به گزارش پایگاه 598 به نقل از میزان، احمد خدایی گفت: در گام اول این قطار از مبدأ تهران به چهار مقصد قم، گرمسار، پرند و هشتگرد راهاندازی میشود.
وی اظهار داشت: توسعه سریع قطارهای حومهای در شهرهای بزرگ در دستور کار راهآهن قرار دارد.
خدایی
گفت: در حال حاضر تعدادی قطار حومهای در ناوگان ریلی بین شهری فعال است
اما سیاست توسعه بیشتر این قطارها در دستور کار قرار دارد و این نیازمند
گذشت زمان هم است.
قائم مقام راهآهن با تأکید بر اینکه توسعه
قطارهای حومهای نیازمند همکاری همه ارگانهای متولی است، افزود:
شهرداریها نیز در همکاری مطلوبی داشته باشند تا ایستگاههای قطارهای
حومهای به مترو، تاکسی و اتوبوس شهری وصل شود.
وی افزود: باید
سرویسهای جانبی برای قطار ایجاد و خطوط ریلی راهآهن در شهرها به خطوط
مترو و اتوبوس و تاکسیرانی متصل شود تا حمل و نقل ترکیبی شکل گیرد و مردم
برای استفاده از قطارهای حومهای با مشکلی مواجه نباشند.
خدایی
گفت: در حال حاضر بخشی از ناوگان شبکه ریلی به قطارهای حومهای اختصاص داده
شده و قطارها حومهای جزو بهترین قطارهاست ؛ قطارهای خودکشش از نظر سرویس و
تهویه جزو بهترین ناوگان ریلی راهآهن ایران محسوب می شود و در جهان نیز،
بهترین ناوگانهای ریلی ، در خدمت پروژه قطارهای حومهای است.
قائممقام
راهآهن با تأکید بر اینکه هیچ محدودیتی برای تعداد قطارهای حومهای در
نظر نداریم ، اظهار داشت: به میزانی که تعداد مسافر بیشتری جذب قطارهای
حومهای شود و تقاضا افزایش یابد، میتوان به همین میزان، تعداد قطارها را
افزایش داد.
خدایی گفت: در مسیر ریلی تهران - قم اشغال صندلی
قطارها حدود 35 درصد است، اما هر میزان افزایش تقاضا وجود داشته باشد به
همان میزان تعداد قطارها افزایش مییابد و ظرفیت خطوط ریلی موازی با این
موضوع، افزایش مییابد.
قائممقام راهآهن افزود: مسیر قطارهای
حومهای هم بستگی به میزان تقاضا دارد و سرویسدهی قطارهای حومهای با
توجه به آن انجام میشود و در گام اول از تهران به سمت قم ، تهران - پرند،
تهران به هشتگرد و تهران به ورامین، پیشوا و گرمسار قطار حومهای
راهاندازی میشود.
وی با بیان اینکه طول برخی از مسیرهای قطارهای
حومهای 140 کیلومتر هم است، اظهار داشت: خطآهن تهران - قم یک مسیر
حومهای محسوب میشود زیرا سرویس خدماتدهی روزانه دارد و روزانه بین تهران
و قم و بالعکس قطار جابهجا میشود.
خدایی بیان کرد: برای مسیر ریلی بین تهران و قم چهار رام قطار پیشبینی کردهایم.
قائممقام
راهآهن با بیان اینکه قطارهای حومهای به علت دارا بودن نرخ پایین بلیت
زیانده است ، گفت: اهمیت و اولویت قطارهای حومهای نرخ بلیت ارزان، خدمات
مناسب و سرعت جابهجایی است و وزارت راه و شهرسازی هدفگذاری کرده است که
شرکت قطارهای حومهای در بطن شرکت راهآهن احداث شود که سرویسدهی و مدیریت
در این بخش را دولت انجام می دهد.
خدایی با بیان اینکه قیمت بلیت
قطارهای حومهای بسیار پایین است، گفت: این نرخ ها در مقایسه با انواع
مدلهای حرکتی مانند تاکسی شهری، مترو و اتوبوس، هزینه بلیت قطارهای
حومهای بسیار کمتر است.
قائم مقام راهآهن افزود: در حال حاضر طرح
توسعه قطارهای حومهای در ساختار راهآهن پیگیری می شود و راه آهن واگنها
و ظرفیت آن را تأمین می کند و تأمین مالی از محل منابع دولتی است.
وی
با بیان اینکه قیمت بلیت قطارهای معمولی در هر مسیر متفاوت است، گفت: نرخ
قطارها را بخش خصوصی برای قطارهای شرکتهای خصوصی تعیین می کند و صاحبان
واگنهای مسافری نرخ را به راهآهن پیشنهاد میدهند و پس از آن به تأیید
راهآهن جمهوری اسلامی ایران میرسد.
قائم مقام راهآهن افزود:
شرکتهای ریلی درخواستهایی برای افزایش قیمت بلیت قطار دارند که در حال
بررسی است و در تابستان امسال هم افزایش قیمتی در نرخ بلیتها نخواهیم
داشت، البته این موضوعی کلی است و شاید بسته به استقبال و میزان تقاضا با
افزایش کیفیت، نرخها هم در برخی مسیرها تا حدی افزایش یابد.
قائممقام
راهآهن با تأکید دوباره بر اینکه قیمت بلیت قطار برای تابستان افزایش
پیدا نمیکند،اظهار داشت: افزایش قیمت متناسب با کیفیت و ظرفیتی است که
شرکتها در مسیرهای متفاوت ارائه میدهند.
خدایی درباره برقیسازی خط آهن تهران - مشهد هم گفت: قرارداد برقیسازی منعقد شده و طرح در حال حل مشکل فاینانس با چین است.
وی رقم فاینانس برقیسازی خطآهن تهران - مشهد یک و نیم میلیارد یورو اعلام کرد.