کد خبر: ۲۶۶۸۹
زمان انتشار: ۱۷:۵۶     ۲۵ آبان ۱۳۹۰
جزیره‌ی‌ مصنوعی خزر که بخشی از طرح گردشگری ۵ میلیارد دلاری 'آوازه' در کشور ترکمنستان است توسط یک شرکت هلندی طراحی و ساخته می شود.
به گزارش دویچه وله در تاریخ ۱۶ نوامبر ۲۰۱۱ (۲۵ آبان)، یوهانس هفکن‌شید، یکی از مدیران این شرکت هلندی در مصاحبه با یک روزنامه محلی در ترکمنستان گفته است: «این جزیره به گونه‌ای طراحی شده که نشان ملی کشور ترکمنستان به صورت برجسته بر آن ترسیم خواهد شد».
روزنامه‌های ترکمنستان همچنین می‌نویسند که کازینوها و مجموعه‌های تفریحی دیگری با نمونه‌برداری از شهر لاس وگاس در سواحل خزر تاسیس خواهند شد. در ساخت مجتمع گردشگری "آوازه"، عمدتا شرکت‌هایی از ترکیه، فرانسه، هلند و ایران فعالیت می‌کنند.
در چند ساله‌ی اخیر بیش از ۵۰ هتل و اقامتگاه مجهز در ترکمنستان ساخته شده است. مقام‌های این کشور به رغم بحران مالی دنیا ادعا می‌کنند که ۴۴ میلیارد دلار پروژه‌ی ساختمانی در دست احداث دارند.
محمد رضا فرقانی سفیر سابق ایران در ترکمنستان می‌گوید، «شرکت ایرانی پارس انرژی چهار طرح مهم در منطقه گردشگری "آوازه" و بندر ترکمن‌باشی ترکمنستان به ارزش صد میلیون دلار اجرا می‌کند.»
علی محجوبی رئیس دفتر کلاودیا روت ورئیس حزب سبزهای آلمان که خود یک فعال زیست‌محیطی است، به دویچه‌وله می‌گوید: «ترکمنستان با مشکلات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مواجه است و با نوعی تقلید از شیوخ پولدار عرب، جزیره‌‌ای مصنوعی در آب می‌سازد. این پروژه به پرستیژ حاکمان ترکمنستان برمی‌گردد و در اصل به هدر دادن درآمدهای نفت و گاز این کشوراست.»
وی افزود: «هرگونه دخالت در اکوسیستم دریای خزر عواقبی دارد. برای اینکه نگرانی‌ها رفع شود، بهتر بود که دولت ترکمنستان به موازات احداث جزیره‌ی مصنوعی طرحی نیز برای تصفیه‌ی فاضلاب و پساب‌های این مجتمع ایجاد کند.»
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها