کد خبر: ۳۰۵۶۵۲
زمان انتشار: ۱۲:۴۷     ۲۹ اسفند ۱۳۹۳
«پاوه» شهر «هزار ماسوله»، تداعی جنگل‌های شمال در غرب ایران و رستنگاه لاله‌های واژگون با معماری کهن و آغوشی باز در انتظار مسافران نوروزی است.
 خبرگزاری فارس از کرمانشاه، بعد از دور زدن گردنه‌های پر پیچ و خم و زیبای حدود 100 کیلومتری شمال غربی شهر کرمانشاه به شهر هزار ماسوله و پلکانی پاوه می‌رسیم؛ شهری با مردمانی سخت‌کوش و گویش شیرین کردی اورامی.

معماری سنگی و کهن این شهر زیبا که در دل کوه‌های شاهو آرام گرفته چشم‌های هر مسافری را خیره می‌کند؛ پاوه همچون نگینی در دل طبیعت بکر اورامانات است و مهد شگفتی‌های تاریخ طبیعت.

شهر پاوه از جاذبه‌های اکوتوریستی و قطب‌های گردشگری استان کرمانشاه است که از شرق با سنندج، از جنوب با جوانرود و از غرب با کشور عراق هم مرز است.

روستای هجیج یکی از روستاهای هدف گردشگری استان بوده که از دور که به آن می‌نگری همچون یک بوم نقاشی می‌ماند؛ خانه‌های پلکانی این روستا که بر بام خانه دیگر ساخته شده‌اند منظره‌های بی‌نظیری را به نمایش گذاشته است.

طبیعت بکر پاوه و اورامانات و کوه‌های زیبا آن، این شهرستان را به یکی از مقاصد مسافران و گردشگران بدل کرده و کمتر مسافری است که به کرمانشاه سفر کند و از طبیعت زیبای اورامانات غافل بماند.

کوههای زیبا و تفرجگاه‌هایی همچون دالانی با چشم‌انداز زیبای مشرف بر اورامان ایران و عراق و با وجود گیاهان و گل‌های زیبا و چشمه‌های سرشار از دیگر جاذبه‌های شهرستان پاوه است.
نوسود و نودشه دیگر شهرهای این شهرستان زیبا هستند، نودشه که در میان باغ‌های گردو محصور شده مهد هنرمندان صنایع دستی از جمله گیوه‌بافانی است که هنر دست آنان هر ساله در صدر صادرات صنایع دستی استان جای می‌گیرد.

از سوغاتی‌های این شهرستان نیز می‌توان به عسل، رب انار، گردو، توت، روغن محلی و... اشاره کرد که در میان همه رب انار پاوه بیشتر معروف بوده و تقریبا رب انار برای این شهر به برند تبدیل شده است.

دشت لاله‌های واژگون که قرار است به‌عنوان یک اثر طبیعی ملی استان کرمانشاه ثبت شود همچون تاج زیبایی بر سر این شهرستان می‌درخشد؛ رود خروشان و پر پیچ و خم سیروان نیز با عبور از این شهرستان به آن جلوه‌ای زیبا بخشیده و سرسبزی خاصی برای هزار ماسوله به ارمغان آورده است.

روستای سرسبز شمشیر شهرستان پاوه تداعی جنگل‌های شمال در غرب کشور است؛ سینه‌کش کوه مامن و سکونتگاهی است برای اهالی سخت‌کوش این روستای قدیمی.

در پایین‌دست این روستای زیبا رودخانه پر آب گلال روان است که از ارتفاعات شاهو سرچشمه می‌گیرد و رستنگاه درختان سر به فلک کشیده‌ای است که تفرجگاهی زیبا در این منطقه ایجاد کرده است.

گوشه گوشه شهرستان زیبای پاوه جلوه‌گاه طبیعت بکر و دست‌نیافته‌ای است که آدمی را به خود مجذوب می‌کند و در این میان روستاهای آن هر یک زیبایی خاص و آداب و رسوم ویژه خود را دارند؛ دره زیبای سهور نیز از دیگر جاذبه‌های این شهرستان به شمار می‌رود که در شمال شهر باینگان در میان کوه‌های شاهو، راگا و ماکوان محصور شده است.

طبیعت زیبا و دل‌ربای پاوه در بهار دوچندان خودنمایی می‌کند و هرساله در این فصل گردشگران بسیاری را برای دیدن شگفتی‌های طبیعت به خود جذب می‌کند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها