کد خبر: ۳۰۴۷۲۹
زمان انتشار: ۱۴:۲۵     ۲۴ اسفند ۱۳۹۳
به‌تازگی محمدعلی نوبخت سخنگوی دولت در پیش‌بینی رشد اقتصاد در سال94 گفت: «سال آینده در اقتصاد کشور رشد 2.5درصدی را تجربه خواهیم داشت».
به گزارش پایگاه 598 به نقل از اقتصاد آنلاین ؛ درهمین حال، به باور برخی کارشناسان حوزه صنعت، باتوجه به اینکه سال۹۳ رونق در شاه رگه‌های صنعت جریان گرفت، صاحبان صنعت و معدن امیدوارند سیاست‌های دولت در زمینه رشد اقتصادی غیرتورمی نیز درسال۹۴ تحقق یابد و ریشه رکود نیز برچیده شود.

مجتبی خسروتاج قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره اوضاع اقتصاد کشور در سال۹۳ می‌گوید: در ابتدای سال۹۳ شاهد افزایش قیمت حامل‌های انرژی بودیم و دولت توانست تورم و ثبات قیمت‌ها را به‌خوبی کنترل کند. امروز در صنایع مختلفی چون لوازم خانگی، پوشاک، شوینده‌ها و مواد شیمیایی و... در صنایع کشور شاهد ظرفیت‌های اضافی هستیم. این ظرفیت‌ها به‌خوبی می‌توانند راه‌حلی را برای صادراتی کردن تولیدات داخلی باشد. خوشبختانه دولت یازدهم توانست عرضه و تقاضا را به‌خوبی اداره و شرایط انحصاری موجود در برخی بخش‌ها را نیز برطرف کند. 
وی بااشاره به پیش‌بینی 2.5درصدی رشد اقتصاد اظهار می‌کند: رشد اقتصادی براساس محاسباتی چون میزان صادرات و واردات، میزان تولید کل کشور و سرمایه‌گذاری‌های حداقلی و حداکثری سنجیده و تعیین می‌شود. در واقع رشد اقتصادی در هر کشوری نشان‌دهنده میزان سرمایه‌گذاری آن کشور است، آنچه که ما باید در بخش صنایع و معادن درخصوص رشد 2.5درصد مدنظر داشته باشیم، آن است که چه سرمایه‌گذاری‌های در بخش صنعت، معدن و تجارت باید انجام دهیم تا به این میزان از رشد دست یابیم. 
خسروتاج می‌گوید: وظیفه صنعت، معدن و تجارت برای تحقق بخشیدن به رشد اقتصادی این است تا انواع سرمایه‌گذاری‌ها را در بخش‌های متفاوت را دنبال کند تا بتواند در کنار شاخص‌های اقتصادی چون پس‌انداز، مصرف کار، میزان اشتغال‌زایی و سهم تجاری درمصرف تولید ناخالص داخلی به تحقق برسد، چراکه یکی از مولفه‌های مهم در زمینه رسیدن به رشد اقتصادی توجه به سهم تجاری در مصرف تولید ناخالص داخلی است. 
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار می‌کند: با بررسی سهم صنعت، معدن و تجارت در زمینه سرمایه‌گذاری‌ها امیدواریم به همان رشدی که سخنگوی دولت به آن اشاره و پیش‌بینی کرده‌اند؛ دست یابیم. 
لزوم توجه به بنگاه‌های کوچک
درهمین حال محمدعلی سهل‌آبادی رییس خانه صنعت ایران درباره اوضاع سال۹۳ می‌گوید: واحدهای تولیدی کوچک و بزرگ درحال فعالیت هستند. خوشبختانه این میزان فعالیت نسبت به سال‌های۹۰ و۹۱ رو به بهبود است، اما این میزان فعالیت نسبت به فعالیت‌های ایده‌آل فاصله دارد که امیدواریم تیم اقتصادی دولت یازدهم با تمهیداتی که برای سال جدید درنظر گرفته‌اند، به تحقق برسد. 
 سهل‌آبادی درباره پیش‌بینی سخنگوی دولت مبنی بر رشد اقتصادی 2.5درصدی در سال۹۴ می‌افزاید: بخش صنایع و واحدهای تولیدی کوچک از مشکلاتی مانند تسهیلات سود بانکی و مالیات رنج می‌برند. ما در سیاست‌های کلان اقتصاد باید به فکر واحدهای کوچک تولیدی باشیم چراکه این تولیدی‌ها جزو واحدهای نوپا و زنجیره‌های اساسی به شمار می‌روند و با اهمیت دادن به این واحدها در آینده شاهد رونق تولید داخل خواهیم بود. 
 وی ادامه می‌دهد: در زمستان سال۹۳ شاهد رشد ۴درصدی اقتصاد بوده‌ایم؛ اما این برآوردها حاصل زنجیره تولید واحدها کوچک نبود، در واقع واحدهای کوچک تولیدی و برخی واحدهای بزرگ نیز این رشد را حس نکرده‌اند. 
وی بااشاره به برگزاری انتخابات اتاق بازرگانی ایران و تهران می‌افزاید: امیدواریم این مدافعان اقتصادی در بخش خصوصی با برداشتن موانع بر سر راه تولید به رشد اقتصاد همپای تیم دولت یازدهم کمک کنند. 
رییس خانه صنعت همچنین اظهار می‌کند: روز‌به‌روز شاهد کاهش نرخ نفت در کشورمان هستیم و خوشبختانه دولت نیز دریافته است که باید به سمت و سوی تولیدات غیرنفتی رفت و در این زمینه پیشگام شویم خوشبختانه بخش صنایع در اوضاع بهتری سیر می‌کند و یکی از خواسته‌های اعضای خانه صنعت درسال۹۴ اهمیت دادن به واحدهای کوچک تولیدی است. 
وی درباره ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی کشور می‌گوید: تحریم‌ها سبب شد که در زمینه تولید بخش گسترده‌یی ارتباطمان با کشورهای دارای سبک و تجهیزات کمرنگ و در برخی موارد قطع شود. متاسفانه بخش اعظمی از ماشین‌آلات و تجیزات صنایع از کشور چین و تایوان تامین می‌شود. 

سال ۹۴ خبری از گرانی نیست
محمد طحان‌پور، رییس اتحادیه تولیدکنندگان لوازم خانگی نیز درباره پیش‌بینی سخنگوی دولت مبنی بر رشد 2.5درصدی می‌گوید: خوشبختانه درسال۹۳ شاهد اتفاقات خوش‌آیندی نظیر رشد اقتصادی و صفر شدن رشد تورم بوده‌ایم. با روی کارآمدن تیم جدید اقتصادی به رشد اقتصاد کشور امیدوارتر شدیم، اما در پیش‌بینی اقتصاد کشور برای سال۹۴ به‌نظر می‌رسد که اوضاع پا به پای سال۹۳ پیش می‌رود و بهتر از سال۹۳ نیز نخواهد بود، در واقع درسال۹۴ گرانی را نسبت به سال۹۳ احساس نخواهیم کرد. 
طحان‌پور می‌افزاید: سال۹۴ شاهد ثبات بیشتر اقتصاد کشور خواهیم بود و به سمت و سویی حرکت می‌کنیم که برخی از واحدهای تولیدی کشور مازاد عملکرد خود را نشان می‌دهند و واحدهایی که با کیفیت بیشتر فعالیت می‌کردند، در زنجیره باقی می‌مانند و در نهایت برخی فعالان که اجناس بی‌کیفیت خود را در بازار عرضه می‌کردند، در نهایت از گردونه تولید و فعالیت باز می‌مانند. 
وی می‌گوید: با روی کارآمدن واحدها و شرکت‌های تولیدی مختلف عرصه بازار لوازم خانگی رقابتی‌تر شده و تمام دست‌اندرکاران این صنایع به فکر تولید با کیفیت هستند تا در عرصه باقی بمانند و خوشبختانه در بازار آرامش خاصی حکمفرماست یعنی مردم مثل سال‌های گذشته به بازار هجوم نمی‌آورند و تنها به نیازشان اکتفا می‌کنند در واقع با پیشرفت تکنولوژی عجله‌یی برای خرید ندارند چراکه به‌نظر می‌رسد به عدم گرانی یقین دارند. 
وی ادامه می‌دهد: خوشبختانه شرایط واحدهای تولیدی نسبت به اوضاع سال۹۰و۹۱ تفاوت فاحشی دارد. درحال حاضر شرکت‌های مختلف برای رونق بازارشان تخفیف و پیشنهادهای جذابی به واحدهای صنفی می‌دهند و واحدهای صنفی نیز به‌طور هوشمندانه و آگاهی بالا خرید می‌کنند چراکه به ثبات اقتصاد کشور در سال۹۴ ایمان دارند. 

سست شدن اهرم تحریم
مهدی تقوی، استاد اقتصاد درباره چشم‌انداز سال۹۴ و رشد اقتصادی در این سال می‌گوید: سال۹۱ و۹۲ را با نرخ‌های رشد منفی پشت سر گذاشته‌ایم و سال۹۳ شاهد شکوفایی اقتصاد و رشد این میزان بوده‌ایم. چشم‌اندازها در ابتدای سال۹۴ خبر از لغو تحریم‌ها می‌دهد. در واقع درحال حاضر نیز شاهد شل شدن اهرم‌ها هستیم؛ هرچند که ما در بخش صنایع مختلف شاهد افت‌وخیز‌های فراوان بوده‌ایم، اما با لغو تحریم‌ها و ورود شرکت‌های مختلف شاهد رقابت در عرصه‌های مختلف هستیم و در این میان نیز تنها شرکت‌هایی قادر به فعالیت هستند که بتوانند میزان کیفیت تولیدشان را به ایده‌ها نزدیک کنند. 
وی می‌افزاید: در زمستان سال۹۳ نیز شاهد رشد ۴درصدی اقتصاد بودیم و برخی از صنایع این رشد را باور داشته‌اند، اما این میزان آمار و ارقام تنها شامل بخش صنایع نبود، بلکه کشاورزی و خدمات را نیز بر می‌گرفت. در واقع این میزان رشد اقتصادی نشان‌دهنده شکوفایی در بخش کسب‌وکار و واحدهای تولیدی است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها