کد خبر: ۳۱۲۰۳
زمان انتشار: ۰۰:۰۶     ۲۸ آذر ۱۳۹۰
در تعطيلات چونيون سال 2008، تعداد سفرهاي تفريحي و بين‌شهري بالاتر از جمعيت چين بود و به بيش از 2 ميليارد سفر رسيد. اين سفرها به «عظيم‌ترين کوچ انساني در سال» شهرت يافته‌اند.

به گزارش تازه، سال نوی چینی از مهمترین تعطیلات سنتی مردم چین است. گاهشماری چینی، گاهشماری ترکیبی شمسی ـ قمری است و حرکت خورشید، ماه و ستارگان، تعیین کننده روزها، ماه‌ها و سال‌ها هستند. سال نو، با پدیدار شدن ماه در نخستین روز سال آغاز می‌شود و به همین علت، گاه به آن سال نوی قمری نیز گفته می‌شود.



جشن سال نو، عموماً پانزده روز به طول می‌انجامد و با جشن فانوس پایان می یابد. (جشن فانوس، جشن سنتی چین است که در روز پانزدهم نخستین ماه سال قمری در گاهشماری چینی جشن گرفته می‌شود؛ این جشن نمایانگر پایان سال نوی چینی است، و آماده‌سازی برای آن از روز دهم سال نو آغاز می‌شود. در این روز در بین چینی ها مرسوم است که ردیف‌هایی از شمع را در جلوی خانه‌هایشان روشن می‌کنند و هنگام شب، فانوس در دست، مسیر می‌پیمایند. در گذشته، فانوس‌ها ساده بودند). در بیشتر کشورهایی که چینی‌ها اکثریت را تشکیل می‌دهند یا اقلیت قدرتمندی هستند، سال نوی چینی جشن گرفته می‌شود؛ از آن جمله می‌توان به چین، هنگ کنگ، تایوان، برونئی، کره، مغولستان، نپال، بوتان، ویتنام، سنگاپور، اندونزی، مالزی، فیلیپین و تایلند اشاره کرد.



چینی‌های بودایی، در این روز از خوردن گوشت پرهیز می‌کنند. بودائیان بر این باورند که روشن کردن آتش و استفاده از کارد در روز اول سال نو، خوش یمن نیست؛ بنابراین معمولاً غذای این روز، از قبل پخته می‌شود. همچنین در این روز، چینی‌ها به دیدار و بازدید بزرگترهای خانواده می‌روند. رقص شیر یکی از کهن‌ترین آیین‌های چینی است که در این روز انجام می‌پذیرد. برخی خانواده‌ها برای از بین بردن شرّ ارواح خبیثه، این گروه‌های عروسک گردان را به خانه دعوت می‌کنند تا با آهنگ‌ها و رقص‌های خاص، بدیمنی این روز را از بین ببرند. از دیگر آداب و رسوم این جشن، هدیه پاکت سرخ است.
در همین زمینه به گزارش «تهران امروز» به نقل از CNN، در چين تعطيلات سال نو از 8 ژانويه شروع و تا 19 فوريه ادامه خواهد يافت. فصل مسافرت چيني‌ها «چونيون» ناميده مي‌شود. اين تعطيلات 15 روز قبل از شروع سال جديد قمري چين آغاز مي‌شود. اين فرصت خوبي براي چيني‌هاي پر کار است تا به تعطيلات بروند. اما تصور کنيد بيشتر مردم چين یک میلیارد و سیصد میلیونی بخواهند سفر کنند چه اتفاقي در فرودگاه‌ها، ايستگاه‌هاي راه‌آهن و پايانه‌ها مي‌افتد؟ در تعطيلات چونيون سال 2008، تعداد سفرهاي تفريحي و بين‌شهري بالاتر از جمعيت چين بود و به بيش از 2 ميليارد سفر رسيد. اين سفرها به «عظيم‌ترين کوچ انساني در سال» شهرت يافته‌اند.



 با شروع سال جديد ميلادي، چيني‌ها دوباره براي سفر‌هايشان از قطارها، هواپيماها و اتوبوس‌ها طي ماه‌هاي ژانويه و فوريه استفاده خواهند کرد. امسال سيستم حمل ‌و نقل ملي چين تقريبا 3/2 ميليارد سفر در تعطيلات پيش رو خواهد داشت که 9/1 درصد بيش از سال 2011 است. با در نظر گرفتن جمعيت 1/3 ميلياردي چين، کم وبيش به طور ميانگين هر شهروند دو بار از جايي به جاي ديگر مي‌رود. با توجه به آمار کميسيون توسعه ملي چين، 235 ميليون مسافر از قطار استفاده مي‌کنند، 2/845 ميليارد سفر جاده‌اي در راه است و 43/5 ميليون ترجيح مي‌دهند از طريق دريا سفر کنند. 34/88 ميليون نفر هم با هواپيما جابجا مي‌شوند. با اين حال در اين گزارش توضيحي در مورد روش محاسبه اين ارقام داده نشده است. بيشترين مسافران تعطيلات چونيون دانشجويان و کارگراني هستند که در شهر‌هاي بزرگ چين دور از خانه مشغول به تحصيل يا کارند.



چين تقريبا 10 هزار کيلومتر خط راه‌آهن قطارهاي پر سرعت راه اندازي کرده است اما با اين وجود اغلب مسافران ترجيح مي‌دهند از قطارهاي معمولي يا اتوبوس‌ها به خاطر کرايه کمترشان استفاده کنند. براي بيشتر کارگران، سال نو يکي از معدود فرصت ‌هايي است که مي‌توانند نزد خانواده‌هايشان باشند. فستيوال سال اژدها از 23 ژانويه 2012 شروع مي‌شود و تعطيلات سراسري از 22 تا 28 ژانويه.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها