کد خبر: ۲۷۹۵۸
زمان انتشار: ۱۴:۱۹     ۰۳ آذر ۱۳۹۰
درحالی که تصویب طرح دو فوریتی کاهش روابط ایران با انگلستان با همراهی و استقبال گسترده و کامل مردم روبرو شده، روزنامه شرق این تصمیم را "احساسی" و "غیرمنطقی" نامیده است!

به گزارش رجانیوز، صادق زیباکلام در این یادداشت، خیانت‌های تاریخی انگلیس علیه ملت ایران را موجب ایجاد یک توهم! در میان مردم ایران دانسته که همه مشکلات خود را به این کشور و سیاست‌های خارجی آن نسبت می‌دهند.

زیباکلام همچنین در نقش وکیل مدافع نظام سلطنتی بریتانیا هم ظاهر شده و از این طرح انتقاد کرده و نوشته است: "به‌نظر نمی‌رسد تصویب لایحه دوفوریتی دیروز مبنی بر کاهش سطح روابط دیپلماتیک میان ایران و انگلستان، چیزی فراتر از یک ژست دیپلماتیک باشد. اگر مجلس یا کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی اساسا خواهان قطع روابط دیپلماتیک با لندن می شدند مطلب قابل‌فهم بود یا اگر مجلس از دولت درخواست می‌کرد تا سفیر انگلستان را از تهران در اعتراض به سیاست بریتانیا علیه ایران فرابخواند، این تصمیم هم باز قابل درک بود اما تقلیل سطح روابط دیپلماتیک از سفیر به کاردار، معلوم نیست که در رابطه با انگلستان از چه اهمیت و کارکردی برخوردار است؟ به همین خاطر است که مصوبه مجلس را یک ژست دیپلماتیک دانستم تا یک تصمیمی که دربرگیرنده تبعات معناداری در عرصه دیپلماتیک باشد."

در بخش دیگری از این یادداشت هم که در روزنامه شرق منتشر شده، اقدامات انگلیس در داخل کشور به منظور تامین منافع این کشور با استفاده از مسائل داخلی ایران هم مورد تایید قرار گرفته و آمده است: "آنچه مسلم است فرهنگ سياسي قديمي و سنتي «دايي‌جان ناپلئوني» و اينكه «كار، كار انگليسي‌هاست» و اينكه «برگي از روي درخت براي مملكت نمي‌افتد مگر به اراده لندن باشد» و اينكه «انگلستان پشت هر ماجراجويي و هر اتفاق بزرگي در ايران بوده» و اينكه سياست انگلستان در ايران «تفرقه بينداز و حكومت‌كن بوده»، پديده‌هايي نيستند كه بتوان انتظار داشت به‌تدريج از ذهن‌ها پاك شوند و درك واقع‌بينانه از تاريخ بدهند. هنوز بعد از گذشت 32سال از انقلاب تمامي برنامه‌هاي راديو و تلويزيون‌مان كه در خصوص تاريخ معاصر ايران است، مملو از «فرضيه‌هاي دايي‌جان ناپلئوني» و «كار، كار انگليسي‌ها» هستند. برنامه‌هايي كه افراد عامي جامعه در آنها نيستند بلكه استادان دانشگاهي و صاحب‌نظران تحصيلكرده دانشگاهي آنها را تهيه مي‌كنند. اما بالاخره از يك جايي بايد يك نگاه ديگر به گذشته‌مان بيندازيم. عمري است هرچه مساله در مملكت بوده، تلاش كرده‌ايم كه جملگي را بر سر استعمار، بر سر انگلستان، بريزيم. بنا و قرار نبوده كه انگلستان در ايران حافظ منافع ايران و ايرانيان باشد. همچنان‌كه ما نيز در هر كشوري به دنبال مصالح و منافع خودمان هستيم. بنابراين بايد تصميم‌گيري‌هاي مرتبط با ديپلماسي، نشات گرفته از واقع‌بيني و به دور از احساسات باشد."

به نظر می‌رسد اقدام قاطع نمایندگان مجلس در عملی کردن خواسته چندین ساله مردم مبنی بر کاهش روابط با انگلستان تا حدی مسئولان دیپلماسی این کشور را نگران کرده که به فکر ترمیم و تطهیر وجهه خود از طریق دلبستگان داخلی خود افتاده‌اند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها