خارجیهای غیرمسلمان فقط میتوانند بخشهای خاصی از زیارتگاهها را ببینند؛ مثل موزه، کتابخانه، صحنها، حیاط و معماریهای بیرونی و کمتر پیش میآید به حریم زیارتگاه وارد شوند؛ اما با این حال همه آنچه میبینند برایشان جذاب است.
در
حرم امامرضا (ع) در مشهد بیشتر مواقع گردشگران خارجی غیرمسلمان امکان
وارد شدن به مسجد تاریخی و پربازدیدکننده «گوهرشاد» را ندارند؛ اما حرم
جذابیتهای دیگری دارد که ساعتها وقت گردشگران را میگیرد، از تماشای
معماری و نحوه زیارت کردن و نماز جماعت خواندن مردم گرفته تا چادرهای سفید
گلداری که سر خودشان کردهاند.
سیدعلی
نبوی، رییس انجمن صنفی راهنمایان تور در استان خراسان رضوی که در بیشتر
مواقع گردشگران خارجی را هنگام دیدن حرم امامرضا (ع) همراهی میکند و به
تازگی هم با آن گروه گردشگران خارجی که با قطار از اروپا به مشهد رفته
بودند این بازدید را انجام داده است، به خبرنگار گردشگری ایسنا میگوید:
بیشتر گردشگران خارجی که به مشهد سفر میکنند دوست دارند حرم امامرضا (ع)
را ببینند. به گفته خودشان، همه آنچه در این حرم میبینند آنقدر جذاب است
که آنها را هیجانزده میکند.
او
اضافه میکند: خیلی از گردشگران خارجی پس از دیدن حرم امامرضا (ع)
گفتهاند، جایی در ایران با این همه جاذبه ندیدهاند. این جمله را بارها از
گردشگران خارجی شنیدهام.
نبوی
ادامه میدهد: البته گردشگران خارجی امکان دیدن تمام بخشهای حرم را
ندارند و فقط جاهای خاصی را میتوانند ببینند. در بازدیدهای آنها به
استناد آنچه تا به حال ابراز کردهاند، چند نکته بسیار جذاب وجود دارد؛
عظمت و شکوه معماری، حضور مردم برای زیارت که کمتر چنین چیزی را دیدهاند و
صفهای نماز جماعت.
این
راهنمای تور میگوید: بیشتر خانمهای خارجی پوششی را که برای ورود به حرم
باید داشته باشند دوست دارند. از نظر آنها چادر سر کردن نوعی جذابیت است و
بیشتر مواقع از آن استقبال میکنند و مشکلی با این موضوع ندارند.
او
همچنین به همکاریهای بخش بینالملل حرم امامرضا (ع) اشاره میکند و
میگوید: این بخش همکاری مناسبی با گردشگران خارجی دارد و امکانات قابل
توجهی را ارائه میدهد، مثلا در این بخش حرم، راهنمایانی مسلط به زبانهای
انگلیسی، اسپانیولی، فرانسوی، ایتالیایی، ژاپنی و... حضور دارند که در
بازدیدها گردشگران خارجی را همراهی میکنند که این موضوع در نظر بسیاری از
گردشگران خارجی مخصوصا آنهایی که با زبانهای رایج دنیا صحبت نمیکنند،
بسیار قابل توجه است.