کد خبر: ۲۷۲۵۲
زمان انتشار: ۱۴:۵۰     ۲۹ آبان ۱۳۹۰
به گزارش فارس، کتاب "نامردمان: نقض مخفیانه حقوق بشر توسط انگلیس" تلاشی برای افشای واقعیت سیاست خارجی انگلیس از زمان حمله به عراق در سال 2003 است. این کتاب همچنین به چندین بخش از سیاست خارجی گذشته انگلیس می‌پردازد و به طور مبسوط درباره فایل‌های محرمانه دولتی که از سوی مفسران نادیده گرفته شده توضیح می‌دهد. این توضیحات حقایق پشت پرده آنچه تعهد دولت انگلیس به پیشبرد اهداف بزرگی مانند حقوق بشر، دموکراسی، صلح و استقرار نیروها در خارج از کشور نامیده می شود را فاش می‌کند.
در این قسمت بخشی از این کتاب تقدیم خوانندگان محترم می‌شود:

* سیاست خارجی انگلیس از سوی اقلیتی نالایق تعیین می‌شود
 
انگلیس اکنون در باتلاق اشغالگری منفوری در خاورمیانه فرو رفته، اعتماد افکار عمومی را از دست داده، نقش بین‌المللیش تضعیف شده و به طور موثری در اتحادیه اروپا به حاشیه رانده شده است. مخالفت‌های گسترده عمومی با حمله به عراق دولت انگلیس را با دردسرهای زیادی روبرو کرده و ممکن است این کشور را از انجام ماموریت در دیگر کشورها بازدارد. در عین حال سیاست خارجی حزب کارگر جدید از زمان حمله به عراق در زمینه حقوق بشر به شدت تضعیف شده است.
سیاست خارجی انگلیس از سوی اقلیتی تعیین می‌شود که همانند دولت‌های گذشته وزرا در آن نقش فعالی ندارند بلکه عده‌ای از کارمندان دولتی، سفرا و دیگر کارمندان نالایق اطراف آنها هستند که دستور کار و اولویت‌های دولت و نقش بین‌المللی آن را تعیین می‌کنند. از ماه مارس 2003 تاکنون این تصمیم‌گیرندگان گام‌های قابل توجهی برداشته‌اند: اول اینکه، انگلیس در حال تعمیق حمایت خود از تروریسم دولتی در برخی کشورهاست. دوم اینکه طرح‌های بی‌سابقه‌ای برای افزایش توانایی انگلیس برای دخالت نظامی در جهان در حال تدوین است. سوم اینکه دولت در حال افزایش عملیات‌های تبلیغاتی خود علیه مردم انگلیس است و چهارم اینکه دفتر نخست وزیری انگلیس به طور قاطعی اعلام کرده که دیگر پایبند قوانین بین‌المللی نیست.
 
* برده‌های دوران استعمار همان قربانیان اصلی سیاست‌های انگلیس هستند
 
قربانیان اصلی سیاست‌های انگلیس همان "نامردمان" هستند، افرادی که جانشان در قبال دستیابی به قدرت و توان مالی بی‌ارزش تلقی می‌‌شود. نام آنها معادل "برده‌های" دوران استعمار است که جانشان به طور مخفیانه با تسلیحات انگلیسی گرفته می‌شود و یا در شرایطی کشته می‌شوند که از قاتلانشان به عنوان حامیان تمدن تقدیر می‌شود. مفهوم "نامردمان" ایده اصلی این کتاب است که درباره سیاست‌های انگلیس در زمان حال و گذشته به آن پرداخته شده است. انگلیس از طریق دخالت‌هایش و از طریق حمایتش از متحدان اصلی مانند آمریکا و دیگر رژیم‌های سرکوب‌گر یکی از جدی‌ترین ناقضان حقوق بشر بوده و هست.
 
* انگلیس مسئول مرگ 10 میلیون نفر در سراسر جهان است
 
من با محاسباتی که انجام دادم به این نتیجه رسیده‌ام که انگلیس از سال 1945 تاکنون مسئول مرگ حدود 10 میلیون نفر در جهان از جمله مردم نیجریه، اندونزی، اوگاندا، شیلی، ویتنام، اعراب و بسیاری دیگر است. اغلب سیاست‌هایی که مقصر چنین قتل‌عام‌هایی هستند از منظر عموم، خبرنگاران و دانشگاهیان دور نگه داشته می‌شوند.
من قصد دارم در این کتاب برای اولین بار بخش‌های محرمانه سیاستگذاریها و برنامه‌ریزیهای دولت انگلیس را مستند کنم. پرونده‌های از طبقه‌بندی خارج شده که نه تنها چراغی را بر گذشته این سیاست‌ها روشن می‌کنند بلکه به طور مستقیم به سیاست خارجی انگلیس که اکنون درباره عراق اعمال می‌شود، دخالت نظامی و مبارزه علیه تروریسم مربوط هستند. منافع و اولویت‌های انگلیس در طور زمان تغییر کمی کرده است. از میان اصول مهمی که منجر به تصمیم‌گیری درباره این پرونده‌ها می‌شدند می‌توان به سه مورد اشاره کرد که با در نظر گرفتن حوادث کنونی درست به نظر می‌رسند.
 
* وزرای دولت انگلیس همگی به طور سیستماتیک و طبیعی به افکار عمومی دروغ می‌گویند
 
اول اینکه وزرای دولت انگلیس همگی به طور سیستماتیک و طبیعی به افکار عمومی دروغ می‌گویند. بسیاری افراد از اینکه دولت تونی بلر تا چه حد درباره عراق به آنها دروغ گفت،‌ شگفت‌زده شدند. برخی ممکن است هنوز به این باور نرسیده باشند که وی چنین دروغ‌هایی گفته باشد. اما در هر موردی که من در گذشته سیاست خارجی انگلیس تحقیقاتی انجام دادم، پرونده‌ها حاکی از آن بودند که وزرا و مقامات به طور سیستماتیک افکار عمومی را منحرف کرده‌اند. فرهنگ دروغ‌گویی و منحرف کردن رای‌دهندگان به شدت در سیستم سیاست‌گذاری انگلیس ریشه دوانده است.
 
* سیاست‌گذاران معمولا در سوابق محرمانه درباره اهداف واقعیشان حقیقت را بیان می‌کنند
 
اصل دوم که به اصل اول نیز مربوط می‌شود این است که سیاست‌گذاران معمولا درباره اهداف واقعیشان در سوابق محرمانه حقیقت را بیان می‌کنند. این مسئله از پرونده‌های از طبقه‌بندی خارج شده منبع خوبی برای درک اهداف واقعی آنها می‌سازد. به نظر من چنین خلإی بین اهداف محرمانه و ادعاهای عمومی معمولا نتیجه یک توطئه آگاهانه نیستند. قطعا تبلیغات دولتی طراحی‌شده یکی از عناصر اصلی سیاست خارجی انگلیس است اما راهبرد انحراف افکار عمومی از حس تحقیر آنها نسبت به مردم نشأت می‌گیرد. سیستم سیاستگذاری آنقدر محرمانه و غیرقابل پیگیری است که سیاستگذاران می‌دانند تقریبا از عهده هر کاری برمی‌آیند و هر مسئله‌ای را که برای پیشبرد اهدافشان لازم باشد را مطرح می‌کنند.
 
* در سیاست خارجی انگلیس اهمیتی به نگرانی‌های انسان‌دوستانه داده نمی‌شود
 
اصل مهم سوم این است که در سیاست خارجی انگلیس اهمیتی به نگرانی‌های انسان‌دوستانه داده نمی‌شود. در هزاران پرونده دولتی که من برای نوشتن این کتاب و کتاب‌های دیگر به آنها مراجعه کردم اصلا اشاره‌ای به مسائل حقوق بشری نشده بود و هنگامی که به حقوق بشر اشاره می‌شود تنها هدف ارتقای روابط عمومی است.
 
* تاثیر واقعی سیاست‌های خارجی دولت انگلیس بر مردم دیگر کشورها نیز همانند گذشته خارج از موضوع تلقی می‌شود
 
بسیاری از مفسران در شرایط کنونی ما را به این نتیجه می‌رسانند که نوعی "دکترین بلری" بر اساس دخالت نظامی برای اهداف انسان‌دوستانه وجود دارد و این نمونه‌ای از بکارگیری ارباب جراید برای هدایت تحلیل‌ها در فرهنگ سیاسی لیبرالیسم است. اگر دکترین بلر هنوز هم وجود داشته باشد قطعا شامل میزان قابل توجهی از دخالت‌های نظامی برای دستیابی به یک سری اهداف بسیار سنتی است. تاثیر واقعی سیاست‌های خارجی دولت انگلیس بر مردم دیگر کشورها نیز همانند گذشته خارج از موضوع تلقی می‌شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها