کد خبر: ۲۶۶۸۷۴
زمان انتشار: ۱۷:۳۴     ۱۱ آبان ۱۳۹۳
وقتی می توانیم یک خطر یا چالش را ببینیم در بهتریم وضعیت هستیم. اگر سیل بیاید، خطر را می بینیم و واکنش نشان می دهیم اما برخی خطراتی که حیات ما را تهدید می کنند، قابل دیدن نیستند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از پول نیوز ؛ موسسه علمی تحقیقاتی نشنال جئوگرافیک آمریکا در مورد کاهش ذخایر سفره های آب زیرزمینی هشدار داد و این ذخایر را آخرین خط دفاعی بشر در برابر کم آبی دانست.

 این موسسه علمی اعلام کرد، خشکسالی ذخایر آب سفره های زیرزمینی نزدیک سطح زمین را خالی کرده و مدیریت و حفاظت از ذخایر آبهای زیرزمینی را به یک چالش فوری تبدیل کرده است.

نشنال جئوگرافیک نوشت، وقتی می توانیم یک خطر یا چالش را ببینیم در بهتریم وضعیت هستیم. اگر سیل بیاید، خطر را می بینیم و واکنش نشان می دهیم اما برخی خطراتی که حیات ما را تهدید می کنند، قابل دیدن نیستند.

برخی از ما در فهم اینکه چرا انتشار کربن در هوا، در حال تغییر اتمسفر زمین است و سیاره ما را گرم می کند، دشوار است.

همه ما سطح دریا را می بینیم، اما نمی بینیم که افزایش کربن هوا تاکنون موجب از بین رفتن بخش زیادی از ماهیان اقیانوس ها شده و این روند همچنان ادامه دارد و این یعنی بخش مهمی از منابع غذایی ما در حال نابودی است.

از بین رفتن سفره های آب زیرزمینی نیز از جمله خطرات غیرقابل دیدنی است که حیات انسان را به خطر می اندازد.

آب های زیرزمینی در آبخوان ها قرار دارند و ما این آب را فقط وقتی می بینیم که از چشمه جاری شود یا از چاه بیرون بیاید.

ذخیره آب برخی سفره های زیرزمینی که به سطح زمین نزدیک هستند، از آب های سطحی دوباره تجدید می شود، اما برخی سفره های آب زیرزمینی در عمق بیشتری قرار دارند و محتوی آب های قدیمی هستند که به دلیل تغییرات جغرافیایی که هزاران یا میلیون ها سال قبل رخ داده در این سفره ها محبوس شده اند.

ذخایر آب این سفره ها معمولا غیرقابل تجدید است و زمانی که ذخیره این آبهای فسیلی به پایان برسد، برای همیشه به پایان رسیده است. به پایان رسیدن آب این سفره ها به طور بالقوه عامل تغییر محل زیست و محل کشاورزی ما است.

به دلیل خشکسالی های متمادی، ذخایر سفره های آب زیرزمینی به دلیل شتاب بیشتر برداشت آب در مقایسه با تجدید آن، کاهش یافته است.

همزمان با اینکه خشکسالی، وضعیت ذخایر آبهای زیرزمینی را بدتر می کند، آب آشامیدنی برای مردم و کشاورزی کاهش می یابد و این کمبود زمینه ساز ناآرامی های اجتماعی است.

عربستان سعودی که چند دهه پیش با استخراج آب های زیرزمینی، در بیابان گندم پرورش می داد، این برنامه را رها کرده و به جای آن گندم وارد می کند تا ذخایر آب های زیرزمینی خود را حفظ کند.

این موسسه تاکید کرد، سفره های آب زیرزمینی، منبع معمول آب قابل دسترس برای همه کشورها است، بنابراین همکاری جهانی برای حفظ آنها حیاتی است.

مطالعات نشان داده تنها 10 درصد دشتهای ایران در حالت تعادلی قرار دارند و مابقی به دلیل افت ذخایر آب های زیرزمینی، دارای افت بیش از یک الی دو متر در سال هستند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها