کد خبر: ۲۶۸۲۸۲
زمان انتشار: ۰۰:۱۸     ۱۸ آبان ۱۳۹۳
البدری زیرساخت‌ها را سزاوار چنین کاهشی در قیمت نفت ندانست و گفت: افت اخیر قیمت نفت که همه را هراسان کرده است، به جای آنکه معلول مازاد عرضه باشد، به دلیل گمانه زنی بازرگانان است اما باید نشست و آرام بود.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از پول نیوز ؛ شبکه خبری سی.ان.بی.سی آمریکا به نقل از دبیرکل اوپک اعلام کرد که هرچند رسانه ها، بازار، مصرف کنندگان و تولیدکنندگان همه از سقوط اخیر قیمت نفت هراسان شده اند اما باید بنشینند و آرام باشند.
 عبدالله سالم البدری با بیان آنکه ما واقعا باید بنشینیم و آرام به اوضاع نگاه کنیم، اظهار داشت: افت اخیر قیمت نفت به جای آنکه معلول مازاد عرضه باشد، همانگونه که بسیاری گفته اند، به دلیل گمانه زنی بازرگانان است.

بالاترین مقام اجرایی اوپک گفت: زیرساخت ها واقعا سزاوار چنین کاهشی در قیمت نفت نیستند، مازاد عرضه در بازار واقعا آنقدر زیاد نیست که سزاوار 28 درصد کاهش قیمت باشد.

وی افزود: فکر می کنیم گمانه زنی ها روی کاهش قیمت تاثیر گذاشته باشد.

گفته هایی وجود داشته است که برخی کشورهای اوپک مانند عربستان سعودی در رویارویی با افزایش رقابت، قیمت نفت را کاهش می دهند تا سهم بازار خود را حفظ کنند.

کنترل اوپک بر بازار جهانی نفت به دلیل افزایش فراتر از پیش بینی تولید نفت شیل در آمریکا، مورد تهدید قرار گرفته است.

این در حالی است که تقاضای جهانی نفت نیز به دلیل افت فراتر از پیش بینی رشد اقتصاد جهانی، کمتر از پیش بینی ها بوده است.

البدری پرسید، چرا پیش بینی ها کمتر از واقع بوده؟ و پاسخ داد: نظری ندارم.

وی نسبت به خطر افزایش ناپایداری قیمت نفت، پس از سالها ثبات نسبی آن، هشدار داد.

وی گفت: ما به یک قیمت مقرون به صرفه نیاز داریم که در آن تولیدکنندگان ناراضی نباشند، در یک قیمت مقرون به صرفه ما می توانیم برای افزایش تولید نفت، سرمایه گذاری کنیم.

بالاترین مقام اجرایی اوپک تاکید کرد: با این قیمت، ما نمی توانیم سرمایه گذاری کنیم. هیچکس سرمایه گذاری نخواهد کرد و اگر افزایش عرضه نباشد، قیمت ها صعود خواهد کرد.

به گفته وی، عاملی که می تواند سبب افزایش سریع قیمت نفت شود، انتظار افزایش مشکلات در خاورمیانه است. در ماه های اخیر، ظهور گروه های تروریستی دولت اسلامی عراق و شام(داعش) به عنوان یک قدرت در منطقه، موجب افزایش هراس ها شده است.

البدری اضافه کرد: من سیاستمدار نیستم، اما داعش یک مشکل است و باید هرچه سریع تر حل شود، این مشکل روی تولید فعلی، سرمایه گذاری و رفتار مردم اثرخواهد گذارد.

وی هشدار داد: داعش تاثیر فوق العاده ای در این زمینه دارد.

دبیرکل اوپک اظهار داشت: ما (غرب و کشورهای عربی)در موقعیت مشابه هستیم، نگویید داعش یک مشکل خاورمیانه ای بلکه یک مشکل جهانی است.

قیمت 70 دلار در هر بشکه، اوپک را به وحشت خواهد انداخت

در همین حال شبکه خبری راشا تودی روسیه به نقل از وال استریت ژورنال اعلام کرد، دبیرکل اوپک گفت: مباحث مربوط به عرضه هر بشکه نفت به قیمت 70 دلار، اوپک را دچار وحشت و اضطراب خواهد کرد.

عبدالله البدری در یک کنفرانس خبری که بتازگی برای اعلام چشم انداز نفت در سال 2014 در وین برگزار شد، افزود: ما نگران هستیم اما وحشت زده نیستیم.

اوپک می گوید، قیمت نفت در نیمه دوم سال 2015 شروع به افزایش خواهد کرد و در 25 سال آینده به 177 دلار در هر بشکه خواهد رسید.

وی گفت: انتظار می رود قیمت نفت خام در اواسط سال 2015 به 110 دلار در هر بشکه برسد. قیمت سبد نفت اوپک تا سال 2025 به 124 دلار در هر بشکه و تا سال 2040 به 177 دلار در هر بشکه خواهد رسید.

قیمت نفت از اواسط ماه ژوئن (خرداد) تاکنون به دلیل فراوانی عرضه و کاهش تقاضا، بیش از یک چهارم کاهش یافته است.

اوپک می گوید، تقاضای نفت این سازمان ممکن است قبل از آنکه در سال 2018 افزایش یابد، در سال 2017 به 28.2 میلیون بشکه در روز یا به کمترین سطح آن در 14 سال اخیر کاهش یابد. این رقم 600 هزار بشکه در روز کمتر از مقدار پیش بینی شده در گزارش سال گذشته اوپک و 800 هزار بشکه در روز کمتر از تقاضای سال جاری اوپک است.

کاهش قیمت منجر به این گمانه زنی ها شد که کشورهای اوپک در نشست آتی خود که در تاریخ 27 نوامبر (شش آذر) برگزار خواهد شد، با کاهش سقف تولید موافقت خواهند کرد تا جلوی کاهش قیمت را بگیرند.

برای بسیاری از کشورهای اوپک، کاهش قیمت نفت به کمتر از 80 دلار در هر بشکه، به معنی کاهش شدید درآمد است.

تقاضای نفت کشورهای نوظهوری مانند چین و هند در بالاترین سطح خود خواهد بود. حدود 71 درصد مصرف کل در کشور های آسیایی کاهش خواهد یافت.

اوپک می گوید، تحریم های غرب تاثیر محسوسی بر صنعت نفت روسیه نخواهد داشت. به گفته کارشناسان، تولید نفت در روسیه در سال 2018 ممکن است کمی کاهش یابد، اما مقدار آن در سال 2019 شروع به افزایش کرده و به 11.4 میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

منطقه آسیا پاسیفیک، مصرف کننده اصلی نفت روسیه خواهد شد.

اوپک در عین حال، امکان اینکه تعداد معاملات نفت روسیه به دلیل تحریم ها ممکن است کاهش یابد یا دچار وقفه شود را رد نمی کند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها