کد خبر: ۳۱۸۴۷
زمان انتشار: ۱۰:۵۵     ۰۳ دی ۱۳۹۰
صدها نفر از مخالفان رژيم آل سعود با برگزاري تظاهرات مسالمت آميز در شرق عربستان، خواستار آزادي هزاران تن از زندانيان سياسي در اين كشور شدند.
به گزارش شبكه خبري «پرس تي وي»، اين اعتراض ها روز گذشته در شهرهاي القطيف و العواميه برگزار شد و پليس عربستان با گشودن آتش به تظاهركنندگان، آنان را متفرق كرده با اين حال هنوز گزارش رسمي در مورد قربانيان درگيري هاي روز جمعه منتشر نشده است، اما فعالان عربستاني گفتند، نيروهاي رژيم آل سعود با تيراندازي به تظاهركنندگان چندين نفر از آنها را مجروح و شمار زيادي را نيز بازداشت كردند. اين در حالي است كه مناطق شرقي عربستان سعودي در ماه هاي گذشته صحنه تظاهرات ضد دولتي مردم اين كشور بوده است و معترضان اصلاحات در قوانين حقوق بشر، آزادي بيان و همچنين آزادي زندانيان سياسي را خواستار هستند.
شبكه خبري العالم نيز روز جمعه اعلام كرد: مردم شهر «العواميه» عربستان با برگزاري تظاهرات، محاكمه عاملان به شهادت رسيدن چهار جوان عربستاني در ماه گذشته را خواستار شدند.
تظاهركنندگان همچنين خواستار محاكمه و قصاص عاملان به شهادت رسيدن اين جوانان و بركناري «محمدبن فهد» استاندار منطقه الشرقيه عربستان شدند.
در همين حال، زنان نيز تظاهرات گسترده اي را برگزار كردند و خواهان بركناري مسئولان محلي و احترام به حقوق شهروندان شدند.
شاهدان عيني نيز گفتند، پليس و نيروهاي امنيتي سعودي، با استفاده از افراد مسلح هندي و پاكستاني تظاهرات مسالمت آميز شيعيان در القطيف را سركوب مي كنند.
از سوي ديگر ايرنا به نقل خبرگزاري يونايتدپرس اعلام كرد، فعالان سعودي روز جمعه دست به اعتصاب زدند. اين اعتصاب براي وارد كردن فشار هرچه بيشتر به مقام هاي آل سعود براي آزادي زندانيان سياسي صورت گرفته است.
برپايه اين گزارش اعتصاب روز جمعه كه با نام «جمعه يوسف احمد» برگزار شد شهرهاي رياض، جده و بريده را دربرگرفت.
«شيخ يوسف الاحمد» روحاني شيعه كه اخيراً در شهر دمام توسط نيروهاي سعودي بازداشت شد، هم اكنون در مكان نامعلومي به سر مي برد و پادشاه و مسئولان عربستان را بارها مورد انتقاد قرار داده بود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها