کد خبر: ۳۲۸۱۸۵
زمان انتشار: ۱۳:۵۵     ۰۴ مرداد ۱۳۹۴
عربستان سعودی که روزگاری یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان محسوب می‌شد، از سال گذشته دچار مشکلات مالی جدی شده به‌طوری‌که ناچار شده برای فائق آمدن بر این مشکلات، نسبت به فروش حدود چهار میلیارد دلار اوراق قرضه اقدام کند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از اقتصادنیوز، این اقدام عربستان سعودی برای تامین هزینه‌های پرداخت دستمزد کارگران دولتی و پشتیبانی مالی از جنگ یمن ضروری بوده است. همچنین ذخایر ارزی این کشور نیز از دست درازی مقامات سعودی در امان نمانده و این کشور طی سال گذشته بخش وسیعی از ذخایر ارزی خود را هزینه کرده است. «فهد المبارک»، رییس بانک مرکزی عربستان سعودی پیش‌بینی کرده با احتمال مواجهه با کسری بودجه ۱۳۰ میلیارد دلاری این کشور، حجم این استقراض‌ها نیز افزایش یابد.

به‌گزارش پایگاه اینترنتی پیک‌اویل، عمده‌ترین دلیل افزایش بی‌سابقه بدهی‌های عربستان، سقوط جدی قیمت نفت خام است. قیمت هر بشکه نفت خام پس از آنکه در فوریه ۲۰۱۱ به اوج خود یعنی حدود ۱۲۵ دلار رسید، حالا کمتر از ۵۰ دلار معامله می‌شود و به این زودی‌ها هم امیدی به بهبود قیمت‌ها نمی‌رود. مدیران کمپانی‌های نفتی پیش‌بینی می‌کنند ممکن است سال‌ها طول بکشد تا قیمت نفت بهبود یابد. برای اینکه عربستان سعودی بتواند بودجه خود را تعدیل کند، قیمت نفت خام باید دست‌کم به بشکه‌ای ۱۰۵ دلار برسد.

«جان اسفاکیاناکیس»، اقتصاددان گروه اقتصادی «اش‌مور» می‌گوید: با توجه به وضعیت کنونی بازار نفت خام، پیش‌بینی می‌شود عربستان سعودی در پایان دهه جاری ورشکسته شود.

عربستان سعودی تا پیش از دهه ۱۹۳۰ میلادی، جزو فقیرترین کشورهای جهان محسوب می‌شد و بسیاری از مردم این کشور در جستجوی یافتن آب و منابع غذایی از مکانی به مکان دیگر کوچ می‌کردند. اما با وقوع جنگ جهانی دوم، تمامی این شرایط ناگهان تغییر کرد. عربستان سعودی در این جنگ کاملا بی‌طرف بود اما به‌دلیل داشتن منابع غنی نفتی، «فرانکلین روزولت»، رییس‌جمهور وقت ایالات متحده، دفاع از عربستان را در اولویت خود قرار داد. بنابراین، ایالات متحده در سال ۱۹۴۳، اقدام به تامین تسلیحات نظامی سعودی‌ها کرد. این اقدام ایالات متحده به شیوخ سعودی جسارت داد تا در اوایل سال ۱۹۴۵ علیه آلمان‌ها اعلان جنگ کنند. پس از آن، این اقدام سعودی‌ها پای آمریکا را به منطقه باز کرد و ایالات متحده حضور و تاثیر پررنگ خود را ده‌ها سال در خاورمیانه حفظ کرد.

درنهایت در سال ۱۹۶۰ میلادی، عربستان سعودی با همراهی ایران، عراث، کویت و ونزوئلا، بزرگ‌ترین کارتل نفتی جهان با عنوان سازمان کشورهای صادرکننده نفت (OPEC) را راه‌اندازی کرد. تا سال ۱۹۷۳، سعودی‌ها با همکاری اعضای اوپک و افزایش چهاربرابری قیمت نفت خام، توانستند اقتصاد خود را زیر و رو کنند و این کشور با گذشت این سال‌ها توانست به رشد قابل توجه اقتصادی دست یابد. سرریز بودجه این کشور، باعث شد تا مقامات سعودی بخش زیادی از این پول را صرف خرید سلاح و اجرای پروژه‌های دولتی کنند.

اما به‌نظر می‌رسد ماه عسل سعودی‌ها رو به پایان است. با افزایش تولید نفت خام و کاهش تقاضا، حالا عربستان سعودی طی ده‌های آینده وارد دوران عسرت خود خواهد شد. با وجود تلاش‌هایی که طی سال‌های اخیر برای تنوع اقتصاد این کشور و کم کردن وابستگی به نفت شده، بخ‌نظر می‌رسد این اقدامات بی‌ثمر بوده‌اند. حال، افزایش سریع جمعیت در این کشور و نبود مهارت‌های شغلی مرتبط در میان فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های این کشور، وضعیت برای سعودی‌ها به‌مراتب بدتر خواهد کرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها