کد خبر: ۲۹۳۳۰
زمان انتشار: ۰۹:۰۴     ۱۵ آذر ۱۳۹۰
الانتقاد تشریح کرد:
آمریکا با پایان حضور نظامی خود در 9 سال گذشته در عراق به راحتی این عرصه را خالی نمی کند و در مرحله بعد از عقب نشینی به روش‌ای دیگر دست خواند زد تا بتواند شاهراه های حیاتی این کشور را به دور از جنجال رسانه ای در اختیار بگیرد.
به گزارش فارس، پایگاه خبری الانتقاد در گزارشی به قلم عادل الجبوری به بررسی خروج اشغالگران آمریکایی از نگاه آمار و ارقام پرداخته و پیامدهای آن را برای این کشور و مردم عراق شرح داده است.

بر اساس این گزارش، در تازه ترین نظر سنجی های صورت گرفته در زمینه خروج اشغالگران از عراق که از سوی مرکز مطالعات عربی اروپایی فرانسه در زمینه مواضع مردم عراق در قبال خروج آمریکای ها  از این کشور صورت گرفته، بیش از 2/86 درصد از مردم این کشور ادامه حضور نظامیان آمریکایی بعد از مهلت مقرر در پایان سال جاری را تایید نمی کنند.

این میزان از شرکت کنندگان معتقدند که خروج نیروهای اشغالگر آمریایی از عراق بعد از ویران کردن این کشور و از هم پاشیدن بافت اجتماعی آن خواسته عمومی تمام مردم عراق است، آنها معتقدند که آمریکا نقش زیادی در ایجاد طایفه گرایی در میان مردم عراق داشته است، در این میا تنها 8/11 درصد از آنها اعتقاد دارند که وجود آمریکایی ها در عراق حتی به صورت نمادین می تواند توازن منطقه ای را در این کشور حفظ کند و آنها را به سوی ایجاد یک جامعه مدنی در منطقه عربی سوق دهد. 2 درصد نیز اعلام کردند که این یک تصمیم عراقی است و ملت عراق باید این تصمیم را بگیرند.

این مرکز در نتیجه گیری از نظرسنجی خود اعلام می کند که در آستانه خروج نیروهای آمریکایی از عراق مردم این کشور در این زمینه مهم توافق نظر دارند، گروهی از آنها نیز بر خروج اشغالگران از عراق قبل از فرا رسیدن این زمان تاکید و اصرار دارند، آنها معتقدند که آمریکا باعث بروز جنگ داخلی و طایفه ای در کشور عراق شده و در زمینه ایجاد امنیت و دموکراسی در کشور موفق نبوده است.

برخی از افراد نیز البته در نسبت های کم از میان کردها هستند که خواستار ادامه حضور آمریکاییها در عراق هستند، آنها معتقدند که دولت عراق نمی تواند نیروهای امنیتی خود را برای ایجاد امنیت و ثبات در این کشور تقویت کند، البته عوامل اقلیمی و بین الملی نیز در این زمینه وارد عمل شده است، آمریکا نیز خود را در این فضا وارد کرده تا با سوء استفاده از فضای موجود به دولت عراق فشار وارد کند تا مصوبه ای را در زمینه ادامه حضور 25 هزار نظامی این کشور در خاک عراق صادر کند، این حضور بر اساس طرح آمریکا به بهانه حمایت از مراکز دیپلماتیک این کشور و کادر کارمندان آن در عراق است.

الانتقاد می افزاید که  این مرکز نظر سنجی تنها مرکزی نبود که نتایج این چنینی را از مواضع مردم عراق در قبال این حادثه مهم برداشته است، نظر سنجی های مشابه نیز نشان می دهد که این خواسته مردم عراق در سطوح مختلف این کشور از نخبه های علمی گرفته تا سیاسیون با تمام گرایش ها و رویکردها در صدر اولویت های آنها قرار دارد، مراکز دیگری نیز وجود دارند که به این نتیجه رسیده اند که دیدگاه مردم عراق درباره ادامه حضور نیروهای آمریکایی در این کشور بسیار منفی است.

آمریکا سهم اصلی در فتنه انگیزی و بحران آفرینی در عراق داشت

این گزارش در ادامه به بررسی پس زمینه ها و ابعاد این دیدگاه های منفی پرداخته و سعی کرده آنها را به صورت اجمالی توضیح دهد، در این راستا توجه به چند نکته حایز اهمیت است:

اول: پایان سال جاری که زمان عقب نشینی کامل آمریکایی ها از عراق بر اساس توافقنامه امنیتی امضا شده در سال 2008 است، در این زمان عمر حضور نیروهای آمریکایی در این کشور دقیقا 8 سال و 9 ماه و 10 روز خواهد بود، این مرحله از حضور اشغالگران در عراق با حوداث و اتفاقات دردناکی همراه بود که شادی مردم ناشی از سقوط رژیم صدام را که در طول 35 سال بر آنها مسلط شد بود را از بین برد.

امروز هنگامی که از هر عراقی در مورد حضور تقریبا ده ساله آمریکا در عراق پرسیده شود، پاسخ می دهد که آمریکایی ها سهم زیادی در فتنه انگیزی و مشکل تراشی و بحران آفرینی در عراق دارند، در عین حال آنها هیچ تلاشی برای ایجاد راه حل های درست و بررسی عملی و واقعی مشکلات مردم عراق نمی کنند، این در حالی است که توانمندی های زیاد و نفوذ گسترده ای در این زمینه دارند، آنها حتی اگر یکی از طرف های ویرانی و تخریب زیر ساخت ها و تاسیسات مهم و موسسات حیاتی کشور نبودند، در زمینه بازسازی عراق نیز کاری نمی کردند و فضای بازسازی این کشور را ایجاد نمی کردند، آمریکا حتی توانمندی های نظامی و امنیتی و اقتصادی عراق را نیز تخریب کرد، اما با قطع و یقین می توان گفت که کاری جدی و عملی و مفید برای توسعه این بخش از تخریب های خود در این کشور نکردند.

در این مدت دهها هزار نظامی آمریکایی در شهرهای این کشور با سلاح های خود گشت می زدند و عراق همواره در دور باطل هرج و مرج خشونت و بی ثباتی بود، شاید اوضاع با عقب نشینی آمریکا از این میان بهتر است، اما چیزی که مهم است، این است که مردم عراق معتقدند که با خروج اشغالگران بدتر از چیزی که هست نخواهد شد.

علت نگرانی های برخی جریان های عراقی از خروج اشغالگران

دوم: نگرانی ها و موانعی که برخی گروه های سیاسی در زمینه مرحله بعد از عقب نشینی اشغالگران از عراق مطرح می کنند، در واقع ارتباطی با عدم توانایی های نیروهای نظامی و امنیتی عراق در کنترل امور ندارد، بلکه در مورد احتمال اختلال در توازن منطقه ای به ضرر این گروه ها است که حضور آمریکا در عراق را به عنوان پشتیبانی و حامی محوری برای خود در عراق می دانستند.
ما امروز برخی طرف های عربی و منطقه‌ای را می بینیم که در گذشته از گروه های تروریستی در عراق به بهانه مقاومت علیه اشغاگران حمایت می کردند، اما الان تمام تلاش خود را برای ادامه حضور آمریکا در این کشور می کنند، آنها حتی به دنبال این هستند که با همکاری آمریکا و برخی هم پیمانان غربی این کشور قطعنامه ای را در شورای امنیت در این زمینه صادر کنند.

این دوگانگی رفتاری که در سیاسیون این کشورهای منطقه ای و جهانی در زمینه عراق ایجاد شده است، به از بین رفتن جان بسیاری از مردم عراق و خونریزی های بیشتر در این کشور شده و خسارت های مادی زیادی نیز به عراق تحمیل کرده است.

سوم: آمریکا همچنان مانند گذشته به دنبال استفاده از عراق به عنوان پایگاهی برای فشارها بر دشمنان و رقبای خود مانند ایران است، او همچنین می خواهد ار این کشور برای کمک به هم پیمانان اساسی خود مانند اسرائیل استفاده کند، تجربه نشان داده است که این کشور در این زمینه به پیامدهای اقدامات خود در عرصه محلی توجه زیادی نمی کند و این موضوعی بود که بارها مسئولان آمریکایی به صورت صریح یا در پرده مطرح کرده اند.

توطئه های آمریکا برای دوره بعد از خروج نظامیان 

 چهارم: کسانی که اعتقاد دارند آمریکا تا پایان سال جاری عراق را به حال خود رها می کند و کاملا از این کشور خارج می شود، شاید اشتباه می کنند، شکی نیست که بیشتر نیروهای این کشور از عراق خارج خواهد شد، اما به نظر می رسد گروه کوچکی نیز در عراق باقی خواهند ماند که همین گروه کوچک خطر بیشتری برای آینده عراق و منطقه خواهند داشت، این چیزی است که صاحب نظران توجه و دقت بیشتر در مورد آن را ضروری می دانند.

آنها معتقدند که اگر آمریکا در 9 سال گذشته به راحتی در میدان عراق حضور داشت و نظامیان این کشور در عراق جولان می دادند، در مرحله بعد از عقب نشینی از این کشور به روشی دیگر دست خواند زد تا بتواند شاهراه های حیاتی  مهم این کشور را به دور از هیاهو و جنجال رسانه ای در اختیار داشته باشد، سفارت آمریکا در عوکر با کادر گسترده و کنسولگری ها و نمایندگی های این کشور که در شهرهای مختلف عراق حضور دارند، مانند یک دولت کوچک عمل خواهند کرد تا بتوانند چیزهایی که تصمیم سازان کاخ سفید از آنها می خواهند را در عراق پیاده کنند، از سوی دیگر دفتری موسوم به دفتر همکاریهای امنیتی عراق نیز وظیفه هماهنگی و همکاری های بیشتر میان این کشور با مقامات عراقی را بر عهده دارد.

"مایکل نایتس" کارشناس مسایل نظامی  استراتژیک در آکادمی مطالعات خاور دور واشنگتن در تحلیلی با عنوان استفاده از حضور نظامی آمریکا در عراق بعد از سال 2011 می نویسد: در حالی که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا پایان سال 2011 را لحظه ای می داند که آمریکا باید آخرین نظامیان خود را از مرزهای عراق خارج کند، اما واقعیت پیچییده تر از این است، در حقیقت تعداد کمی از افراد ارتش آمریکا در عراق تحت ریاست هیئت دیپلماتیک این کشور در عراق باقی خواهند ماند و این موضوع در بند 3927 و باب 22 از قانون آمریکا قید شده است.

نایتس در ادامه تصریح می کند: شاید حضور نیروهای آمریکایی در عراق از طریق حضور 16 هزار نفر از افرادی باشد که عمدتا از نیروهای قراردادی باشند که با سلاح در عراق حضور خواهند داشت و مسئولیت حفاظت از هیئت دیپلماتیک آمریکا در عراق را بر عهده خواهند گرفت، این حضور البته با همکاری دفتر هماهنگی انتقال قدرت در عراق وابسته به وزارت خارجه آمریکا صورت خواهد گرفت. در این صورت احتمالا 4 تا 5 هزار نفر از این افراد گروه هایی باشند که در زمینه های امنیتی قراردادهایی را با مقامات آمریکایی امضا کرده اند.

مراکز نظامی آمریکا در عراق بعد از خروج نیروها

وی در ادامه با اشاره به رد حضور نظامی آمریکا در عراق در خارج از هیئت دیپلماتیک این کشور از قول مقامات بغداد می‌گوید که احتمالا تلاشهای امنیتی آمریکا در عراق شامل موارد زیر خواهد بود.

- دفتر همکاری های امنیتی عراق  (OSC-I): این دفتر موقت شامل 157 نفر از افراد وابسته به وزارت دفاع آمریکا و 763 نفر از افراد قراردادی است که در بخش کمک های خاص و گروه حمایت فعالیت می کنند، مأموریت این دفتر راهنمایی، آموزش و کمک به نیروهای امنیتی عراق و تجهیز آنها است، البته افرادی از پنتاگون بر عملکرد مقامات آمریکایی در این زمینه و تاسیس توان موسساتی در وزارت خانه های امنیتی و اداره جذب کمک های نظامی آمریکا در عراق تحت برنامه فروش تجهیزات آمریکایی به خارج از این کشور نظارت خواهند داشت، آمریکا همچنین بر انتقال تجهیزات اضافی خود به عراق نیز نظارت خواهد کرد، تیم های ویژه قراردادی ها نیز از قراردادهای دفاع از شخصیت های عراقی حمایت خواهد کرد و ممکن است با وجود سلاح های بیشتری از آمریکا در عراق تعداد این تیم ها نیز افزایش پیدا کند.

- هیئت بین المللی اجرای قانون و مبارزه با مواد مخدر: برنامه کاری این هیئت شامل 1200 مربی پلیس در عراق خواهد بود.
مردم و مقامات عراقی خودشان باید مشکل خود را حل کنند

این گزارش در پایان تصریح می کند که ارقام این چنینی و موارد مشابه آن تنها بخشی از فرایند کلی آمادگی های نظامی آمریکا برای دوره بعد از خروج نظامی این کشور از عراق است که از ابهامات و پیچیدگی های زیادی برخوردار است، این روند بویژه در سایه قطعی نبودن چارچوب های قانونی برای حضور این تعداد نیروی خارجی در کشوری صورت می گیرد که قرار است از استقلال و تمامیت ارضی برخوردار باشد.

با این وجود بخش زیادی از کاری که می توان در این زمینه انجام داد، در دست مردم عراق و بویژه رهبران این کشور و تصمیم سازان آن است، مأموریت آنها در این زمینه سخت و طولانی پیچیده است، چرا که این کشور به دور از تاثیر و تاثر اتفاقاتی که در محیط عربی و منطقه ای به وجود آمده است، نمی تواند فعالیت کند، اما نقطه قوتی که مسئولان عراقی قبل از هر چیزی می توانند از آن برخوردار باشند، جلب افکار عمومی مردم کشورشان است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها