کد خبر: ۲۶۸۸۹
زمان انتشار: ۰۲:۱۰     ۲۷ آبان ۱۳۹۰
رئیس سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با بیان اینکه آخرین دولتی که می‌تواند درباره برنامه هسته‌ای ایران اظهارنظر کند، اسرائیل است، تاکید کرد که تل‌آویو از معاهده‌ای که خود عضو آن نیست، علیه ایران سوء استفاده می‌کند.

به گزارش 598 به نقل از خبر گزاري فارس، محمد البرادعی که برای دیدار با شخصیت‌ها و گروه‌های تونسی به این کشور سفر کرده است، در گفت‌وگو با روزنامه الشروق اعلام کرد که وی در زمان حضور خود در آژانس، با درستی با موضوع هسته‌ای ایران برخورد کرده است.

دبیر کل سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به برخی اخبار که گفته شده است وی در برخی موارد درباره برنامه‌ هسته‌ای ایران مخفی‌کاری کرده است، آن را «یاوه‌گویی» خواند و تاکید کرد همانطور که با موضوع هسته‌ای عراق برخورد [و تاکید کرد که در این کشور سلاح کشتار جمعی وجود ندارد] با موضوع هسته‌ای ایران نیز به درستی و راستی برخورد کرده است.

وی با اشاره به تهدیدها و فضاسازی‌های رژیم صهیونیستی نیز تاکید کرد که آخرین دولتی که می‌تواند درباره برنامه هسته‌ای ایران اظهار نظر کند، اسرائیل است زیرا به عقیده وی اسرائیل خود عضو معاهده منع انتشار سلاح کشتار جمعی (ان.پی.تی) نیست ولی دوست دارد از سیستمی که عضو آن نیست علیه ایران سوء استفاده کند.

البرادعی نیز به مانند همه کشورها و دولت‌ها و شخصیت‌های دیگر درباره هرگونه حماقت احتمالی این رژیم علیه ایران هشدار داد و تاکید کرد که هر حمله نظامی به ایران به عواقبی منجر خواهد شد که برای کل منطقه فاجعه‌بار خواهد بود.

البرادعی: اتحادیه عرب اعتبار خود را از دست داد

وی در بخش دیگری از سخنان خود به سوریه و مصر کشور خود اشاره کرد و با بیان اینکه اتحادیه عرب با به تعلیق در آوردن عضویت سوریه، اعتبار خود را از دست داد، در خصوص انقلاب کشور در مصر نیز اعلام کرد که هنوز در مصر چیز زیادی تغییر نکرده است و هنوز قانون اساسی رژیم حسنی مبارک حاکم است و اگر وضع همینطور ادامه یابد وی انقلاب مردم گرسنه و فقیر را پیش‌بینی می‌کند.

البرادعی با انتقاد از اتحادیه عرب در خصوص سوریه گفت: اتحادیه عرب اعتبار خود را مقابل مردم عرب از دست داد و اگر اعتبار خود را بازیابی نکند، راه را مقابل دخالت خارجی باز کرده است.

اتحادیه عرب شنبه گذشته در پی فشارهای آمریکا در اقدامی عجولانه عضویت سوریه را تعلیق کرد و از کشورهای عربی خواست سفرای خود را از دمشق فرابخوانند. اقدامی که کشورهای الجزایر، عراق و لبنان آن را رد کردند.

رئیس سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: دوست داشتم و هنوز هم دارم که به سوریه فرصت کافی داده می‌شد، همینطور همه کشورهای عربی ولی از راه مسالمت آمیز.

البرادعی با اشاره به دخالت بیگانگان در لیبی افزود: دوست ندارم آنچه در لیبی رخ داد در سوریه هم ببینم. اتحادیه عرب گویی به خطرات مداخله بیگانه در امور این کشور مهم [سوریه] نیندیشیده است.

تاکنون کشورها و شخصیت‌های مختلفی درباره دخالت در امور داخلی سوریه و نحوه عملکرد اتحادیه عرب در قبال دمشق که حتی مواضع بسیار ملایم‌تر از این هم درباره لیبی یا یمن اتخاذ نشده بود، هشدار داده‌اند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها