسد که اگر رئیس جمهور هفته ای دو جلسه هم شورای عالی فضای مجازی را تشکیل دهد بازهم کم است و کافی نیست. ما در سالهایی قرار داریم که  فضای مجازی در حال شکل گیری است و هنوز تثبیت نشده است و اگر به صورت هوشمندانه و فعالانه در آن وارد شویم می توانیم برای دهه ها مناسبات آن را به نفع جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی تغییر دهیم ولی اگر همین وضعیت منفعلانه و عدم تشکیل جلسات که ماه‌ها می گذرد و جلسه ای تشکیل نمی شود ادامه داشته باشد طبیعتا عقب مانده و فقط باید با تهدیدات فضای مجازی دست و پنجه نرم کنیم و از فرصت های آن محروم می مانیم .

صرامی در جمع بندی این بخش از سخنان خود بیان داشت: یکی از مشکلات عدم شناخت موقعیت مهم تاریخی فضای مجازی در دنیا و موقعیت انقلاب اسلامی در این عرصه است و لذا از ضعف بینش و شناخت نتیجه اش عملا تعلل در اجرا می شود.



معاون فضای مجازی قرارگاه خاتم‌الاوصیا(ص) افزود: مشکل دیگر حضور شوراهای موازی و نگاه های بخشی و در حد منافع سازمانی مانع شکل گیری شورای عالی فضای مجازی با آن ترکیب جامعی که دارد می شود و منجر به عقب ماندگی کشور در این زمینه می شود.

ایشان درباره نگاه سیاسی به موضوع فضای مجازی اظهار داشت: شورای عالی فضای مجازی اختیارات خوب و ظرفیت بالایی دارد ولی متناسب با ظرفیت بالایی که دارد از آن استفاده نشده است که ریشه این موضوع را درآن می بینیم که رئیس جمهور اهتمام کافی به موضوع فضای مجازی نداشته و اگر مشاهده می کنیم که حرف هایی زده می شود صرفا یک برخورد سیاسی با موضوع فضای مجازی صورت گرفته است در حالی که این موضوع سطح و شأنش بالاتر از مناقشات سیاسی است و نباید مسئولین اجرایی موضوع مهم فضای مجازی را خرج کارها و مباحث سیاسی خودشان کنند.

مدير مجمع فعالان فضاي مجازي انقلاب اسلامي تصریح کردند: یکی از مهمترین مشکلاتی که در این عرصه با آن مواجه هستیم نگاه سیاسی کارانه و منافع زود گذر سیاسی به موضوع فضای مجازی و الویت قائل نشدن این موضوع به عنوان یک عرصه راهبردی و مهم است و نتیجه این نوع نگاه باعث می شود که الویت فضای مجازی از حد راهبردی پایین تر آمده و وارد مناقشات سیاسی می شود و طبیعتا جلسات آن هم به عنوان یک مسئله راهبردی در الویت قرار نمی گیرد.

صرامی افزود: بحث دیگری که مطرح است اینست که هرچند دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی باید فعال باشد ولی وقتی که ما مشاهده می کنیم که جلسات تشکیل نمی شود و موضوعات به تصویب نمی ریند عملا دبیر هم کاری نمی تواند انجام دهد. نوع نگاهی که به دبیرخانه صورت می گیرد مهم است. رئیس شورا باید دبیرخانه را یک ستاد مهم و تاثیرگذار تلقی کند تا این اتفاق انجام گیرد. زمانی که درحد یک دبیرخانه اداری به دبیرخانه شورا و مرکز ملی فضای مجازی نگاه شود نمی توان انتظار داشت که دبیرخانه هم بتواند از این حد بالاتر عمل نماید و موثرتر باشد.

ایشان خاطرنشان کردند: طبیعتا آن هم بر می گردد به این که رئیس شورا بایستی بیشتر از وضع موجود نسبت موضوع فضای مجازی را جدی بگیرد. به نظر می رسد که یک سری از مسئولان اجرایی هنوز  فضای مجازی را مجازی به معنی غیر واقعی می دانند و آن را خرج یک سری برنامه های زود گذر و منافع سیاسی خودشان می کنند. این نوع نگاه باید اصلاح شود و بینش ارتقا پیدا کند. زمانیکه بینش مسئولان اجرایی نسبت به موضوع فضای مجازی ارتقا پیدا کرد شاهد این خواهیم بود که تصمیمات راهبردی موثری در حوزه فضای مجازی گرفته خواهد شد.

وی در پایان گفت: در صورتی که ما و رسانه ها به خوبی کار کنیم می توانیم اهمیت فضای مجازی را به مسئولان اجرایی کشور به خوبی منتقل کرده و طبیعتا باعث ارتقای بینش رئیس جمهور و جدی تر دنبال کردن موضوع فضای مجازی که می توان نمودش را در تشکیل جلسات به موقع و موثر شورای عالی فضای مجازی مشاهده کرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها