کد خبر: ۳۲۱۲۶۳
زمان انتشار: ۱۴:۵۲     ۲۸ خرداد ۱۳۹۴
جالب اینکه گمرک ایران در این گزارش و در اقدامی نادر، آمار دقیق واردات کالا، خدمات و گاز و فرآورده‌های نفتی را با احتساب «ساير هزينه‌هاي مترتب» و همچنین با احتساب «ورود كالا از مبادی غيررسمی و غير گمركی» اعلام کرده و شیوه محاسبه خود را تغییر داده است!
به گزارش پايگاه 598 به نقل از تراز، این روزها دولت یازدهم به شدت بر آمارهایی اصرار می‌کند که هیچ پایه و اساسی ندارد. بیش از یکماه پیش بود که اسحاق جهانگیری معاون اول حسن روحانی در یک مراسم کاملا رسمی از اعداد و ارقامی سخن گفت که برای اولین بار در تاریخ آماری کشور زده می‌شد.

او از ۷۰۰میلیارد دلاری حرف زد که در هیچ کجای آمارهای رسمی از آن ردپایی نیست. جهانگیری در آن مراسم اعلام کرد دولتهای نهم و دهم ۷۰۰ میلیارد دلار واردات کردند! بعد از اظهارات اسحاق جهانگیری، رئیس جمهور در نشست خبری خود نیز بر گفته معاون اول خود تاکید کرد تا گفته های او را تکمیل‌تر کند، اما روحانی پا را فراتر گذاشته و رقم ۷۰۰ میلیارد دلار معاونش را در مقابل خبرنگاران به رقم ۷۲۰ میلیارد دلار تبدیل کرد. اما واقعیت چیست؟ آیا در سالهای ۹۱-۸۴ حدود ۷۰۰ یا ۷۲۰ میلیارد دلار هزینه واردات شده است؟

 بهزاد شیری معاون کرباسیان رئیس کمرگ دو روز پیش در گفتگو با یکی از خبرگزاری ها رسما اعلام کرد که واردات در طی سالهای ۹۱-۸۴ حدود ۴۲۰ میلیارد دلار بوده است و ارقام شده توسط رئیس جمهور و معاون او درباره واردات ۷۲۰ میلیارد دلاری نادرست است. اما نکته قابل تامل در این باره اینکه این اظهارات او حدود چند ساعت بعد توسط روابط عمومی گمرک تکذیب شد. جالب اینکه در جوابیه های گمرک آمده بود: ارقام مربوط به واردات كالا شامل رقم تعديل شده ورود كالا از مبادی رسمي (ارقام اعلام شده از سوي گمرك جمهوري اسلامي ايران بدون احتساب واردات از مناطق آزاد و ويژه، هزينه‌هاي مترتب بر ورود كالا شامل بيمه، كرايه حمل و ساير موارد)، با احتساب ورود كالا از مبادی غيررسمي و غير گمركی است.

جالب اینکه گمرک ایران در این گزارش و در اقدامی نادر،آمار دقیق واردات کالا، خدمات و گاز و فرآورده‌های نفتی را  با احتساب «ساير هزينه‌هاي مترتب» و همچنین با احتساب «ورود كالا از مبادي غيررسمی و غير گمركی» اعلام کرده و شیوه محاسبه خود را تغییر داده است!

بدون شک بهزاد شیری معاون گمرک تحت فشارهای سیاسی مجبور شده تا اظهارات خود را اصلاح کند و گرنه برهمگان روشن است که کسی که مسول اداره آمار و برنامه گمرک است نمی‌تواند ابتدا عددی را بگوید و به فاصله چند ساعت بعد آن را تکذیب کند!

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها