کد خبر: ۲۷۷۱۱
زمان انتشار: ۱۸:۱۷     ۰۱ آذر ۱۳۹۰
وزیر خارجه عراق در سفر به قطر تاکید کرد که هیچ‌گونه گزینه نظامی علیه سوریه مطرح نیست و این اتفاق نظر در اتحادیه عرب وجود دارد که هرگونه دخالت نظامی پیامدهای منفی زیادی برای منطقه خواهد داشت.

به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری "الجزیرة"، "هوشیار زیباری" وزیر خارجه عراق هرگونه دخالت نظامی در سوریه را رد کرد و درباره سوق دادن سوریه به یک جنگ داخلی ابراز نگرانی کرد و خواستار تسریع اجرای طرح ابتکاری عربی درباره سوریه شد.

وی طی یک نشست خبری که صبح امروز در "دوحه قطر" انجام شد گفت: در حال حاضر گزینه دخالت نظامی در سوریه مطرح نیست و تاکنون کسی نشنیده که اتحادیه عرب از شورای امنیت یا طرف‌های خارجی خواسته باشد که در این‌باره دخالت کنند.

زیباری تصریح کرد که رویکرد اصلی و مورد اجماع در اتحادیه عرب، عدم دخالت نظامی در سوریه است.

وی درادامه درباره آغاز یک جنگ داخلی در سوریه ابراز نگرانی کرد و گفت: همه ما این امر را بدلیل پیامدهایی که بر منطقه خواهد داشت، رد می‌کنیم.

وزیر خارجه عراق اخبار منتشر مبنی بر این‌که برخی افراد مسلح حامی "بشار اسد" از عراق به سوریه اعزام شده‌اند را تکذیب و به شدت رد کرد و گفت: موضع دولت عراق درباره تحولات سوریه کاملا مشخص است. ما در امور سوریه دخالت نمی‌کنیم و به نفع هیچ طرفی درعراق نیست که با ملت سوریه دشمنی کند.
 
وی همچنین اخبار منتشر شده مبنی بر کمک مالی عراق به دولت سوریه را رد کرد و گفت که این اقدام به معنای نادیده گرفتن آزادی ملت سوریه و حقوق مشروع آنها نیست اما ما ترجیح می‌دهیم همه امور با تدبیر و حکمت مهار شود.

وزیر خارجه عراق با اشاره به وجود تهدیدهایی علیه عراق در آستانه عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از کشورش گفت: با وجود تمامی این امور نیروهای امنیتی عراق قادرند تمام مشکلات خود را حل و فصل کنند.
 
وی درباره هدف سفرش به قطر گفت که این سفر با هدف فعال سازی روابط دوجانبه و بازگشایی مجدد سفارت قطر در بغداد صورت گرفته است، بویژه این‌که اوضاع جاری در عراق در مقایسه با کشورهایی که با انقلاب‌های مردمی مواجه هستند، بسیار بهتر است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها