کد خبر: ۲۸۸۰۰۹
زمان انتشار: ۱۳:۴۲     ۳۰ دی ۱۳۹۳
تأخیر در معاینه فنی ۵ میلیون‌و ۷۰۰هزار دستگاه خودرو و موتورسیکلت در تهران موجب شده تا روزانه یک‌میلیون ‌‌و ۸۲۰ هزار لیتر بنزین اضافه سوخت شود.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از همشهری، معاینه فنی باعث کاهش هزینه سوخت مصرفی و آلودگی هوا می‌شود. آنگونه که شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در گزارش رسمی آذرماه۹۳ خود اعلام کرده، میانگین مصرف سوخت تهران در یک روز ۱۴میلیون لیتر است. این عدد در هفته حدود ۹۸میلیون لیتر و در‌ماه به ۴۲۰میلیون لیتر می‌رسد که ارزش آن به قیمت بنزین آزاد ۴۲۰میلیارد تومان می‌شود.

کاهش چشمگیر هزینه سوخت
طبق آخرین اعلام ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران که دبیرخانه مراکز معاینه فنی کشور نیز محسوب می‌شود، معاینه فنی، ۱۳درصد از مصرف سوخت وسایل نقلیه می‌کاهد. بر این اساس با انجام معاینه‌فنی می‌توان روزانه یک‌میلیون‌و۸۲۰هزار لیتر و در ماه ۵۴میلیون‌و۶۰۰هزار لیتر بنزین صرفه‌جویی کرد که معادل ۵۴.۶ میلیارد تومان در هر ماه می‌شود.

از سویی اگر این عدد در تعداد خودروهای شخصی تهرانی (۲میلیون و ۷۰۰هزار) تقسیم شود، هر راننده تهرانی که با وسیله شخصی تردد می‌کند به‌طور میانگین ماهانه دست‌کم ۱۵۵هزار تومان هزینه برای سوخت صرف می‌کند که با انجام معاینه فنی مستمر در مراکز مجاز این هزینه به طور متوسط ۲۰هزار تومان در‌ماه و ۲۴۰هزار تومان در سال کاهش می‌یابد. این عدد را مقایسه کنید با عدد ۱۲هزار تومانی انجام معاینه فنی مراکز مجاز که امنیت سالانه خودرو را تضمین می‌کند. همچنین عدد ۲۰هزار تومان ماهانه را اگر برای همه خودروهای تهرانی درنظر بگیریم با انجام معاینه فنی ماهانه ۱۸۲میلیارد تومان از هزینه پایتخت نشینان کاسته می‌شود.

کاهش خسارت آلودگی هوا

براساس تحقیقات به عمل آمده از سوی کارشناسان علاوه بر کاهش مصرف سوخت، معاینه فنی صحیح سالانه موجب کاهش ۲۳درصدی آلودگی هوا نیزمی‌شود. آخرین اعداد و ارقام در این رابطه مربوط به برآورد بانک جهانی است که در قالب گزارش سال ۱۳۹۲مرکز پژوهش‌های مجلس منتشر شد.

براساس این آمار خسارات سالانه آلودگی هوا در ایران ۸میلیارد دلار است که معادل ۲۶.۴ هزار میلیارد تومان در سال و سهم هر ایرانی حدود ۳۴۰هزار تومان می‌شود. این درحالی است که برای شهری مانند تهران باید این عدد را چند برابر دانست زیرا آلودگی مستمر هوای تهران به هیچ عنوان قابل مقایسه با نقاط روستایی و خوش آب و هوای شمالی و جنوبی نیست. این اعداد و ارقام را به آمار متوفیان تهرانی نیز بیفزایید که آلودگی هوا هر‌ماه ۷۲۲۷ تهرانی را راهی بیمارستان و بهشت‌زهرا می‌کند.

(۲۲۷مرگ ماهانه منتسب به آلودگی هوا، ۲۵۰۰مورد بستری شدن ناشی از بیماری‌های قلبی و ۴۵۰۰مورد بستری شدن بر اثر مشکلات تنفسی) بدین‌ترتیب انجام معاینه فنی دقیق می‌تواند موجب کاهش بیش از ۳هزار میلیارد تومان خسارت سالانه تهرانی‌ها (با جمعیت ۹.۱ میلیون نفری) در مقابل آلودگی هوا شود. در بخش بیماری و مرگ نیز معاینه فنی با سهم ۲۳درصدی در کاهش آلودگی هوا می‌تواند حدود یک چهارم ازخطرات جسمی گازهای آلاینده بکاهد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها