کد خبر: ۳۱۳۶۲
زمان انتشار: ۱۱:۳۴     ۲۹ آذر ۱۳۹۰
دولت سوريه موافقت کرده است که ناظران اتحاديه عرب براي بررسي وضعيت حقوق بشر و اعمال طرحي از سوي اين اتحاديه براي پايان‌دادن به ماه‌ها ناآرامي وارد اين کشور شوند.

وليد المعلم وزير امور خارجه سوريه، روز دوشنبه (۲۸ آذر، ۱۹ دسامبر) اعلام کرد که بعد از حصول اطمينان از اين‌که طرح اتحاديه عرب حق حاکميت سوريه را نقض نمي‌کند و بعد از اين‌که اين اتحاديه اصلاحات مورد نظر سوريه را پذيرفت، دمشق موافقت کرده است که طرح ورود ناظران به کشور سوريه را امضا کند.

معلم در يک کنفرانس مطبوعاتي با بيان اين‌که، "امضاء اين موافقت‌نامه آغاز همکاري با اتحاديه عرب است و ما از هيئت ناظران اتحاديه عرب استقبال مي‌کنيم"، افزود: " در متن موافقت‌نامه حق حاکميت سوريه حفظ شده است."

وزير امور خارجه سوريه در ادامه خاطر نشان کرد: "ماده ۸ منشور اتحاديه عرب، از ساختارهاي فعلي حفاظت مي‌کند و دولت‌ها را از دخالت منع مي‌کند...در اين موافقت‌نامه ما از حفاظت از غيرنظاميان در مقابل گروه‌هاي تروريستي سخن گفته‌ايم."

بر اساس شرايط اين موافقت‌نامه که در مقر اتحاديه عرب در قاهره به امضاء رسيده است، ناظران اين اتحاديه براي نظارت بر اعمال طرح صلح اتحاديه عرب به کشور سوريه مي‌روند.

به موجب اين طرح، نيروهاي سوري بايد مناطق بحران زده را ترک کرده و همچنين دمشق و مخالفان دولت بايد با کمک و حمايت اتحاديه عرب وارد مذاکره شوند.

بر پايه اين گزارش، اتحاديه عرب به سوريه تا روز چهارشنبه براي امضا اين موافقت‌نامه فرصت داده بود و تهديد کرده بود اگر دمشق از امضاي آن خودداري کند، از شوراي امنيت مي‌خواهد که طرح صلح اين اتحاديه را تصويب کند.

اتحاديه ۲۲ عضوي عرب در ۲۷ نوامبر، يک سري تحريم‌هاي اقتصادي را عليه دمشق به دليل مخالفت با ورود ناظران به سوريه تصويب کرد.

کشور سوريه از اواسط ماه مارس صحنه ناآرامي‌هايي بوده است و در جريان آن صدها نفر از جمله اعضاي نيروهاي امنيتي جان خود را از دست داده‌اند.

در حالي که غرب و مخالفان، دولت سوريه را عامل کشتارها عنوان مي‌کنند، دمشق، قانون شکنان، خراب‌کاران و گروه‌هاي تروريستي مسلح را دليل ناآرامي‌ها در اين کشور معرفي کرده و تاکيد دارد که اين امر از خارج طراحي مي‌شود.

اعضاي گروه مخالف دولت سوريه در گفت‌وگوهايي با رسانه‌هاي اسرائيلي به روشني از ديدگاه خود براي آينده سوريه و علاقه براي برقراري رابطه با رژيم تل آويو خبر داده‌اند.

با وجود اين، مردم سوريه مکررا با دولت اين کشور اعلام همبستگي کرده‌اند. آمارها نشان مي‌دهد که در طول چند هفته گذشته، حدود ۱۲ ميليون نفر در حمايت از بشار اسد رئيس جمهور سوريه تظاهرات کرده‌اند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها