مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری با بیان اینکه به دلیل ظرفیت پایین
جایگاه سوخت ترکیه هماکنون در مرز این کشور صف کامیونهای ترانزیتی و
دوجانبه تشکیل شده، گفت: با این حال تردد کامیونهای ایرانی عادی است.
محمدجواد
عطرچیان در گفتوگو با تسنیم با بیان اینکه به کامیون های ترانزیتی ترکیه
سوخت نمیدهیم و باک آنها در مرز پلمب میکنیم، افزود: سوخت را بر اساس
قیمت فوب خلیجفارس به کامیونهای ترکیهای تحویل میدهیم.
وی با
اشاره به مذاکره روسای کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه تصریح کرد: دو
طرف برای قیمت سوخت بر اساس فوب خلیجفارس برای کامیونهای ترکیه (دو
جانبه) به توافق رسیدند. وی در پاسخ به این پرسش که قیمت سوخت برای
کامیونهای دو جانبه چه میزانی است، گفت: از کامیونهای ترکیهای که در
داخل کشور سوختگیری میکنند به ازای هر لیتر ۴۵ سنت یورو دریافت میشود.۳۰
سنت یورو در مرز دریافت و ۱۵ سنت یورو نیز در جایگاههای سوخت گرفته
میشود.
مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانههای سازمان راهداری و
حملونقل جادهای با تاکید بر اینکه قیمت تمام شده گازوئیل برای
کامیونهای ترکیه ۴۵ سنت یورو است، بیان کرد: طرف ترکیهای هم به ما اجازه
داد که کامیونهای ایرانی با باک پر به این کشور وارد شوند.
عطرچیان
با بیان اینکه توافق دو کشور در خصوص تردد کامیونها با هدف دستیابی به
حجم ۳۰ میلایرد دلاری تجارت صورت گرفته است، گفت: سالانه ۳۵ هزار کامیون
ترانزیتی به کشور ترکیه تردد میکنند و به همین میزان نیز کامیون ترانزیتی
ترکیهای از خاک جمهوری اسلامی ایران عبور میکنند. همچنین سالانه ۳۰ هزار
کامیون دوجانبه ایرانی به ترکیه تردد دارند.
وی یادآور شد: بر اساس
توافق تصمیم گرفته شد قیمت فوب خلیجفارس معیار تحویل سوخت به کامیونهای
دو جانبه ترکیهای باشد و کامیونهای ایرانی نیز با یک باک پر وارد خاک
ترکیه شوند. وی با بیان اینکه دریافت کل عوارض دو جانبه حذف شد، بیان
کرد: طرف ترکیهای درخواست خرید سوخت را به قیمت فوب خلیجفارس داد و
مسئولان روی ۴۵ سنت یورو به توافق رسیدند.
مدیرکل دفتر ترانزیت و
پایانههای سازمان راهداری با بیان اینکه تردد کامیونها در مرز ایران و
ترکیه عادی شده در عین حال گفت: ولی با این حال صف تشکیل شده چراکه بر اساس
اطلاعاتی که رانندگان به ما دادهاند ترکیه مسئولیت تامین سوخت کامیونهای
خود را بر عهده گرفتهاند. عطرچیان ادامه داد: جایگاهی که ترکیه از آن
برای سوختگیری کامیونها استفاده میکنند ظرفیت کافی برای این کار را
ندارد و به همین دلیل صف تشکیل شده است.
وی از پیشنهاد ایران برای
جدا کردن صف کامیونهای ترانزیتی و دوجانبه به طرف ترکیهای خبر داد و
افزود: قرار شده ترکها این کار را انجام دهند.