کد خبر: ۳۰۷۷۹۷
زمان انتشار: ۱۴:۰۶     ۱۸ فروردين ۱۳۹۴
یک دکتری اقتصاد معتقد است: فضای اقتصاد ایران اکنون برای بعد از توافق آماده نیست و باید توجه کرد مدیریت بعد از توافق کم اهمیت تر از موضوع توافق نباشد. اگر بانک مرکزی، سیستم پولی و ارزی ما تغییر رویکرد ندهند در آینده رونق اقتصادی رخ نخواهد داد.
دکتر علیرضا شکیبایی در منطقه کویر،با بیان اینکه اگر بیانیه لوزان به توافق برسد مجموعا به نفع اقتصاد ایران خواهد بود، ادامه داد: پیش‌بینی ما این است که در سه ماه آینده؛ برخی از سرمایه ها و دلارهایی که بعضی از افراد در جامعه به عنوان سرمایه‌گذاری نگه داشته‌اند ممکن است به بازار ایران سرازیر شود، به همین دلیل اندکی نرخ ارز کاهش پیدا می‌کند که منجر به تقویت ارزش پول ملی کشور می شود.


به گزارش پایگاه 598 به نقل از ایسنا ؛ وی افزود: در بازار بورس نیز به دلیل جو روانی ایجاد شده، ممکن است شاخص قیمت بورس بهبود پیدا کند و تالار شیشه‌ای روزهای خوبی داشته باشد که این بهبود تا زمان اجرایی شدن به صورت جهش نخواهد بود و شیب ملایمی خواهد داشت و نهایتا یک چشم انداز روشنی در سال آینده بر بازار بورس و ارز خواهیم داشت.

رویکرد بانک مرکزی


این عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان اظهار کرد: دولت با توجه به تجربیات گذشته محتاطانه عمل می کند و این احتیاط را در بودجه 1394 به وضوح قابل درک است. به نظر می رسد در بحث بودجه دولت ممکن است تغییری رخ ندهد و دولت متممی به مجلس ارائه نکند و بر اساس اطلاعات جدید بودجه 1395 را تغییر دهد.

وی گفت: اگر این فضای مثبت منجر به تغییر رویکرد بانک مرکزی و سیستم بانکی در نرخ سود سپرده های بانکی شود و بانک مرکزی نرخ سود را کاهش دهد، آنگاه رونقی در اقتصاد خواهیم داشت.

شکیبایی با بیان اینکه وابستگی کشور به تصمیم گیری بانک مرکزی، سیستم پولی و سیستم ارزی است، تصریح کرد: اگر بانک مرکزی همچنان سیاست محتاطانه خود را تداوم بخشد، علی رغم اینکه وضعیت بازار ارز بهتر می شود اما قطعا رونق و جهشی در اقتصاد کشور در سال 1394 تجربه نخواهیم کرد و اینکه آیا تجدید نظری صورت می گیرد یا خیر ملاک تغییر و تحول در اقتصاد ایران خواهد بود.

تاثیر بیانیه بر بازار نفت

این دکترای اقتصاد با اشاره به اینکه، بازار صادرات نفت ممکن است، تسهیل پیدا کند تصریح کرد: آسان شدن جریان صادرات نفت ایران ممکن است موجب کاهش قیمت نفت در بازار جهانی شود که این موضوع باعث درآمد ارزی کمتر خواهد شد. اما برای ایران مفید خواهد بود.

این اقتصاددان افزود: ایران نمی توانست پول حاصل از فروش نفت را به داخل کشور انتقال دهد. اما اگر توافق صورت گیرد، باعث می شود که جابجایی منابع راحت تر صورت گیرد و این امر قدرت مانور دولت و بانک مرکزی را بهتر می کند.

وی ادامه داد: بانک مرکزی تاکنون در وصول فروش منابع نفت خود اطمینان نداشت و با احتیاط برخورد می کرد. ممکن است نفت بفروشد و قرارداد ببندد، اما در وصول پول دچار اشکالات شده بود و محتاطانه عمل می کرد، حالا اگر این جریان یک جریان بهتری شود و مطمئن شود که منابع ارزی ناشی از فروش نفت راحت تر وصول و انتقال پیدا می کند ممکن است دست از این سیاست های محافظه کارانه خود بردارد و اندکی رونق به اقتصاد برگردد.

پایان شکوفایی بازار طلا و ارز

این دانشیار دانشگاه شهید باهنر کرمان با اشاره به بازار طلا و ارز گفت: مردم از طلا و ارز به عنوان دو کالای سرمایه گذاری انتظار بازدهی و سود دارند، اما پس از توافق این اتفاق دیگر رخ نخواهد داد.

شکیبایی افزود: در سال آینده در بازار طلا و ارز کسی به عنوان سرمایه گذاری ورود پیدا نخواهد کرد و دیگر تنها مصرف کننده وارد این بازار می شود و در کل از بعد داخلی پیش بینی نمی کنیم که بازار ارز و طلا دیگر دوران شکوفایی داشته باشد.

تاثیر بیانیه بر بازار مسکن

وی بیان کرد: بازار مسکن بستگی به سیاست های پولی منطقه دارد، اگر وضعیت سیاست های پولی بانک مرکزی برداشته شود و از طرفی دیگر منابع ارزی بیشتری وارد کشور شود؛ شاهد رونق بازار مسکن خواهیم بود.

تاثیر توافقنامه بر تجارت ایران

وی با اشاره به اینکه مردم باید این واقعیت را بدانند که ایران در سال های گذشته تجارت رسمی و شفافی با دنیا نداشته است، افزود: تجارت ما از طریق واسطه های دست دو و سه که هزینه تجارت را بیش از 30 درصد افزایش می داده اند، صورت گرفته است و اگر این بیانیه به مرحله اجرا برسد بعد از آن تجارت رسمی و شفافی با دنیای خارج خواهیم داشت.

شکیبایی با بیان اینکه هیچ گاه تجارت با ایران قطع نبوده است و تنها با واسطه صورت می گرفته تصریح کرد: وقتی که ما می خواهیم با کشورها و شرکت های اصلی به صورت رسمی و شفاف تجارت کنیم، قطعا در همه ابعاد دچار تغییر و تحول می شویم، تجارت شفاف و رسمی با تجارت غیر قانونی و واسطه ای متفاوت است. قطعا خیلی از تاجران قدیمی ما، دیگر نمی توانند تجارت کنند، به این دلیل که تخصص آنها تجارت با واسطه ها بوده است اما اکنون شرکت ها و کشورهای اصلی می خواهند در ایران حضور پیدا کنند و تجارت کنند که این موضوع به دلیل اینکه هزینه حاصل از تجارت کاهش پیدا خواهد کرد، برای کشور مفید خواهد بود.

وی ادامه داد: به نظر می رسد کسانی که در سال های گذشته از طریق واسطه گری و دلالی تجارت می کردند باید تجارت خود را جمع کنند و کسانی به حرفه تجارت بپردازند که تجارت رسمی و قانونی در ایران داشته اند و حضور واسطه گران و دلان دیگر توجیهی ندارد که وارد این صنعت و حوزه شوند.

برگشت به قبل از 90

این عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان اظهار کرد: تحریم های مالی و بانکی ناشی از مباحث هسته ای مشکلات اساسی را برای کشور ایجاد کرد. تحریم های قبلی برای اقتصاد ایران مفید بوده است اما به نظر می رسد که تنگنای کشور از زمانی شروع شد که طرف مقابل دست به تحریم های بانکی و مالی زد و اجازه نقل و انتقال پول را به طور رسمی نداد و هیچ کشوری اجازه نداشت که با ایران تجارت رسمی و نقل و انتقال داشته باشد.

شکیبایی ادامه داد: با اجرایی شدن بیانیه سوئیس، کشور به تحریم های ما قبل 90 برگشت داده خواهد شد و همه باید بدانند به زمانی که در ایران هیچ تحریمی وجود نداشته است بر نخواهیم گشت و تحریم های دیگر همچنان محدودیتهای برای ایران قائل بوجود خواهد آورد.

عدم تصویب این بیانیه

وی با بیان اینکه، عدم تصویب این بیانیه برای دنیا خطرناک است گفت: عدم توافق برای کل دنیا خطرناک است. فکر می کنم ایران و کشورهای 1+5 این را می دانند که عدم تصویب این بیانیه، بدترین اتفاقی است که می توانند برای دنیا رخ دهد و امیدواریم که این اتفاق رخ ندهد.

این دانشیار دانشگاه شهید باهنر کرمان ادامه داد: همانگونه که تا کنون نشان داده شده ، طرف مقابل نیز به این نتیجه رسیده است که باید با ایران تعامل پیداکند و ایران نیز با دنیا تعامل داشته باشد و برای صلح و امنیت جهانی هر دو طرف نیاز به یکدیگر دارند. ما امیدواریم که این اتفاق حتما رخ دهد، حال ممکن است بندهایی از این بیانیه و همچنین زمان های اجرایی آن تغییر کند

این اقتصاددان تصریح کرد: صلح و امنیت جهانی، امنیت ایران و منطقه به سمتی رفته است که اگر این توافق نشود صلح و ثبات منطقه حتما دچار تلاطم می گردد.

ارزش پول ملی در ایران

این دکترای اقتصاد با اشاره به پارامترهای تعیین ارزش پول یک کشور گفت: شرایط اقتصادی و بین المللی همواره بر تعیین ارزش پولی کشورها تاثیر دارد ضمن آنکه رژیم ارزی یک کشور در تعیین ارزش پولی کشور تاثیرگذار است.

شکیبایی ادامه داد: در رژیم ارزی ایران، خیلی تمایل به تقویت پول ملی وجود ندارد و هدف این موضوع نیز حمایت تولید ملی و صادرات است، ضمن آنکه در سیاست گذاری ارزی کشور هدف تقویت پول ملی نیست.

تاثیر بیانیه سوئیس بر خودروسازی

وی درباره صنعت خودروسازی ایران پس از توافقات هسته ای گفت: چون صنعت خودروسازی یک صنعت انحصاری است و صرفه اقتصادی خودروسازان در عرضه بالا است و معمولا با تولید بیش از 500 هزار دستگاه به سود اقتصادی دست پیدا می کنند.

این اقتصادداتن تصریح کرد: کارخانه های خودرو سازی باید تجارت رسمی داشته باشند. خودروسازان هر چه بیشتر با دنیا تجارت راحت تری داشته باشند واردات مواد اولیه راحت تری خواهند داشت و در نتیجه خودروسازان قطعا سود می کنند. ممکن است این توافقات در قیمت خودرو تاثیگذار باشد اما به نظر نمی رسد که قیمت خودرو کاهش چشمگیری داشته باشد و این موضوع نیز به آن دلیل است که سیاست قیمت گذاری در ایران سیاست چسپنده است.

شکیبایی ادامه داد: خودروسازان برای فروش بیشتر حتما تسهیلات بیشتری را ارائه می کنند و مدل فروش خود را به شکلی تغییر می دهند که تسهیلات بهتری با همان قیمت قبل داشته باشند تا محصول خود را بفروشند. خودروسازان خیلی تلاش کردند که قیمت خود را تصویب کنند و سعی در دفاع از این قیمت دارند. انتظار داریم امسال، سال تولید بیشتر خودرو باشد همانگونه که در سال 1393 نیز این چنین بود.

وی با اشاره به اینکه، واردات خودرو رقیب جدی برای صنعت خودرو نیست تصریح کرد: واردات می تواند به دلیل بالا بودن تعرفه ها، حمایت کننده و کمک کننده به صنعت خودرو باشد و به نظر می رسد در چند ماه آینده توافقات خوبی با شرکت های فرانسوی اجرایی شود.

وضعیت سرمایه گذاری خارجی در ایران

این دانشیار دانشگاه شهید باهنر کرمان با اشاره به اینکه، سرمایه گذاری در ایران بستگی به مدیریت بعد از توافق دارد گفت: به نظر می رسد که مسئولین باید متوجه شوند که سختی کار تا اینجا نبوده است که به توافق بیانیه دست پیدا کنیم. ما حدود 11 سال مذاکرات داشته ایم، اما مدیریت بعد از توافق شاید کم اهمیت تر از موضوع توافق نباشد.

وی ادامه داد: بحثی که ما باید حساسیت جامعه و مسئولین را بالا ببریم، این است که باید فضای رقابتی را برای سرمایه گذاری خارجی آماده کنیم، آیا خود را برای چنین کاری آماده کرده ایم؟ و آیا مدیریت شده است؟ آیا تجار، صنعت گران و کشاورزان ما برای تعامل با دنیا آماده هستند؟ توافق شرط لازم برای تجارت رسمی است، اما شرط کافی نیست. اگر برای آن آمادگی نداشته باشیم و پیش بینی نکنیم به نظر می رسد که نمی تواند تاثیر مثبتی در کشور ایجاد کند.

این دکتری اقتصاد تاکید کرد: شرط لازم، برداشتن تحریم ها و شرط کافی، مدیریت داخلی برای فضای بعد از توافق است. اقتصاد ایران اکنون برای فضای بعد از توافق آماده نیست. تجار و سرمایه گذارن ما تلاش لازم را ندارند، شاید به این دلیل باشد که تصور نمی کردند به توافق دست یابیم اما باید این آمادگی ایجاد گردد.

وضعیت بنگاه های اقتصادی راکد بعد از توافق

وی اظهار کرد: بنگاه‌های اقتصادی که بر اثر تحریم ها راکد و نیمه راکد شده اند را باید احیا کنیم و بررسی کنیم که مشکلات آنها کجاست. آیا به صرف اینکه تحریم ها برداشته شوند، آنها دوباره احیا می شوند؟ ممکن است آسیب هایی دیده باشند که دیگر قابل احیا نباشند یا خود آنها توان احیا ندارند. باید یک اقدامات جدی و عملی صورت گیرد.

شکیبایی با توضیح اینکه واردات غیر رسمی باعث ورشکستگی برخی از بنگاه های اقتصادی شده است، گفت: واردات مدیریت نشده باعث ورشکستگی می‌شود، واردات باید به گونه‌ای باشد که بتواند به تولید داخلی کمک کند.

وی افزود: شرط لازم برای واردات باید شرکت خارجی در قالب سرمایه گذاری وارد ایران شود. یعنی به جای واردات کالا، سرمایه گذاری در داخل کشور کنند و کالا تولید شده را در بازار داخلی و جهانی بفروشند. این باعث می شود که اشتغال و تولید در داخل کشور رخ دهد. همچنین هر کالایی با هر قیمتی وارد کشور نگردد، این یک شیوه مدیریت است. واردات به صورت رسمی وارد شود کمتر به صنعت داخلی لطمه وارد می کند. صنعت داخلی ما لطمه بزرگی از واردات کالاهای غیر رسمی می خورد. اکنون تحریم ها بستر مناسبی شده است برای واردات غیر رسمی که به تولید داخلی صدمه وارد می کند.

این دکتری اقتصاد در پایان خاطر نشان کرد: صنعت گردشگری می تواند یکی از ظرفیت‌های خوب ما باشد، امیدواریم که ما در آینده یکی از محورهای توسعه کشور صنعت گردشگری بوده تا بتوانیم تعامل بیشتری با دنیا داشته باشیم اکنون نیز این فضا در ایران مناسب است اما اینکه از این ظرفیت چه مقدار استفاده می کنیم. مشکل صنعت گردشگری از تحریم ها نیست از مدیریت داخلی است. ما باید هدف گذاری کنیم که در سال حدود 20 میلیون گردشگر داشته باشیم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها