کد خبر: ۲۶۶۲۶
زمان انتشار: ۱۱:۰۶     ۲۵ آبان ۱۳۹۰
در نشست بررسی سینمای کودک مطرح شد:
هرگز در سینمای ایران و در بخش سینمای کودک سرمایه‌گذاری بزرگی صورت نمی‌گیرد و هیچ فیلم کودکی نیز مانند فیلم الف ساخته نمی‌شود. در سينمايي كه رقبايي مثل ماهواره و اينترنت وجود دارد؛ كسي برنده است كه اثرش ميليوني ديده شود.
ايلنا: نشست بررسی وضعیت سینمای کودک باعنوان قهرمان در سینمای کودک شب گذشته(25 آبان) با حضور محمدعلی طالبی(کارگردان)، وحید نیکخواه آزاد(کارگردان)، چیستا یثربی(نمایشنامه‌نویس و روان شناس) و مقاره عابدی(کارشناس حقوقی کودک) در هتل کوثر اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدعلی طالبی در این نشست که تا ساعت یک بامداد به طول انجامید، با اشاره به وضعیت قهرمان در فیلم‌های کودک گفت: باید در هنگام ساخت فیلم کودکان به توانایی‌های آنها فکر کرد و باید به آنها آموخت که از نقاط ضعف خود به عنوان یک نقطه قوت استفاده کنند.

وی با اشاره به وضعیت قهرمان در سینمای هالیود گفت: سینمای هالیود قهرمان‌سازی خاص خود رادارد و زمانی نیز شوروی با آن مقابله مي‌كرد.

وی ادامه داد: اینکه رویابافی کنیم و کارهای عجیب و غریب را نسبت به بچه‌ها قرار بدهیم و تصور کنیم با استقبال مواجه می‌شود؛ درست نیست. گاهی ما تصور می‌کنیم که مسایل را برای کودکان درست چیده‌ایم اما اشتباه مي‌كنيم.

کارگردان فیلم باد و مه با تاکید بر جنبه آموزشی فیلم‌های کودکان گفت: بچه‌ها در فیلم‌ها با قهرمان‌ها همراه و مانوس می‌شوند از این رو قهرمان‌های فیلم‌ها باید به زندگی نزدیک باشند به همین دلیل است که وقتی ما درباره کودکان فیلمی می‌سازیم؛ مسوولیت‌های بزرگی داریم.

طالبی با ابراز تاسف از کمبود مطالعه در بعضی از فیلمسازان گفت: واقعیت این است که بعضی از فیلمسازان نیامدند كه مطالعه کنند و به روش‌های صحیح در فیلم بپردازند. از طرف دیگر هرگز در سینمای ایران و در بخش سینمای کودک سرمایه‌گذاری بزرگی صورت نمی‌گیرد و هیچ فیلم کودکی نیز مانند فیلم الف ساخته نمی‌شود.

وحید نیکخواه آزاد با اشاره به تاریخچه قهرمان در داستان‌ها گفت: حضور قهرمان چه در ادبیات جدید بعداز قرن هیجده که با چارلز دیکنر و اولیور تویست همراه بود و چه امروز همیشه پررنگ بوده است. زیرا زمینه گرایش و قهرمان همیشه وجود دارد و در غرب نیز هنرمندان از عنصر قهرمان در فیلم‌های خود استفاده کردند.

وی ادامه داد: میل به قهرمان یک میل عمومی و فطری است اما باید بدانیم که قهرمان در قصه همیشه با نوع قصه‌گویی ارتباط مستقیم دارد.

وی با تقسیم‌بندی بخش‌های جامعه به فرهیخته و عوام‌الناس تاکید کرد: همیشه این قشر عوام است که در جامعه سیطره بیشتری دارد و هیچگاه قشر فرهیخته تاثیرگذار مهم نبوده است از این رو عوام همیشه به قهرمان نیاز دارداما در کودکان ما هرگز کودک فرهیخته نداریم و اگر کودکی کتاب زیاد مطالعه می‌کند؛ فرهیخته نیست بلکه از سن خود جلوتر است.

نیکخواه آزاد با انتقاد از وضعیت سینمای ایران به خصوص سینمای کودک در سالهای اخیر گفت: در 30 سال گذشته سینمای ما رقیب جدی نداشته است اما امروز رقیب‌های زیادی مانند ماهواره و اینترنت دارد. دراین میان کسی برنده است که اثرش در مقیاس میلیونی دیده شود.

وی ادامه داد: یکی از اصلی‌ترین نقاط ضعف ما این است که در سینمای خود و سینمای کودک قهرمان در سطح ملی نداریم و نمی‌توانیم فیلمی را به صورت گسترده اکران کنیم زیرا درحالیکه تولیدات ما سه رقمی شده است اما ظرفیت نمایش رشد نکرده و نهایت 45 فیلم در سال است.

وی ادامه داد: امروز سینمای ایران به دو گونه محصولات پرمخاطب و بی‌ارزش و آثار بی‌مخاطب اما پرارزش تبدیل شده است درحالیکه ما باید به دنبال آن باشیم که فیلم پرمخاطب باارزش بسازیم. من بطور مطلق قائل به جنبه آموزشی سینما نیستم بلکه معتقدم سینما باید به صورت نامحسوس و آرام آرام پیام خود را منتقل کند.

چیستا یثربی با اشاره به وضعیت جهان امروز گفت: امروز قهرمان مانندآثار کهن وجود ندارد بلکه قهرمان کسی است که مقاومت می‌کند و دربرابر مشکلات تسلیم نمی‌شود. جهان امروز آنقدر پرچالش و پیچیده است که نمی‌توان قهرمان را به شکل گذشته تعریف کرد هرچند معتقدم قهرمان هرگز نمی‌میرد اما شکلش عوض می‌شود زیرا سینما به قهرمان نیاز دارد.

وی ادامه داد: امروز کودکان ما در دنیای ارتباطات حضور دارند و بسیاری از مسایل را به چالش می‌کشند از این رو باید قهرمان‌هایی به وجود بیایند که با آنها نزدیک باشند.

عابدی نیز طی سخنانی گفت: کودکان یک تکیه‌گاه امن می‌خواهند که اولین آنها پدر و مادرشان است.

وی با اشاره به اهمیت سینمای کودک گفت: با ریتم کند و ضرب‌آهنگ کسالت‌آور در فیلم نمی‌توان برای کودکی که امروز در اینترنت است پاسخ‌های درستی داد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها