کد خبر: ۲۸۴۳۵۵
زمان انتشار: ۱۴:۴۶     ۱۷ دی ۱۳۹۳

کارگاه آموزشی مدیریت چشم مخاطب با حضور محمد حسین نیرومند، امروز در حاشیه ششمین روز از اکران آثار پنجمین جشنواره مردمی فیلم عمار در سالن شماره سه سینما فلسطین برگزار شد.

 
به گزارش عمارفیلم، کارگاه آموزشی مدیریت چشم مخاطب امروز در حاشیه ششمین روز از اکران آثار پنجمین جشنواره مردمی فیلم عماردر سالن شماره سه سینما فلسطین با حضور محمدحسین نیرومند برگزار شد.
 
در ابتدای این کارگاه استاد نیرومند به بیان مقدماتی در مورد تاریخ سینما پرداخته و درباره اهمیت تصویر و نگاه مخاطب نکاتی را مطرح کرد. وی به سابقه تصویر متحرک اشاره کرده و ضمن نمایش طرحی از یک سفالینه قدیمی در شهر سوخته، قدیمی ترین طرح انیمیشن را متعلق به 5 هزار سال پیش در شهر سوخته ایران دانست.
 
 
در ادامه این کارگاه استاد نیرومند به توضیح و تشریح فیزیولوژی چشم پرداخته و به نقش روزنه 3.0 میلیمتری در سواد بصری اشاره کرد. وی ضمن توضیح نحوه کارکرد دستگاه فیزیولوژی چشم، از نقطه فوکوس چشم و فلو دیدن بقیه تصاویر به عنوان یه نکته مهم در دید انسان یاد کرد و گفت: ادراک فرآیند جمع آوری و جذب اطلاعات است.
 
وی با ضمن دو مفهوم ساکاده و فیکسیشن در رابطه با فیزیولوژی چشم انسان اینگونه توضیح داد: اطلاعاتی که از شبکیه و از طریق اعصاب به مغز منتقل می شود به بخش های مختلف مغز ارجاع داده شده و در منطقه ای از مغز به سه نوع اطلاعات مربوط به شکل، رنگ و حرکت تفکیک می شوند. این سه ویژگی را در مبانی هنرهای تجسمی عناصر بصری می نامند.
 
وی ادامه داد: وقتی می خواهید یک نما داشته باشید، باید عناصر بصری را به ترتیب اولویت در نما بچینید. یکی از قواعد مهم بصری، داشتن عنصر برتر در نما است. وی با اشاره به تنوع کادرها در نما گفت: اساس این تنوع بخشی در سینما فیزیولوژی چشم است.
 
 
نیرومند تأکید کرد: اگر شما در حوزه سینما یک نما گرفتید و افراد در این نما یک دقیقه جلوی دوربین بودند این کار شما غلط است. چون بیننده همه عناصر تصویری در فیلم را یک جا می بیند و دنبال عناصر دیگر می گردد و ممکن است به کانونی که می خواهید توجه نکند برای، همین باید کادر بندی تان را در نماها تنوع بدهید.
 
نیرومند در بخش دیگری از این کارگاه گفت: همیشه بخش هایی از تصویر اهمییت بیشتری دارد، در یک نما کسی که صحبت می کند اهمیت دارد و مرکز توجه قرار می گیرد. دست ها زمانی اهمیت پیدا می کنند که حرکت می کنند. وقتی دوربین حرکت می کند و جهتی از صورت کسی را نمایش می دهد و به سمت او می رود آن هم اهمیت پیدا می کند.
 
وی در بخش پایانی کارگاه گفت: کادر در سینما جایی است که کنش در آن اتفاق می افتد. یعنی اشتباه است که فکر کنیم کادر سینما همیشه مستطیل است. کادر در سینما همیشه کادر مستطیل نیست، بلکه باید درک کنیم کادر جایی است که کنش در آن اتفاق می افتد.
 
نیرومند یک توصیه هم برای فیلم سازها داشت و گفت: شما که بعنوان کارگردان می خواهید فیلم بسازید باید بدانید که مخاطب تلاش می کند فیلم را پیش بینی کند، شما می توانید با این پیش بینی بازی کنید.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها