کد خبر: ۲۸۰۷۸
زمان انتشار: ۰۹:۴۷     ۰۴ آذر ۱۳۹۰
تحلیلگر تایلندی:
كوالالامپور- 'تونی كارتالوچی' تحلیلگر مسایل ژئوپلتیك تایلند با اشاره به تلاش آمریكا برای حضور در خاورمیانه و طراحی برنامه هایی نظیر آنچه در سوریه می گذرد، اعلام كرد كه آمریكا در حقیقت برای تضعیف قدرت و نفوذ ایران در منطقه دست و پا می زند.

به گزارش ایرنا از مالزی، این تحلیلگر تایلندی در مقاله ای كه روز جمعه در پایگاه تحلیلی 'بسوی آینده' مالزی منتشر شده، با تاكید بر اینكه هدف غرب از نآرامی های سوریه نه برقراری دموكراسی در این كشور كه تضعیف ایران است، می نویسد: حمایت آمریكا و غرب از گروه های مسلح جنگجو در سوریه باهدف به آشوب كشاندن این كشور و در نهایت كنار رفتن یك متحد ایران در منطقه است.

وی در ادامه مقاله خود آورده است: نگاهی به تحولات منطقه نشان می دهد كه تلاش برای بی ثبات كردن سوریه با هدف برقراری دموكراسی در این كشور صورت نمی گیرد بلكه تلاشی برای تضعیف محور قدرت ایران است. برنامه ای كه از چند سال پیش آغاز شده و اكنون بخش هایی از آن در سوریه در حال اجراست.

این تحلیلگر تایلندی نوشته است: گروه موسوم به ارتش آزادیبخش سوریه مجموعه ای از جنگجویان تندرویی هستند كه از خارج از مرزهای سوریه و از تركیه و لبنان وارد سوریه شده واز سوی امریكا، اسراییل، تركیه و عربستان پشتیبانی می شوند. هدف از این گروه به ظاهر آزادیبخش هم به آشوب و خشونت كشاندن هرچه بیشتر سوریه است.

وی ادامه می دهد: گزارش های متعدد از سوی ناظران بی طرف اوضاع در سوریه حكایت از آن دارد كه برخلاف تبلیغات رسانه های غربی، عامل اصلی خشونت ها و خونریزی ها در سوریه همین گروه های شبه نظامی مسلح هستند.

تحلیلگر مسایل سیاسی تایلند همچنین می افزاید: ناآرامی ها در سوریه از ابتدا با حمایت و پشتیبانی غربی ها روبرو شد . از زمان دولت بوش برنامه های مختلف برای تجهیز مخالفان و معاندان اسد آغاز شده كه همچنان در دولت اوباما پیگیری می شود.

به نوشته این تحلیلگر تایلندی، روزنامه 'واشنگتن' پست ماه اوریل گذشته گزارشی را از سوی برخی منابع موثق منتشر كرد كه نشان می داد دولت امریكا از سال 2005 به حمایت مالی از مخالفان دولت اسد پرداخته است

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها