کد خبر: ۳۱۶۴۶
زمان انتشار: ۱۳:۲۶     ۰۱ دی ۱۳۹۰
همسران دیکتاتورهای عرب، زنانی که بعد از به قدرت رسیدن همسرانشان با خونریزی‌های پنهانی بی هیچ ابایی ثروت‌های مردم را برای ولخرجی‌های خود در فروشگاه‌های لوکس اروپا و آمریکا هزینه کردند.
به گزارش 598 به نقل از فارس، ديكتاتورهاي عربي كلكسيوني از تمام نمادهاي فساد در قدرت هستند، تمام وابستگان آنها از جمله فرزندان، دوستان، فرماندهان نظامي، رفقاي سياسي، شركاي اقتصادي و حتي همسرانشان نيز در اين فساد فراگير گرفتارند؛ فسادي كه فقر و سرخوردگي آن سرتاسر جهان عرب را فراگرفته است.

*فساد حكومت هاي عربي عامل فقر و مشكلات مردم در كشورها

آنچه كه امروز باعث شده تا بيش از 20 ميليون مصري در فقر زندگي كنند، يا اينكه 40 درصد مردم يمن زير خط فقر مطلق باشند؛ از نتايج همين فساد در ساختار حكومت‌هاي عربي است، حكومت‌هايي كه در ابتدا با دخالت استعمار تشكيل شدند و پس از آن با كودتاهاي نظامي به نمادهاي تمام قد ديكتاتوري هاي وابسته در جهان بدل شدند.
يكي از جلوه‌هاي فساد حكومت‌هاي عربي همسران رهبران اين كشورها هستند، زناني كه بعد از به قدرت رسيدن همسرانشان با خونريزي هاي پنهاني بي هيچ ابايي ثروت‌هاي مردم عرب را براي ولخرجي هاي خود در فروشگاه هاي لوكس لندن، پاريس و نيويورك هزينه كردند.
اين زنان از يكسو با ولخرجي‌هاي خود بر خزانه هاي حكومتي فشار مي‌آورند و از سوي ديگر اقوام خود را وارد دستگاه‌هاي حكومتي مي‌كنند و از اين طريق براي خود در درون نظام باندهاي مخفي و آشكار سياسي تشكيل مي‌دهند.

*ليلا طرابلسي از آرايشگري تا نفوذ در دستگاه‌هاي امنيتي

يكي از نمونه‌هاي بارز همسران جاه طلب و ولخرج رهبران عربي "ليلا طرابلسي" زن زين العابدين بن علي است، وي در سال 1957 در يك خانواده متوسط كه پدرش ميوه فروش بود، متولد شد و در سن 18 سالگي با يك تاجر ازدواج كرد و بعد از سه سال از وي طلاق گرفت.
وي كه پيش تر يك آرايشگر بود بعد از ازدواج با زين العابدين بن علي بانوي اول تونس شد، طرابلسي اكثر اقوام خود را در سمت‌هاي حساس و كليدي به ويژه نهادهاي امنيتي و گارد رياست جمهوري گمارد تا از اين طريق اطراف رئيس جمهور را با وفاداران به خود احاطه كند، ليلا طرابلسي بي‌شك يكي از زنان قدرتمند در جهان عرب بود.
وي علاوه بر سمت‌هاي امنيتي حساسي چون گارد رياست جمهوري به سيستم اقتصادي تونس نيز تسلط داشت به طوري كه بسياري از نزديكان ليلا طرابلسي مسئوليت‌هاي اقتصادي در تونس داشته و بسياري از شركت‌ها از جمله شركت تلفن همراه، بانك‌ها را در اختيار داشتند.
با خودسوزي جوان ميوه فروش تونسي دوران خوش گذراني‌ها و خريد مارك‌هاي ايتاليايي و فرانسوي نيز براي طرابلسي به پايان رسيد و او اكنون در تبعيد با همسرش در عربستان زندگي مي‌كند.
آخرين اخبار حاكي از آن است كه با بن علي به شدت اختلاف دارد و حتي اكنون به دبي سفر كرده حتي اخباري از خودكشي طرابلسي به گوش مي‌رسد و انقلابيون را تهديد كرده در صورتي كه برادرش ـ عماد الطرابلسي ـ را آزاد نكنند "تمامي تونس و آنچه در آن است را به آتش خواهد كشيد."

*از رشوه تا تهديد به رسوا كردن رهبران فاسد عرب

"سوزان تابت مبارك" همسر حسني مبارك رئيس مخلوع مصر هرچند مانند همتاي تونسي‌اش در كارهاي امنيتي و قدرت افزوني توانمند نبود ولي در كارهاي اقتصادي و به دست آوردن پول از راه هاي مختلف موفق بود.


تنها در يك مورد سوزان تابت براي اينكه كار يك شركت انگليسي در اسكندريه مصر را راه بيندازد، عددي بالغ بر 2.5 پوند رشوه دريافت كرده است.
بنابر گزارش رسانه‌ها ميزان دارايي‌هاي خانواده مبارك تا 40 ميليون دلار برآورد شده و سوزان درحال حاضر به اتهام دست داشتن در ثروت اندوزي غير قانوني و رشوه در حال بازجويي است.
سوزان مبارك در پاسخ به محاكمه‌ خودش تهديد كرده در صورت محاكمه شدن فيلم‌هايي از رسوايي هاي اخلاقي شاهان عرب به ويژه پادشاهان حاشيه خليج فارس در مصر را منتشر خواهد كرد تا نشان دهد براي نجات خود به هر حربه متوسل خواهد شد.

*همسر عبدالله صالح سريع از مهلكه يمن گريخت
 
علي عبدالله صالح ديكتاتور يمن همانند ديگر همتايان خود در جهان عرب در فساد مالي و سياسي سابقه اي قابل اشاره دارد.
نكته جالب درباره عبدالله صالح اين است كه حتي در داخل يمن كمتر كسي نام همسر وي را مي‌داند و شايد دليل اين مسئله فرهنگ خاص يمني‌ها نسبت به زنان باشد؛ هرچند اين فرهنگ پس از بيداري در اين كشور و حضور بي سابقه زنان به عنوان يكي از اركان قيام‌ خاموش نشدني در يمن مطرح شدند.
بسياري از عكس‌هايي كه پس از جستجو تصوير "زوجة عبدالله صالح" در سايت گوگل مي‌آيد تصاويري از همسر رهبر پيشين يمن است و تنها اخبار منتشر شده درباره خانواده عبدالله صالح مي توان به فرار همسر و دخترش "بلقيس صالح" در ماه‌ها ابتدايي اعتراضات اشاره كرد كه سريع خود را از مهلكه يمن خارج كردند و مكاني نامعلوم پنهانده شدند.

*همسر قذافي، زني با ثروت افسانه‌اي
 
همسر معمر قذافي نيز در چشم هم چشمي با زنان ديگر رهبران عرب سعي مي‌كرد عقب نماند به ويژه كه شوهرش خود را امير الامراي عربي مي‌دانست.
"صفيه فركاش" همسر دوم قذافي است كه پيش از ازدواج با معمر در يكي از بيمارستان هاي ليبي پرستار بود و با سقوط رژيم حاكم مجبور شد به همراه دخترش عايشه و پسرانش محمد و هانيبال به الجزاير فرار كند.
معمر قذافي كه در سال 1971 با فركاش ازدواج كرد، وي ابتدا مانند عبدالله صالح علاقه به معرفي همسرش نداشت اما از سال 2005 همزمان با افزايش نفوذ سيف الاسلام در حكومت و گسترش تفكرات غربگرايانه در حكومت؛ فركاش نيز در مهماني‌هاي سياسي حضور يافت و توانست به لطف دلارهاي‌هاي قذافي در آفريقا نايب رئيس سازمان زنان آفريقا شود.
صفيه فركاش با در اختيار داشتند يك شركت بزرگ هواپيمايي با عنوان "طيران البراق" ثروتمندترين زن ليبي و يكي از ثروتمندترين زنان عرب شناخته مي‌شد.
وي علاقه داشت ثروت خود را بيش تر به شكل ذخاير طلا در اختيار داشته باشد و اين ثروت به حدي بود كه در ويكي ليكس هم به آن اشاره شده بود ولي تاكنوني رقم دقيقي از سرمايه منقول و غيرمنقول وي منتشر نشده است.
در سال 1992 زماني كه ليبي گرفتار پرونده لاكربي بود و دارايي هاي خانواده قذافي مصادره شده بود، ثروتي كه به نام صفيه فركاش بلوكه شده بود عددي بالغ بر 30 ميليون دلار بود.
صفيه فركاش بنا بر گزارش رسانه هاي غربي با ليلا طرابلسي دوستي صميمي بود و البته رقابت زنانه پنهاني نيز بين آنها در فخرفروشي در جريان بود.
فركاش پس از كشته شدن معمر قذافي گفت: افتخار مي‌كنم كه همسر مبارزم و فرزندانم در برابر حملات مزدوران 40 كشور ايستادند و از نظر من آنها شهيد شدند.

*همسر پادشاهي كه در خرج كردن دارايي يك ملت دست‌ودلباز است

"حصه شعلان" همسر ملك عبدالله پادشاه عربستان نيز در ميان زنان عرب بيش از هرچيز به ولخرجي‌ معروف است، براي مثال يك سفر يك هفته اي وي به تركيه بيش از يك ميلون دلار براي خزانه كشور هزينه برجاي گذاشت.
شعلان با يك هواپيماي اختصاصي به تركيه رفت و در اين سفر 26 خودرو گران قيمت وي را همراهي مي كردند و او حتي در هتل‌هاي گران قيمت و 5 ستاره حاضر نشد بلكه يك قصر گران قيمت تاريخي در تركيه را براي خود و هيئت همراهش اجاره كرد.
البته شعلان تنها يكي از زنان حرمسراي ملك عبدالله است و اخبار معدودي درباره خانواده ملك عبدالله منتشر مي‌شود چراكه سعودي‌ها نيز برپايه تفكرات قبيله‌اي و وهابي علاقه اي ندارند زنانشان در مجامع عمومي حضور يابند.

*ملكه‌‌هاي قطر و اردن نمادهاي دگرانديشي و حقوق زنان در جهان عرب

از طنزهاي سياست اين است كه ديكتاتور ترين و غير مردمي ترين حكومت‌هاي خاورميانه خود را حامي چيزهاي معرفي مي‌كنند كه هرگز در كشورشان وجود نداشته است.
در ميان همسران ديكتاتورهاي عربي نام دو نفر از آنها بيش از ديگران شناخته شده تر است، اولي "رانيا عبدالله" همسر دوم عبدالله شاه اردن است كه جانشين "هند حريري" همسر اول شاه اردن شده، هند كه روابط پنهاني با محافظ شاه اردن داشت و سرانجام با وي به فرانسه فرار كرد؛ هرچند بخاطر اينكه خواهر سعد حريري نخست وزير لبنان بود به قتل نرسيد ولي لكه ننگي براي خانواده حريري و خانواده سلطنتي اردن شد.


رانيا فلسطيني الاصل است و در ژنو درس خوانده است، وي در زمينه فعاليت‌هاي دفاع از حقوق زنان و مسائل دموكراتيك فعال است؛ هرچند كشوري كه وي در آنجا ملكه است يكي از نمادهاي نقض حقوق بشر و حقوق زنان است.
دومين زن سرشناس عرب در مجامع بين المللي " موزه بنت ناصر " همسر امير قطر است كه هميشه تلاش دارد خود را به عنوان يك زن مدرن و خوش لباس نشان دهد و اغلب اوقات در كنار همسر خود حضور دارد.


موزه بنت ناصر همسر دوم از ميان سه همسر امير قطر است و خود را به عنوان نمادي از نسل جديد بانوان اول كشورهاي عربي خود را مطرح كرده، وي اولين زن از خاندان سلطنتي است كه مناصب حكومتي دارد.
در پايان بايد گفت كه زنان رهبران كشورهاي عربي نيز همانند ديگر بخش‌هاي اين حكومت‌هاي دچار فسادند و حتي در روشنفكري و حمايت از حقوق زنان نيز اعتدال را رعايت نمي كنند و رفتاري خارج از عرف مردم كشور خود دارند و در سوي ديگر همچنان با ولخرجي و سرگرم كردن خود با بازارهاي غربي سرمايه هاي ملي را خرج خود مي‌كنند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۴
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۲۵ - ۰۴ دی ۱۳۹۰
۱۱
۱۰
اگرشما واقعا"خیلی خبرنگارید لطفا" عکس همسران هرم قدرت در ایران را نیز منتشر کنید
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۲۷ - ۰۴ دی ۱۳۹۰
۴
۳
واقعاً گزارشت مفت نمی ارزد
راستی همسر بشار اسد هم ادعای باکلاسی، حقوق بشر، گسترش آموزش زنام و مبارزه با بی سوادی را دارد. اگر مردانگی دارید راجع به اون هم بنویسید
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۲۱ - ۰۵ دی ۱۳۹۰
۵
۲
می نوشتی همسر امیر قطر ایرانیه!
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۱۴ - ۲۳ دی ۱۳۹۰
۰
۰
واقعا اگه اینجوری چرا اقتصاد کشورهای عرب الان اینقدر شکوفاست چرا اکثرایرانی ها مقیم کشورهای عریین وچرا... پس خواهشان چرت نگید
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها