کد خبر: ۲۶۸۰۴
زمان انتشار: ۱۲:۵۶     ۲۶ آبان ۱۳۹۰
شمار بسيار زيادي از شخصيت هاي سياسي و فرهنگي افغان با امضاي توافقنامه راهبردي بین کابل و واشنگتن مخالفت کردند و آن را به زیان منافع کشورشان دانستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبری العالم، "لوي جرگه" افغانستان بدون در نظر گرفتن تهديد طالبان فعاليت هاي خود را به طور رسمی در کابل از سرگرفت و در اين جلسه بيش از 2000 تن از روساي قبايل براي بررسي توافقنامه راهبردي با آمريکا و فرايند آشتي با طالبان به عنوان دستور کار اصلي جلسه شرکت کردند.

"حامد کرزاي" رئيس جمهور افغانستان در سخنان افتتاحيه لوي جرگه دستاوردهاي ده سال گذشته را ناکافي دانست و افزود که دولتش و نيروهاي بيگانه نتوانستند امنيت و ثبات را براي ملت افغانستان تامين کنند.

وي تاکيد کرد: مبارزه با آن چه تروريسم خوانده مي شود از مسير واقعي خود خارج شد، اين جنگ نبايد به به روستاهاي افغاني کشيده شود و فقط بايد در پناهگاه هاي گروه هاي مسلح در خارج از مرزها محدود شود.

کرزاي در بخشي از سخنانش خاطرنشان کرد که افغانستان تاوان مبارزه با تروريسم را پرداخته و همچنان پرداخت مي کند.

برپایه این گزارش، موضوع توافقنامه راهبردي با آمريکا بخش اعظم سخنراني کرزاي را به خود اختصاص داد.

وي امضاي اين توافقنامه را تحت شرایطی به نفع افغانستان دانست و گفت: شرط امضای این توافقنامه برآورده شدن شروط افغانستان است.

کرزی شروط افغانستان را "توقف عمليات شبانه و يورش به خانه ها، بستن همه بازداشتگاه هاي آمريکا، منحل کردن سازمان هاي امنيتي موازي با سازمان هاي رسمي و همچنين خودداري از حمله به هر کشوري از طريق اراضي افغانستان" دانست.

وی گفت: ما براي امضاي شراکت راهبردي با آمريکا و ديگر کشورها آمادگي داريم؛ به شرط آن که حاکميت ملي ما کاملا رعايت شود.

اين در حالي است که شمار بسيار زيادي از شخصيت هاي سياسي و فرهنگي افغاني با امضاي توافقنامه راهبردي با آمريکا مخالفند زيرا اين کار به آمريکا اجازه خواهد داد که در افغانستان پايگاه هاي نظامي براي بلند مدت ايجاد کند.

"احمد شاه احمد زي" نخست وزير سابق و رهبر حزب اقتدار اسلامي افغانستان در اين زمينه به خبرنگار شبکه العالم در کابل گفت: ما مخالف لویی جرگه تشکيل شده از سوي کرزاي هستيم زيرا اين مجلس به نفع ملت افغانستان تصميم نمي گيرد و در ده ساله گذشته ثابت شد که حضور نيروهاي بيگانه در کشورمان به نفع ما نيست؛ بنابراين در آينده نيز نفعي براي کشورمان نخواهد داشت.

جلسات لوي جرگه به مدت چهار روز ادامه خواهد يافت تا شرکت کنندگان در پايان نشست هاي خود درباره موضوعات مطرح شده به جمع بندي دست پيدا کرده و آنها را به دولت اعلام کند.

اين در حالي است که افغاني ها در خارج از مجلس به شدت با امضاي توافقنامه راهبردي با آمريکا مخالفند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها