کد خبر: ۳۰۰۸۸۶
زمان انتشار: ۱۱:۰۸     ۱۲ اسفند ۱۳۹۳
به گزارش پایگاه 598 به نقل از برترين ها، در سال 2009 آقاي دکتر جانسون آزمايش جالبي را براي پي بردن به اين موضوع که «آيا جويدن آدامس با هوشياري ارتباط دارد» طراحي کرد. او در اين آزمايش قطر مردمک چشم را به عنوان شاخصي براي اندازه گيري ميزان هوشياري معرفي کرد. نتيجه اين آزمايش حاکي از آن بود که جويدن آدامس باعث افزايش هوشياري مي شود. مستندات و نتايج اين تحقيق در نشست علمي سالانه انجمن روان شناسان بريتانيا منتشر شده است.
نتايج تحقيقات انجام شده به وسيله تانزر در سال 2009 که در سايکولوژيکال ريپورت است و توچا و سيمپسون در سال 2011 که در Elsevier منتشر شد، حاکي از آن است که آدامس جويدن باعث افزايش دقت و تمرکز هنگام انجام کار مي شود. علاوه بر اين، تحقيقات انجام شده در سال 2011 وسيله آقاي انيپر که نتايج آن در ساينتيفيک ري سرچ انتشار يافت، نشان داد که جويدن آدامس باعث افزايش قدرت ادراکي و استنتاجي مي شود.

آدامس و گوارش

پژوهشگران دريافتند آدامس جويدن به بهبود هرچه سريع تر بيماراني که عمل جراحي روده انجام داده اند نيز کمک فراواني مي کند.
آزمايشي روي 158 بيمار انجام شده که اين گفته محققان را تا اندازه اي ثابت مي کند. طبق اظهارات گروه پزشکي، جويدن آدامس با تحريکات اعصاب سيستم گوارش، سرعت انجام فعاليت هاي عادي روده را افزايش مي دهد. در هر آزمايش به هر گروه از بيماران آدامس هاي بدون قندي داده شد که بايد 3 نوبت در روز و بين 5 تا 45 دقيقه آن را مي جويدند و سپس شرايط جسماني آنها را با گروهي ديگر که آدامس نمي خوردند، مقايسه کردند. بيماراني که در آزمايش شرکت کرده بودند، گاز روده خود را سريع تر خارج کردند و حرکت روده هايشان سريع تر آغاز شد که اين نشان مي داد روده ها سريع تر به کار افتاده اند.

آدامس و استرس
اين پژوهش به سرپرستي اندرو اسکولي، استاد علوم رفتاري و مغزي، در دانشگاه سوئين برن استراليا انجام گرفته است. شرکت کنندگان در اين تحقيق در حين آدامس جويدن، اضطراب کمتري داشتند. در افرادي که آدامس مي جويدند. هنگام بروز استرس هاي خفيف، کاهش اضطراب 17 درصد و در صورت بروز استرس هاي متوسط کاهش اضطرابشان نزديک به 10 درصد برآورد شده است. در حالي که در افرادي که آدامس نمي جويدند اين تاثير آرام بخش مشاهده نشد.

آثار آدامس

تحقيقات نشان مي دهد آدامس جويدن سرعت جريان خون را به مغز افزايش مي دهد. طبق اين مطالعات سرعت جريان خون مغزي با آدامس جويدن حداقل 25 تا 40 درصد بيشتر مي شود. نتايج الکتروانسفالوگرافي هم بيانگر آن است که آدامس جويدن روي عملکرد مغزي با افزايش پاسخ تاثير مي گذارد که همين موضوع باعث آرامش فرد مي شود.

آدامس و زايمان
جويدن آدامس هاي بدون قند ممکن است راهي ساده براي مادران پس از سزارين باشد تا سلامت و کارايي مجدد روده شان را بازيابند. به گزارش خبرگذاري رويترز، در يک آزمايش که پژوهشگران مصري روي گروهي از زنان که تحت عمل سزارين قرار گرفته بودند، انجام دادند، نشان داده شد جويدن آدامس پس از اين عمل به اين زنان کمک مي کند حرکات طبيعي روده را بازيابند و زمان بستري آنها در بيمارستان کاهش يابد. عمل سزارين مانند هر عمل جراحي شکمي ديگري باعث مي شود کارکرد روده دچار وقفه و فرد به تجمع گاز و يبوست دچار شود.
به گفته اين پژوهشگران، اثر مفيد جويدن آدامس ممکن است به اين علت باشد که باعث ايجاد واکنش هايي در دستگاه عصبي و آزادسازي هورمون هاي گوارشي مي شود که فعاليت روده را تحريک مي کند. به گفته پژوهشگران مصري، کاهش زمان بستري در بيمارستان، امتياز مهمي به خصوص در کشورهاي در حال توسعه محسوب مي شود که منابع بهداشتي محدودي دارند. اين بررسي روي 200 زن که با بيهوشي عمومي تحت عمل سزارين قرار گرفته بودند، انجام شد. نيمي از اين زنان انتخاب شدند و به آنها آدامس داده شد که پس از به هوش آمدن بجوند و نيمي ديگر فقط مراقبت هاي معمول مانند واداشتن بيمار به بيرون رفتن از بستر و راه رفتن را دريافت مي کردند تا روده ها زودتر به کار بيفتند.
زناني که در گروه آدامس قرار داشتند، يک تکه آدامس را براي 15 دقيقه هر 2 ساعت مي جويدند. در نهايت پژوهشگران دريافتند فعاليت روده زناني که آدامس مي جويدند به طور ميانگين 21 ساعت بعد از عمل شروع شد، در حالي که در گروه کنترل (که آدامس نجويده بودند) اين زمان 30 ساعت بود. علاوه بر اين، زناني که آدامس مي جويدند، بيمارستان را زودتر ترک کردند که حدود 41 ساعت زودتر در مقايسه با 50 ساعت در گروه کنترل بود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها