وی با تأکید بر ترویج این فرهنگ و تقویت برنامههای مهارتآموزی به ویژه در دولت تدبیر و امید گفت: در سالی که مزین به نام همدلی و همزبانی دولت و ملت است باید فرهنگ مهارتآموزی و به دنبال آن اشتغال به عنوان یک گفتمان اجتماعی مورد توجه و دقت نظر قرار گیرد.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به برپایی ایستگاههای گذر مهارتی و اجرای این طرح در استانهای مختلف کشور اشاره کرد و یادآور شد: در کوتاه مدت و با اهداف مشخص میتوانیم از این طرح و ظرفیت به وجود آمده بیشتر و بهتراستفاده کنیم.
پرند تصریح کرد: افرادی که به دنبال انتخاب رشته تحصیلی هستند، با مراجعه به این مراکز و ایستگاههای ارائه خدمات گذر مهارتی میتوانند در رشتههای مورد نظر توانمندیها و کسب مهارتها را انجام دهند.
این مسئول به جوانان و نوجوانان توصیه کرد، تا در انتخاب رشته به نحوی عمل کنند تا بر اساس علاقهمندی و توانمندی این انتخاب رشته انجام شده و امکان توسعه اشتغال مولد همراه با هدفگذاری درست در انتقال این مهارتها و حرفه آموخته شده به دیگران فراهم آید.
رئیس سازمان فنی و حرفهای به افزایش تعداد بیکاران فارغالتحصیل دانشگاهی اشاره کرد و افزود: این نرخ 18.2 درصد است به طوری که به ازای هر 100 فارغالتحصیل دانشگاهی حدود 19 نفر بیکار هستند.
پرند بیان کرد: 30 درصد بیکاران ما فارغالتحصیلان دانشگاهی هستند که با تحصیلات عالیه بستر اشتغال برای آنها مهیا نشده است.
وی دلیل این امر را ارائه نشدن آموزشهای فنی و مهارتی در مرکز عملی و دانشگاهی کشور اعلام کرد و گفت: در تحقیق بینالمللی که سال 2012 به عنوان سال جوان و مهارتآموزی نامگذاری شده بود، اعلام شد که امر آموزش و مهارتآموزی معادل 15 دلار ارزش افزوده را برای کشورهای مختلف به همراه دارد.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به گذر از شرایط تحریم و مشکلات به وجود آمده اشاره کرد و ادامه داد: اگر میخواهیم در تحقق اقتصاد مقاومتی موفق عمل کنیم بهترین ظرفیت ایجاد بسترهای خوب در مهارتآموزی و یادگیری فنون مختلف و حضور در کلاسهای آموزشی فنی و حرفهای است که به یقین نتایج مثبتی را نیز به همراه خواهد داشت.
پرند افزود: کسانی که دارای مهارت و توانمندی باشند، بیکار محسوب نمیشوند چراکه چنین فرد متخصص و توانمند میتواند در حرف و مشاغل مختلف ورود پیدا کند.
این مسئول نظام فنی و حرفهای و مهارتی کشور را در سطح ملی و استانها یک نظام توانمند در ارائه آموزشها به علاقهمندان و دانشآموزان توصیف کرد و یادآور شد: ما از فرصت تابستان استفاده کردیم تا با تقویت مراکز فنی و حرفهای در مسیری حرکت کنیم تا علاقهمندان بتوانند در کلاسهای آموزش فنی و حرفهای دولتی و خصوصی حضور پیدا کرده و از این آموزشها و مهارتها استفاده کنند.
رئیس سازمان فنی و حرفهای کشور عنوان کرد: با هدف یکپارچهسازی هدایت و اعتلای آموزشهای مهارتی طراحی نظامی تحت عنوان نظام جامع مهارت و فناوری به انجام میرسد.
پرند این نظام را شامل سه زیر نظام آموزش مهارت و فناوری، صلاحیت حرفهای و احراز اشتغال در کشور اعلام کرد.
وی با بیان اینکه این نظام به منزله نقشه راه دستگاههای مهارتی کشور است، ادامه داد: در این نظام همه دستگاههای متولی از وزارت علوم، آموزش و پرورش، تعاون، کار و رفاه اجتماعی گرفته تا سایر دستگاهها موظف هستند سند کاربردی نظارت و فناوری را اجرایی و عملیاتی کنند.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ظرفیت استان اردبیل را در حوزه تقویت آموزشها و مهارتآموزیها یک ظرفیت بینظیر توصیف کرد و گفت: در بخشهای کشاورزی، صنعتی، گردشگری و تجارت خارجی ما در این استان آمادگی داریم تا دورههای آموزشی و کلاسهای مهارتی را برگزار کرده و نسبت به توانمندی این بخش اقدام جدی و اساسی را انجام دهیم.