کد خبر: ۲۷۷۳۵
زمان انتشار: ۱۹:۰۷     ۰۱ آذر ۱۳۹۰
التیار بررسی کرد؛
یک پایگاه خبری لبنان با اشاره به اعتراف دستگاه جاسوسی آمریکا در لبنان به درج مقاله‌ای به بررسی این اعتراف و اثبات مجدد اظهارات دبیرکل حزب‌الله لبنان درباره دستگیری و شناسایی جاسوسان سیا و موساد پرداخت.

به گزارش سرويس بين الملل 598 به نقل از خبرگزاري فارس در پی اقدام دیروز رسانه‌های آمریکایی در انتشار گزارش‌هایی درباره شکست سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در قبال ایران و حزب‌الله لبنان، پایگاه خبری لبنانی "التیار" به درج تحلیلی درباره این رویداد پرداخت و در مقاله‌ای به قلم "ابراهیم الامین" نوشت: جدیدترین فصل جنگ سری میان سیا و سرویس‌های امنیتی و اطلاعاتی مقاومت دیروز توسط رسانه‌های آمریکایی – هرچند بطور جزئی - تایید و فاش شد.

شبکه آمریکایی "ای بی سی نیوز" عصر روز گذشته اعلام کرد که ۱۲ جاسوس سیا در لبنان و ایران توسط دستگاههای اطلاعاتی این کشورها دستگیر شدند و نگرانی از اعدام این جاسوسان در آمریکا برانگیخته شده است و بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان به راه انداخته است.

به اعتقاد برخی کارشناسان، جای تأمل دارد که دستگیری این جاسوسان در زمان حال انجام نشده است و در طول یک بازه زمانی که مربوط به گذشته است، صورت گرفته حال آنکه تمامی رسانه‌های غربی اکنون به این مسئله پرداخته‌اند که این موضوع کمی مشکوک به نظر می رسد.

فرار دستگاه جاسوسی آمریکا از لبنان

در این مقاله که با عنوان «اطلاعات آمریکا از بیروت فرار می‌کند» نوشته شده، آمده است: "سید حسن نصرالله" دبیرکل حزب‌الله لبنان در ژوئن گذشته اعلام کرد که سرویس‌های امنیتی این حزب موفق شده‌اند، چندین جاسوس موساد و سیا را شناسایی و دستگیر کنند که این امر در ابتدای امر از سوی سفارت آمریکا در بیروت رد و اعلام شد که این اظهارات نصرالله در چارچوب ادعاهای حزب‌الله مطرح شده است و رهبران گروه 14 مارس نیز مدعی شدند که حزب‌الله تلاش دارد، مسئولیت را به گردن آمریکا بیاندازد و دستگیری این جاسوسان ادعایی بی اساس است.

آمریکا ناگزیر به تایید اظهارات سید‌حسن نصرالله شد

در چنین شرایطی، هیچ‌کس انتظار نداشت که آمریکا غیر از رد رسمی این خبر که از سوی سفارتش در بیروت اعلام شد، واکنش دیگری داشته باشد. در چنین شرایطی هیچ کس در آمریکا نیز انتظار نداشت که این امر جدی باشد و آنها اظهارات نصرالله را نوعی اتهام زنی بی اساس و سنتی علیه آمریکا به شمار می‌آوردند.
اما ناگهان دیروز رسانه‌های آمریکایی بطور رسمی به حقیقت اظهارات نصرالله اعتراف کردند و نوشتند که دستگاه اطلاعاتی آمریکا از بهار گذشته پس از لو رفتن تعدادی از جاسوس‌هایش در منطقه با بحرانی بزرگ مواجه شده است. این امر به لبنان محدود نمی‌شد، بلکه در سوریه و ایران نیز چنین اتفاقی روی داده بود.

ارتباط میان شبکه‌های جاسوسی شناسایی شده در ایران، سوریه و لبنان

هرچند که هیچ کس میان دستگیری‌ها ارتباطی قائل نشد، اما طبیعی است که اهداف اطلاعاتی این گروه‌ها با یکدیگر در ارتباط بوده است بویژه اینکه آمریکا و اسرائیل طرح مشترکی برای مقابله با هرگونه تسلیح و تجهیز نیروهای مقاومت در لبنان و فلسطین و نقش ایران و سوریه در این امر دارند.
بر اساس اظهارات یک منبع آگاه به روزنامه لبنانی "الاخبار"، واکنش‌ها پس از انتشار اخبار دیروز رسانه‌های آمریکایی نشان می‌دهد که موضوع بسیار مهمتر از آن چیزی است که نشان داده می شود.

گام بعدی آمریکا پس از دستگیری جاسوسانش در منطقه

به گفته منابع آگاه دستگاه‌ جاسوسی آمریکا در مرحله آتی بر روی موارد زیر متمرکز خواهد شد:

- تلاش مستقیم برای حمایت شدید از نیروهای امنیت خود و این کار را یا با فراری دادن جاسوسان خود از ایران، سوریه و لبنان انجام خواهد داد یا تدابیر ویژه‌ای برای جلوگیری از شناسایی و دستگیری آنها خواهد اندیشید.
- برکناری مستقیم افسران اطلاعاتی که با جاسوس‌های دستگیر شده در ارتباط بوده‌اند و مشغول کردن آنها در عرصه‌هایی که امنیت بیشتری دارند.
- تشکیل یک گروه حقیقت‌یاب برای بررسی دلایل و عوامل نفوذ دستگاه اطلاعاتی مقاومت لبنان، سوریه و ایران در دستگاه‌ اطلاعاتی مرکزی آمریکا. وظیفه این گروه بررسی پرونده‌ ارتباطات تلفنی و الکترونیکی مزدوران و افسران دستگیر شده و تمام زیرمجموعه‌های آنهاست.
- بررسی و بازبینی تمام اطلاعاتی که از طریق این شبکه‌های جاسوسی در اختیار سیا قرار گرفته بود و نیز بررسی اقدامات و فعالیت‌های جاسوسیهای دوجانبه و مشخص کردن اطلاعات درست از نادرست و انحرافی.

جولای گذشته، الاخبار گزارشی درباره جنگ امنیتی موجود میان دستگاه اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل از یک طرف و سرویس‌های امنیتی لبنان، سوریه و ایران از طرف دیگر منتشر کرد و از دستگیری جاسوسان موساد و سیا در این کشورها خبر داد. شناسایی 25 جاسوس از نیروهای ناتو در سوریه و دستگیری 17 تن از آنها از جمله این موارد بود اخبار موجود نشان می‌داد که یکی از این جاسوس‌ها به دبی و 3 نفر از آنها به لبنان گریخته بودند. 3 جاسوس فراری به لبنان همچنان تحت پیگرد بودند و مقامات سوری از طرف لبنانی بویژه حزب‌الله خواست تا این افراد را دستگیر کنند و به این ترتیب سرویس‌های مبارزه با تروریسم لبنان به حالت آماده‌باش درآمد و چه بسا همین آماده باش موجب شناسایی و دستگیری جاسوسانی جدید در لبنان شد.

وزارت اطلاعات ایران نیز 20اوت گذشته از شناسایی یک شبکه جاسوسی آمریکا در این کشور و دستگیری 3 جاسوس آن خبر داد.

مرکز جاسوسی آمریکا در منطقه از عربستان به امارات منتقل شده است

بر اساس این گزارش، اطلاعات بدست آمده نشان می‌دهد که مرکز فعالیت‌های جاسوسی آمریکا در منطقه از عربستان و لبنان به امارات عربی متحده و بطور مشخص به شهر دبی منتقل شده است زیرا ورود به دبی و خروج از آن به گونه‌ای است که به راحتی می‌توان بر روی فعالیت‌های جاسوسی سرپوش قرار داد.

 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها