به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، محمد اخباری عصر امروز در مراسم معارفه رئیس
جدید دانشگاه جامع علمی – کاربردی اردبیل اظهار کرد: ما در نظام درسی
دورهها و رشتههایی که در مراکزمان دایر کردیم، در حال بازنگری دقیق هستیم
تا بر مبنای نیاز بازار، رشتههای تحصیلی خودمان را تنظیم و مصوب کنیم.
وی
به بازدید و نظارت یکهزار و ۱۰۰ مرکز جامع علمی – کاربردی در کشور اشاره
کرد و گفت: ما موفق شدیم در کشور در ماههای اخیر مجوز ۸۰ مرکز علمی –
کاربردی را لغو و نسبت به تعطیلی آنها اقداماتی را انجام دهیم چرا که
برخلاف تعهدات خود در رشتههای غیرمرتبط فعالیت میکردند.
رئیس
دانشگاه جامع علمی – کاربردی افزود: به ۴۰ مرکز نیز تذکر داده و یک دوره
مجوز تمدید فعالیت دادهایم که اگر نسبت به روزرسانی رشتههای خود اقدام
نکنند، قطعاً این مراکز را نیز تعطیل میکنیم.
اخباری با بیان چهار
هدف اصلی آموزش عالی در کشور تصریح کرد: گسترش مرزهای دانش، تربیت نیروهای
متخصص برای اداره امور کشور، رساندن کشور به توسعه پایدار از جنبههای
مختلف و گسترش و توسعه مسائل فرهنگی، اجتماعی و اخلاقی در جامعه از جمله
اهداف مراکز علمی و آموزشی کشور است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود
بیان کرد: دانشگاه جامع علمی – کاربردی از این چهار هدف سه هدف را دنبال
میکند به طوریکه وظیفه این دانشگاه گسترش مرزهای علم و دانش نیست چرا که
این وظیفه دانشگاههای نظام نظری است و ما تنها عهدهدار تبدیل علم به
بازار کار و اقتصادی کردن آن هستیم و به دنبال وظیفه اصلی خود تلاش میکنیم
تا به بهترین شکل مهارتآموزی را در کشور توسعه داده و تقویت کنیم.
اخباری
با یادآوری اینکه در کشورهای پیشرفته و توسعهیافته تعداد دانشگاههای
نظام نظری کمتر اما دانشگاههای نظام مهارتی بیشتر است، اضافه کرد: ۱۵ درصد
دانشگاهها در کشورهای پیشرفته با نظام نظری و ۸۵ درصد با نظام مهارتی و
علمی – کاربردی مدیریت شده و وظیفه سنگین آنها تربیت نیروهای متخصص،
تکنسین، نهادینه کردن فرهنگ مهارت در مسیر توسعه پایدار و همچنین تقویت
زیرساختهای توسعه پایدار با تربیت نیروهای مجرب، کارشناس و متخصص است.
وی
با بیان اینکه ۸۵ درصد دانشگاهها در آلمان علمی و کاربردی بوده و از همین
رو به دنبال برقراری ارتباط با دانشگاه علمی – کاربردی ما هستند، ادامه
داد: این دانشگاهها از دل صنعت، خدمات، فرهنگ و هنر بیرون آمده و به جای
آن که ما دفتر صنعت را در دانشگاه ایجاد کنیم تا پیوستگی صنعت و دانشگاه
حاصل شود که امکان تحقق آن نیز سخت و دشوار است، دانشگاه علمی – کاربردی به
معنای واقعی از دل این مجموعهها بیرون آمده است.
اخباری نمونه این
مراکز مهارتی را واحد صنعتی عظیم همچون تراکتورسازی، چرمسازی، بلورسازی
و... اعلام کرد و گفت: ما باید در چه مسیری حرکت کنیم تا دانشگاه علمی –
کاربردی تقویت شده و ما به یک وضعیت مطلوب برسیم.
سونامی مدرکگرایی در اوج است
به
گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، رئیس دانشگاه جامع علمی – کاربردی با
اشاره به روی دادن سونامی و بحران مدرکگرایی در کشور که هم اکنون نیز در
اوج خودش است، اظهار کرد: مدرک بدون مهارت به هیچ دردی نمیخورد و وظیفه
دانشگاه علمی – کاربردی تقویت این مهارتها و تجاریسازی علمی است که در
این راستا از شرکتهای دانشبنیان حمایت میکند و سعی و تلاشش بر تقویت این
بنیه قوی است.
اخباری ضرورت بازنگری در نظام درسی، دورهها و
رشتههای دانشگاه جامع علمی – کاربردی را متناسب با بازار کار یادآور شد و
افزود: ما در حال حاضر یکهزار و ۱۰۰ مرکز علمی – کاربردی در کشور داریم که
به دلیل ناکارآمدی، ۸۰ مرکز در ماههای اخیر تعطیل شده و ۴۰ مرکز نیز در
آستانه تعطیلی قرار دارد.
وی در ادامه تصریح کرد: ما قطعاً از اهداف
و برنامههای خود عدول نکرده و اغماضی نمیکنیم و اجازه نمیدهیم سیاست
کاری ما که گسترش رشتههای به روز مهارتی است، به انزوا کشیده شود.
اخباری
با قدردانی از مسئولیت ۱۲ ساله ابراهیمزاده به عنوان رئیس سابق دانشگاه
جامع علمی – کاربردی اردبیل که در راهاندازی این دانشگاه تلاش کردند، از
حسین علیپور رئیس جدید این دانشگاه نیز به عنوان یک فرد توانمند و با تجربه
در این حوزه برای فعال کردن مجموعه دانشگاه جامع علمی – کاربردی یاد کرد.