به گزارش پایگاه 598 به نقل از مجمع واردات، حدودا 10 سالی میشود که خودروسازان چینی فعالیتهای خود را در ایران آغاز کردهاند و اگرچه اوایل امیدی به بقای آنها در بازار کشور نبود، اما رفته رفته با توجه به توسعه محصول و در نظر گرفتن روشهای فروش جدید و قیمت مناسب توانستند جای پای خود را محکم کنند. حضور چینیها در بازار خودرو ایران البته به مذاق خیلیها خوش نمیآمد، با این حال برخی کارشناسان معتقد بودند خودروسازان چینی میتوانند معادله بازار کشور را به هم ریخته و مقدمات افزایش رقابت را در این بازار فراهم بیاورند.
با وجود این «امیدواری» اما حضور چینیها با خودروهای نسبتا ارزان و پر آپشن نیز نتوانست شرکتهای خودروساز داخلی را چندان تکانی بدهد و از همین رو سهم چینیها در بازار خودرو ایران پیوسته در حال افزایش است. اوضاع به شکلی است که هماکنون رقابتی سخت و نفسگیر بین شرکتهای چینی حاضر در بازار خودرو ایران شکل گرفته و هر یک از آنها بهدنبال ایجاد یا افزایش سهم خود در این بازار به واسطه ارائه محصولات جدید و مجهز به انواع آپشن، هستند. بهعبارت بهتر، بهنظر میرسد حضور خودروسازان چینی در ایران، به جای آنکه کل بازار خودرو کشور را به چالش بکشد، به ایجاد رقابت میان خود این شرکتها انجامیده است. اگر نگاهی به عملکرد یکی دو سال گذشته چینیهای حاضر در بازار خودرو ایران بیندازیم، متوجه میشویم آنها در این مدت سرعت عرضه محصولات جدید را افزایش دادهاند. از طرفی، پای خودروسازان جدید چینی نیز به کشور باز شده و علاوهبر شرکتهایی مانند امویامو لیفان و جک و...، برخی دیگر از برندهای بزرگ صنعت خودرو چین نیز راه ایران را در پیش گرفتهاند.