کد خبر: ۳۲۵۴۸۶
زمان انتشار: ۱۴:۴۳     ۱۸ تير ۱۳۹۴
روزنامه آمریکایی USA Today نوشت: کاخ سفید آماده است اجازه دهد که مذاکرات هسته ای ایران برای مدت زمان نامحدودی ادامه پیدا کند
به گزارش پایگاه 598 به نقل از نسیم،روزنامه USA Today چاپ آمریکا روز پنج شنبه در گزاشی به قلم «اورن دورل» نوشت بعد از آن که مذاکرات هسته ای با وجود دو ضرب الاجل تعیین شده به توافق منجر نشد کاخ سفید ممکن است اجازه دهد مذاکرات هسته ای ایران در چارچوب توافق اولیه که پیش از این برنامه هسته ای ایران را محدود کرده است برای مدت زمان نامشخصی همچنان ادامه پیدا کند. 
 
جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید گفت در حالی که سی ام ژوئن بعنوان ضرب الاجل برای دستیابی به توافق هسته ای تعیین شده بود و فشارها قبل از آن به اخذ امتیازات مهمی از ایران منجر شد اما ما هنوز به همه آن چه که می خواستیم دست نیافته ایم. آن چه که می خواهیم درباره آن اطمینان حاصل کنیم این است که به مذاکرات ادامه خواهیم داد. در حالی که به مذاکرات ادامه می دهیم بر اساس توافقی که به آن دست یافته ایم برنامه هسته ای ایران متوقف شده و برخی از بخش های مهم آن به عقب برگردانده شده است.
 
روزنامه یو اس ای تودی نوشت هیات های حاضر در مذاکرات هسته ای در وین اکنون تلاش می کنند تا روز جمعه مذاکرات را به پایان برسانند. هر زمانی که مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه پنج بعلاوه یک تمدید می شود مذاکره کنندگان توافق می کنند که مدت اجرای توافقنامه اولیه که نوامبر سال دو هزار و سیزده حاصل شد تمدید شود.
 
سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران هم در وین به خبرنگاران گفت ما خودمان را به هیچ ضرب الاجلی محدود نمی کنیم و تا زمانی که ضروری باشد در وین باقی خواهیم ماند.
 
روزنامه یو اس ای تودی در ادامه نوشت طرفین در مذاکرات هسته ای در حال حاضر در برخی از حوزه ها پیشرفت های قابل توجهی کسب کرده اند که دو هفته قبل امکان دستیابی به توافق در این حوزه ها غیرممکن به نظر می رسید. یکی از این موارد موافقت موقت ایران با پاسخگویی به سئوالات آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص فعالیت های هسته ای این کشور در گذشته است. ایران همچنین موافقت کرده است که به بازرسان آژانس امکان بازرسی از مراکز مشکوک هسته ای و مدنی را بدهد. دیپلمات ها همچنین درباره روند لغو تحریم ها هم به توافق نسبی دست یافته اند. ایران خواهان لغو سریع تحریم ها بعد از امضای توافقنامه جامع است اما غرب خواهان حذف مرحله به مرحله تحریم ها است. البته هنوز اختلاف نظرهایی در خصوص تعلیق این تحریم ها وجود دارد. کشورهای غربی می گویند باید این تحریم ها به تعلیق در آید تا در صورت عدم تبعیت ایران از توافق جامع هسته ای بار دیگر اعمال شود و در صورتی که ایران به توافق عمل کند این تحریم ها حذف شود.
 
سخنگوی کاخ سفید هم روز سه شنبه اعلام کرد نمایندگان بانفوذ جمهوریخواه از ادامه مذاکرات هسته ای با ایران بر اساس توافق اولیه و بدون تعیین ضرب الاجل جدیدی حمایت می کنند. وی گفت این یک راهبرد مورد توافق دو حزب در آمریکا است و می تواند منافع آمریکا و همپیمانان آن را تامین و از طریق تشدید فشار بر ایران زمینه را برای دستیابی به توافق نهایی فراهم کند.
 
سناتور باب کروکر نماینده جمهوریخواه ایالت تنسی و رئیس کمیته روابط خارجی و طراح لایحه الزام دولت آمریکا به ارائه محتوای توافقنامه هسته ای با ایران به کنگره برای بررسی روز یکشنبه گفت ما امیدواریم مذاکره کنندگان آمریکایی با استفاده از فرصت موجود مذاکرات را به بهترین شکل ممکن به پایان برسانند. وی از دولت اوباما خواست مذاکرات را به تعلیق در بیاورد تا ایران موضوع بازرسی های بازرسان آژانس را در هر زمان و هر مکان بپذیرد و موضوع تحقیقات خود را در گذشته در بخش هسته ای آشکارا اعلام کند. 
 
همزمان سناتور اِد رویسه نماینده جمهوریخواه کالیفرنیا و رئیس کمیته امور خارجی در مجلس نمایندگان آمریکا روز سه شنبه گفت در حالی که مذاکرات با ایران نمی تواند برای مدت زمان نامشخص و یا برای همیشه ادامه پیدا کند کنگره برای اتمام مذاکرات در روزهای آتی تیم مذاکره کننده را تحت فشار قرار نمی دهد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها