کد خبر: ۲۹۵۷۴۸
زمان انتشار: ۱۳:۲۴     ۲۶ بهمن ۱۳۹۳
به گزارش پایگاه 598 به نقل از ايسنا/ دولت ميانمار تنها يک روز پس از اعطاي حق راي موقتي به روهينجا‌ها، به دنبال تظاهرات ملي گرايان بودائي اين کشور، اين حق را پس گرفت.

به گزارش شبکه خبري سي ان ان، حدود 3 / 1 ميليون مسلمان روهينجا در ميانمار که اکثر جمعيتش را بوداييان تشکيل مي‌دهند، ساکن هستند. اين اقليت مسلمان در ميانمار خارجي‌هايي قلمداد مي‌شوند که از بنگلادش آمده‌اند و اغلب با تبعيض‌هاي زيادي روبرو هستند.
صدها هزار روهينجايي اوراق هويتي موقتي دارند که به آنها کارت‌هاي سفيد گفته مي‌شود. براساس لايحه‌اي که به اجرا درآمد قرار بود دارندگان کارت‌هاي سفيد بتوانند در رفراندوم قانون اساسي شرکت کنند. اما اين اعلام اعتراض‌هاي گسترده راهبان بودايي را به دنبال داشت. اين راهبان با حضور در خيابان‌ها خواستار لغو اين دستور شدند.
به دنبال اين اعتراضات دفتر نخست‌وزيري ميانمار اعلام کرد که اعتبار کارت‌هاي سفيد تا پايان مارس منقضي مي‌شود و به اين ترتيب حق راي اعطا شده خود به خود ملغي مي‌شود.
در اين بيانيه تاکيد شده است: دارندگان کارت سفيد دو ماه پس از انقضاي اين کارت در 13 مارس مهلت دارند اين کارت‌ها را به مقام‌هاي دولتي تحويل دهند و پس از آن شهروندي آنها براساس قانون شهروندي کشور بررسي خواهد شد.
دفتر رياست‌جمهوري همچنين اعلام کرده است که کميسيون مشورتي براي بررسي وضعيت کارت‌هاي سفيد که به مساله‌اي عمومي تبديل شده، تشکيل خواهد شد.
سازمان ملل در ماه دسامبر با تصويب قطعنامه‌اي از دولت ميانمار خواست به روهينجاها شهروندي بدهد.
انتظار مي‌رود که رفراندوم قانون اساسي ميانمار پيش از انتخابات پارلماني برنامه‌ريزي شده براي اکتبر يا نوامبر 2015 برگزار شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها