کد خبر: ۳۳۳۳۷۶
زمان انتشار: ۱۲:۴۷     ۲۸ مرداد ۱۳۹۴
وزیر ورزش و جوانان گفت: ۲۵ درصد مکمل‌ها آلوده به مواد نیروزاست، بر این اساس اگر از ورزشکاران آزمایش گرفته شود نتیجه ۲۵ درصد آنها مثبت خواهد بود؛ این موضوع لطمه‌ای به حیثیت کشور خواهد زد.
به گزارش پایگاه 598، محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان در سومین همایش "مکمل‌های غذایی و رژیمی" در محل هتل المپیک تهران گفت: یکی از علت‌های مهم و اساسی آلودگی ورزشکاران به مواد نیروزا، سخت‌تر شدن رقابت ها بین ورزشکاران عنوان می‌شود. البته موضوع مکمل‌ها تا حدی این نقیصه را رفع کرده است. بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته در میان ورزشکاران، آن دست از ورزشکارانی که از مکمل‌های دارویی استفاده می‌کنند اعتقاد دارند که این مواد به آنها اعتماد به نفس می‌دهند اما باید این را در نظر بگیریم که این مکمل‌ها صرفاً اعتماد کاذب به آنها می‌دهد.

وی افزود: توصیه به مکمل‌ها چند سالی است که در بین ورزشکاران رایج شده و در حدود 10 سالی است که شاهد گسترده شدن آن در سطح کشور و در میان ورزشکاران هستیم. این وضعیت در سطح دنیا هم به همین صورت است و ما سالانه شاهد افزایش مصرف مکمل‌ها در بین ورزشکاران هستیم. نکته تأسف آور اینجاست که 25 درصد مکمل‌ها آلوده به مواد نیروزاست، بر این اساس اگر از ورزشکاران آزمایش گرفته شود نتیجه 25 درصد آنها مثبت خواهد بود؛ این موضوع لطمه‌ای به حیثیت کشور خواهد زد.

وزیر ورزش و جوانان ادامه داد: نکته نگران کننده اینجاست که بسیاری از مکمل‌هایی که توسط ورزشکاران مصرف می‌شود در کارگاه‌هایی تولید می‌شود که هیچگونه نظارتی روی آنها اعمال نمی‌شود. نیروهای نظارت کننده و کنترل‌کننده و دستگاه‌های ذیربط باید نظارت بیشتری بر تولید و واردات این مکمل‌ها به کشور داشته باشند. نکته قابل توجه اینجاست که به دلیل تبادل مالی تجارت مکمل‌ها افراد و شرکت‌های مختلفی تمایل حضور در این بازار را پیدا می‌کنند.

وی خاطرنشان: در حوزه مصرف مکمل‌ها مسئولین باید نسبت به اطلاع رسانی و آگاه سازی مردم اقدام کرده و آنها را نسبت به محاسن و معایب آن آگاه کنند. در غیر این صورت این مصرف بی رویه‌ای که در حوزه داروهای مکمل شاهد آن هستیم موجب بروز رخدادهای ناخوشایندی در جامعه و میان ورزشکاران می‌شود.

گودرزی یادآور شد: در بحث تولید و مصرف مکمل‌های دارویی، نظارت لازم و ضروری است. نکته دیگری که باید مورد توجه قرار بگیرد مراقبت از ورود مکمل‌ها از مرز‌های خارج از کشور و همچنین تولید این داروها در داخل کشور است. اگر این مراقبت و نظارت به شکل مناسبی انجام شود شاهد افزایش سطح سلامت در میان مردم جامعه، کمک به اعضای تیم‌های ورزشی و و در نهایت کمک به جوانان در استفاده از این مکمل‌ها می‌شود.

در این برنامه از سعید حقیقی، سید ابوالقاسم جزایری و ابراهیم جوادی با حضور مسئولان حاضر در همایش تقدیر به عمل آمد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها