از سوی دیگر، بدقولی خودروسازان در پرداخت مطالباتشان، صدای قطعهسازان را هم درآورده است. آنها میگویند که اگرچه تولید خودرو افزایش یافته و به تناسب آن، فروش نیز در سطح بازار افزایش یافته است، اما هنوز مطالبات خودروسازان به قطعه سازان پرداخت نشده و آنها ۴۵۰۰ میلیارد تومان بدهکارند.
این در حالی بود که سه شنبه گذشته با باز شدن پاکات مزایده خرید دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، خودروسازان هم مشتری سرخابیها شدند. همین جا بود که صدای اعتراضها نسبت به این ورود جنجالی دو خودروساز بدهکار بلند شد.
این اعتراضها، کار را به جلسه محمدرضا نعمتزاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت در مجلس شورای اسلامی نیز کشاند و نمایندگان مجلس از او دلیل ورود خودروسازان به مزایده جنجالی پرسپولیس و استقلال را خواستار شدند. او البته در دفاع تمامقد از خودروسازان، این کار را یک اقدام مثبت دانست و البته نتوانست نمایندگان مجلس را در این رابطه قانع کند.
روحالله عباسپور، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در این رابطه میگوید: خودرو سازان مشکلات مالی دارند؛ به طوری که یکی از خودروسازان بودجه امسالش را با ۱۲۰۰ میلیارد تومان زیان انباشته بسته است و حال با این وضع، میخواهد ۳۰۰ میلیارد تومان خرید کند و علاوه بر آن، ۱۰۰ میلیارد تومان هم برای هزینههای جاری باشگاه بپردازد.
او میافزاید: امروز ۷۷ درصد مشکلات صنعت مالی است و این خرید برای خودرو ساز هم مشکل مالی ایجاد میکند؛ چراکه وقتی این هزینه سنگین را بر خودرو سازی تحمیل میکنید، قیمت تمامشده خودرو را بالا میبرد و باز خودرو را با افزایش قیمت، دست مصرفکننده میدهد.
به گفته عباسپور، خودرسازان هر چقدر کمبود منابع داشته باشند، دستشان را در جیب مردم میکنند و از طرفی در بحث خصوصیسازی هم میبینیم شبه دولتیها وارد میشوند، این در حالی است که با وجود اینکه اعضای کمیسیون صنایع و معادن از وزیر صنعت در این خصوص سئوال، انتقاد و مخالفت کردند اما وزیر محکم ایستاد و از این موضوع دفاع کرد، این در حالی است که این دو باشگاه هر کدام ۱۵ تا ۲۰ میلیون نفر طرفدار دارند و وقتی چالش در حوزه ورزش بوجود میآید، دولت مجلس و وزارت صنعت و خودروسازان باید جواب بدهند.
این در حالی است که محمدرضا نعمتزاده، با حمایت از ورود خودروسازان برای خرید سرخابیهای پایتخت میگوید: یقین دارم همانطوری که دیگر تیمهای وابسته به صنایع به خوبی اداره میشود، خودروسازان با خرید استقلال و پرسپولیس آنها را بهتر اداره می کنند و هواداران هم قطعا حمایت خواهند کرد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت می افزاید: اغلب یا تمام تیمهای خوب فوتبال چه در آذربایجان، اصفهان، خوزستان و تهران به نحوی وابسته به یکی از صنایع کشور هستند و همین حالا هم ایران خودرو و سایپا تیم دارند. وی با اشاره به اینکه درباره نحوه قیمتگذاری این دو تیم سئوال کرده ام، گفت: قیمتگذاری با وزارت صنایع، کارخانه و خریدار نیست و سازمان خصوصیسازی با ضوابط و براساس میزان اموال باشگاه و برند قیمتگذاری کرده است.
همچنین مهرداد بذرپاش، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در این رابطه با اعلام مخالفت مجلس در رابطه با این واگذاری گفته است: از یک طرف می گوییم خودروسازان در زیان هستند و باید افزایش قیمت بدهیم که البته براساس خبرهای رسیده یکی از خودروسازان با ضررهای خیلی بالا حساب سال ۹۳ خود را می بندد، از طرف دیگر می گوییم باشگاه را بخریم و سالی ده ها میلیارد تومان خرج آن کنیم.
بذرپاش تصریح کرد: از یک طرف می گوییم خودروسازان به شبکه قطعه سازان بدهی بالا دارند و از طرف دیگر به خودروسازان تأکید می کنیم که این دو باشگاه را بخرید.
این عضو کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به اینکه بدهی به شبکه قطعه سازان به مفهوم کاهش اشتغال است، اظهار داشت: از طرف دیگر دو خودروساز، باشگاه های بزرگ دارند که هر سال ده ها میلیارد تومان هزینه آن می شود و با وجود این دو باشگاه بزرگ چه نیازی به خرید مجدد دو باشگاه دیگر است؟
وی خاطرنشان کرد: آیا واقعا خصوصی سازی اتفاق افتاد یا اینکه دو باشگاه از وزارت ورزش به وزارت صنعت انتقال پیدا کردند؟ امروز وزیر محترم در کمیسیون صنایع خیلی محکم از این اتفاق دفاع کرد که باعث تعجب همه اعضا شد. اعضای کمیسیون صنایع با اجماع مخالف این اتفاق بودند.
بذرپاش این سئوال را طرح کرد که آیا واقعا به مردم می توانیم پاسخ دهیم و گرانی روزانه خودروها را با هزینه دو باشگاه بزرگ توجیه کنیم؟ این بود تصمیم راهبردی در حوزه صنعت؟ خواهش من از دوستان دولت این است که به احترام مردم این کار را نکنید و دست از روش های غلط و از پیش شکست خورده برداریم. آیا به نظر خصوصی سازی اتفاق افتاد؟ کدام وجدان بیدار این امر را از ما می پذیرد؟
وی تأکید کرد: البته مجلس اقدام خود را انجام خواهد داد و در هفته آینده اقدامات لازم را صورت میدهد، ولی این تصمیم از دولتی که خود منادی تدبیر بود بسیار بعید به نظر می رسید که خبرهای رسیده در ماه های گذشته دلالت بر این امر داشت و تذکرهای زیادی در این امر داده شد.
به هرحال قرار است سازمان خصوصیسازی، نتیجه نهایی مزایده دو باشگاه ورزشی استقلال و پرسپولیس را یکشنبه آینده اعلام کند تا مشخص شود آیا خودروسازان علیرغم تمام محدودیتهای مالی و بدهیهای کلانی که داشتهاند، باز هم صلاحیت خرید این دو باشگاه مهم ورزشی کشور را دارند یا اینکه بهتر است آنها تولید را به باشگاهداری ترجیح دهند؟مهر، همین چند روز پیش بود که خودروسازان خبر از ارایه درخواست افزایش قیمت خودروهای خود در سال ۹۴ را تقدیم شورای رقابت کردند و معتقدند بودند که دخلشان در فروش خودرو، کفاف خرجشان را نمیدهد؛ شورای رقابت هم موضوع را بررسی کرده و قرار است در هفته آینده، در مورد افزایش یا عدم افزایش قیمت خودروهای پیشنهادی دو خودروساز، اعلام نظر کند.
از سوی دیگر، بدقولی خودروسازان در پرداخت مطالباتشان، صدای قطعهسازان را هم درآورده است. آنها میگویند که اگرچه تولید خودرو افزایش یافته و به تناسب آن، فروش نیز در سطح بازار افزایش یافته است، اما هنوز مطالبات خودروسازان به قطعه سازان پرداخت نشده و آنها ۴۵۰۰ میلیارد تومان بدهکارند.
این در حالی بود که سه شنبه گذشته با باز شدن پاکات مزایده خرید دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، خودروسازان هم مشتری سرخابیها شدند. همین جا بود که صدای اعتراضها نسبت به این ورود جنجالی دو خودروساز بدهکار بلند شد.
این اعتراضها، کار را به جلسه محمدرضا نعمتزاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت در مجلس شورای اسلامی نیز کشاند و نمایندگان مجلس از او دلیل ورود خودروسازان به مزایده جنجالی پرسپولیس و استقلال را خواستار شدند. او البته در دفاع تمامقد از خودروسازان، این کار را یک اقدام مثبت دانست و البته نتوانست نمایندگان مجلس را در این رابطه قانع کند.
روحالله عباسپور، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در این رابطه میگوید: خودرو سازان مشکلات مالی دارند؛ به طوری که یکی از خودروسازان بودجه امسالش را با ۱۲۰۰ میلیارد تومان زیان انباشته بسته است و حال با این وضع، میخواهد ۳۰۰ میلیارد تومان خرید کند و علاوه بر آن، ۱۰۰ میلیارد تومان هم برای هزینههای جاری باشگاه بپردازد.
او میافزاید: امروز ۷۷ درصد مشکلات صنعت مالی است و این خرید برای خودرو ساز هم مشکل مالی ایجاد میکند؛ چراکه وقتی این هزینه سنگین را بر خودرو سازی تحمیل میکنید، قیمت تمامشده خودرو را بالا میبرد و باز خودرو را با افزایش قیمت، دست مصرفکننده میدهد.
به گفته عباسپور، خودرسازان هر چقدر کمبود منابع داشته باشند، دستشان را در جیب مردم میکنند و از طرفی در بحث خصوصیسازی هم میبینیم شبه دولتیها وارد میشوند، این در حالی است که با وجود اینکه اعضای کمیسیون صنایع و معادن از وزیر صنعت در این خصوص سئوال، انتقاد و مخالفت کردند اما وزیر محکم ایستاد و از این موضوع دفاع کرد، این در حالی است که این دو باشگاه هر کدام ۱۵ تا ۲۰ میلیون نفر طرفدار دارند و وقتی چالش در حوزه ورزش بوجود میآید، دولت مجلس و وزارت صنعت و خودروسازان باید جواب بدهند.
این در حالی است که محمدرضا نعمتزاده، با حمایت از ورود خودروسازان برای خرید سرخابیهای پایتخت میگوید: یقین دارم همانطوری که دیگر تیمهای وابسته به صنایع به خوبی اداره میشود، خودروسازان با خرید استقلال و پرسپولیس آنها را بهتر اداره می کنند و هواداران هم قطعا حمایت خواهند کرد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت می افزاید: اغلب یا تمام تیمهای خوب فوتبال چه در آذربایجان، اصفهان، خوزستان و تهران به نحوی وابسته به یکی از صنایع کشور هستند و همین حالا هم ایران خودرو و سایپا تیم دارند. وی با اشاره به اینکه درباره نحوه قیمتگذاری این دو تیم سئوال کرده ام، گفت: قیمتگذاری با وزارت صنایع، کارخانه و خریدار نیست و سازمان خصوصیسازی با ضوابط و براساس میزان اموال باشگاه و برند قیمتگذاری کرده است.
همچنین مهرداد بذرپاش، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در این رابطه با اعلام مخالفت مجلس در رابطه با این واگذاری گفته است: از یک طرف می گوییم خودروسازان در زیان هستند و باید افزایش قیمت بدهیم که البته براساس خبرهای رسیده یکی از خودروسازان با ضررهای خیلی بالا حساب سال ۹۳ خود را می بندد، از طرف دیگر می گوییم باشگاه را بخریم و سالی ده ها میلیارد تومان خرج آن کنیم.
بذرپاش تصریح کرد: از یک طرف می گوییم خودروسازان به شبکه قطعه سازان بدهی بالا دارند و از طرف دیگر به خودروسازان تأکید می کنیم که این دو باشگاه را بخرید.
این عضو کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به اینکه بدهی به شبکه قطعه سازان به مفهوم کاهش اشتغال است، اظهار داشت: از طرف دیگر دو خودروساز، باشگاه های بزرگ دارند که هر سال ده ها میلیارد تومان هزینه آن می شود و با وجود این دو باشگاه بزرگ چه نیازی به خرید مجدد دو باشگاه دیگر است؟
وی خاطرنشان کرد: آیا واقعا خصوصی سازی اتفاق افتاد یا اینکه دو باشگاه از وزارت ورزش به وزارت صنعت انتقال پیدا کردند؟ امروز وزیر محترم در کمیسیون صنایع خیلی محکم از این اتفاق دفاع کرد که باعث تعجب همه اعضا شد. اعضای کمیسیون صنایع با اجماع مخالف این اتفاق بودند.
بذرپاش این سئوال را طرح کرد که آیا واقعا به مردم می توانیم پاسخ دهیم و گرانی روزانه خودروها را با هزینه دو باشگاه بزرگ توجیه کنیم؟ این بود تصمیم راهبردی در حوزه صنعت؟ خواهش من از دوستان دولت این است که به احترام مردم این کار را نکنید و دست از روش های غلط و از پیش شکست خورده برداریم. آیا به نظر خصوصی سازی اتفاق افتاد؟ کدام وجدان بیدار این امر را از ما می پذیرد؟
وی تأکید کرد: البته مجلس اقدام خود را انجام خواهد داد و در هفته آینده اقدامات لازم را صورت میدهد، ولی این تصمیم از دولتی که خود منادی تدبیر بود بسیار بعید به نظر می رسید که خبرهای رسیده در ماه های گذشته دلالت بر این امر داشت و تذکرهای زیادی در این امر داده شد.
به هرحال قرار است سازمان خصوصیسازی، نتیجه نهایی مزایده دو باشگاه ورزشی استقلال و پرسپولیس را یکشنبه آینده اعلام کند تا مشخص شود آیا خودروسازان علیرغم تمام محدودیتهای مالی و بدهیهای کلانی که داشتهاند، باز هم صلاحیت خرید این دو باشگاه مهم ورزشی کشور را دارند یا اینکه بهتر است آنها تولید را به باشگاهداری ترجیح دهند؟