کد خبر: ۲۶۳۷۵
زمان انتشار: ۱۴:۱۴     ۲۲ آبان ۱۳۹۰
اتحادیه عرب در پایان نشست دیروز، با تعلیق عضویت سوریه، بصورت مستقیم از مخالفان دولت بشار اسد حمایت کرد.

به گزارش سرویس بین الملل بی باک، در بیانیه ای که در پایان این نشست از سوی نخست وزیر قطر قرائت کرد، از کشورهای عضو درخواست شد سفرای خود را از سوریه فرا بخوانند.

لبنان و یمن به این موضع اتحادیه عرب اعتراض کرده، و عراق نیز از رای دادن به آن خودداری کرد.

این اتحادیه همچنین خواستار اعمال تحریم های اقتصادی و سیاسی علیه سوریه شد.

اتحادیه عرب از همه مخالفان سوریه دعوت کرد، طی 3 روز نشستی را در مقر این اتحادیه برای رسیدن به دیدگاهی یکپارچه درباره مرحله انتقالی آینده در سوریه برگزار کنند. اتحادیه عرب قصد دارد بر اساس نتایج همین نشست درباره به رسمیت شناختن مخالفان تصمیم گیری کند.

این اتحادیه تهدید کرد که شورای مخالفان سوریه در خارج از این کشور را به رسمیت خواهد شناخت.

این نخستین بار است که اتحادیه عرب در اقدامی شتابزده، دست به تعلیق عضویت یکی از اعضای مهم خود می زند.

سوریه یکی از اعضای مؤسس این اتحادیه است.

موضع گیری شتابزده اتحادیه عرب در قبال حوادث سوریه درحالی صورت می گیرد که این اتحادیه تا کنون در باره بحران بحرین، و سرکوب وحشیانه تظاهرات مسالمت آمیز مردم این کشور سکوت کرده است.

این درحالیست که حوادث سوریه درنتیجه اقدامات گروه های مسلحی است که از خارج از این کشور حمایت می شوند.

وزارت امورخارجه آمریکا اخیرا در پی دعوت دولت سوریه از گروه های مسلح برای تحویل سلاح های خود و اعلام عفو عمومی؛ به افراد مسلح توصیه کرد از تحویل سلاح های خود خودداری کنند.

سوريه: تعليق مغاير منشور اتحاديه‌عرب است

نماينده سوريه در اتحاديه عرب مي‌گويد، تصميم اين اتحاديه براي به تعليق درآوردن عضويت دمشق غيرقانوني و نقض منشور اين اتحاديه است.

به گزارش خبرگزاري رسمي سوريه (سانا)، يوسف احمد، نماينده سوريه در اتحاديه عرب اين اقدام را دستوري از سوي امريکا و کشورهاي غربي خواند و به شدت مداخله خارجي در امور داخلي سوريه را محکوم کرد.

با اين حال، يوسف احمد تاکيد کرد که دولت سوريه به طرح صلح اتحاديه عرب متعهد است و با وجود حضور گروه‌هاي مسلح در اين کشور که از حمايت خارجي برخوردارند، گام‌هايي را در راستاي اجراي آن برداشته است.


خشم بحرینی ها از رفتار دوگانه اتحادیه عرب

این برخورد سیاسی اتحادیه عرب اگرچه با استقبال غربیها بویژه رژیم آمریکا مواجه شد امّا موجی از خشم و نفرت در بین ملتهای آزاده دنیا را به همراه داشت.

بحرینی های مقیم مصر با تظاهرات مقابل مقر اتحادیه عرب در شهر قاهره، موضعگیری دوگانه این اتحادیه درقبال تحولات جهان عرب را محکوم کردند.

شرکت کنندگان در این تظاهرات پرچم بحرین را در دست داشتند و با سردادن شعار سیاست های اتحادیه عرب را محکوم کردند.

تظاهرات کنندگان اتحادیه عرب را متهم کردند که به دولت سوریه فشار وارد می کند اما همزمان چشمان خود را به روی سرکوبگری، استبداد و نقض حقوق بشر در بحرین می بندد.

این درحالی است که نیروهای امنیتی رژیم بحرین تظاهرات مسالمت آمیز جدید مردم در مناطق مختلف این کشور را بار دیگر با استفاده از گاز اشک آور و تیراندازی سرکوب کردند.

مردم انقلابی بحرین از چندین ماه پیش خواهان تغییر رژیم و برقراری عدالت در کشورشان هستند.

مخالفت عراق و الجزایر با تصمیم سیاسی اتحادیه عرب

کشورهای الجزائر و عراق به عنوان اولین کشورهای عربی مخالفت خود را با فراخوانی سفیرشان از سوریه بنا به درخواست اتحادیه عرب اعلام کردند.

به گزارش العالم، کشور الجزائر اعلام کرد که سفیر خود را از دمشق فرانخواهد خواند.

الجزائر اولین کشور عربی است که با درخواست اتحادیه عرب از کشورهای عربی برای فراخوانی سفرای خود از دمشق مخالفت می کند.

دولت عراق نیز اعلام کرد که سفیر خود را از سوریه فرانخواهد خواند.

اتحادیه عرب در پایان نشست خود عضویت سوریه در این اتحادیه را به حالت تعلیق درآورد و  از کشورهای عضو درخواست کرد تا سفرای خود را از سوریه فرا بخوانند.

لبنان و یمن به این موضع اتحادیه عرب اعتراض کردند و عراق نیز از رای دادن به آن خودداری کرد.

یورش مردم سوریه به سفارت عربستان و قطر

خبرنگار شبکه العالم از حمله مردم معترض در پایتخت سوریه به سفارتخانه های عربستان سعودی و قطر خبر داد.

مردم معترض به سفارتخانه های عربستان و قطر در دمشق یورش بردند. همچنین معترضان بسوی سفارتخانه ترکیه در حال حرکت هستند.

نیروهای انتظامی برای متفرق کردن مردم معترض، گاز اشک آور شلیک کردند.

اتحادیه عرب امروز عضویت سوریه را در این اتحادیه تعلیق کرد.

وزارت خارجه: عضویت سوریه در اتحادیه عرب تعلیق نشده است

وزارت امور خارجه درباره اخبار منتشره در رسانه‌ها پيرامون مصوبه اتحاديه عرب عليه سوريه توضيحاتي ارائه كرد.

اداره کل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه با ارايه توضيحاتي اعلام كرد: در برخي از رسانه‌هاي جمعي کشورمان در خبر مربوط به مصوبه اتحاديه عرب عليه سوريه به نقل از منابع گوناگون اعلام گرديده است که عضويت سوريه در اتحاديه عرب به حالت تعليق در آمده است که لازم است توضيحاتي در اين خصوص به اطلاع افکار عمومي رسانده شود :

ـ سايت رسمي اتحاديه عرب (http://www.arableagueonline.org/) به انتشار متن کامل مصوبه وزراي امور خارجه اتحاديه عرب در ‌٨ بند براي اطلاع همگان، اقدام نموده است.

ـ بر اساس بند مندرج در اين اين مصوبه، هنوز عضويت سوريه در اتحاديه به حالت تعليق در نيامده است و وزراي خارجه عرب با تعيين ضرب‌الاجلي، به سوريه مهلت داده‌اند چنانچه درخواست‌هاي کميته وزراي خارجه اتحاديه عرب را تا تاريخ ‌١٦ نوامبر ‌٢٠١١ مطابق با ‌٢٥ آبانماه ‌١٣٩٠ به مرحله اجرا در نياورد، مشارکت هيئت‌هاي اعزامي سوريه در نشست‌هاي اتحاديه عرب و سازمان‌هاي تابعه آن به حالت تعليق در خواهد آمد، مگر اينکه سوريه، در جهت اجراي کامل تعهدات خود در قبال نقشه راه عربي براي حل بحران سوريه که در تاريخ ‌٢ نوامبر ‌٢٠١١ که از سوي وزراي خارجه اتحاديه عرب تصويب شده است، اقدام عملي اتخاذ نمايد.

ـ بر اساس بند دوم اين مصوبه اگر اعمال خشونت‌آميز متوقف نشود، دبيرکل اتحاديه عرب ملزم خواهد بود ضمن تماس با سازمانهاي بين المللي از جمله سازمان ملل و با مشورت با معارضين سوري، محورهاي لازم براي انجام اقدامات مقتضي جهت جلوگيري از ادامه خشونت‌ها را تهيه کرده و به اجلاس وزراي خارجه عرب در تاريح ‌١٦/١١/٢٠١١ ارائه نمايد.

ـ بر اساس بند ديگر مندرج در اين مصوبه در صورت عدم اقدام دولت سوريه در جهت اجراي کامل نقشه راه وزراي خارجه عرب تا تاريخ ‌١٦ نوامبر ‌٢٠١١ ، از کشورهاي عربي درخواست خواهد شد سفراي خود را فراخوان نمايند. همچنين از همه جريانهاي مختلف معارضين سوريه درخواست خواهد شد درجلسه اي‌٣ روزه در مقر اتحاديه عرب نسبت به تدوين ديدگاه (دستورالعمل) يکپارچه براي مرحله انتقالي اقدام نمايند که وزراي خارجه عرب با بررسي نتايج حاصل از نشست معارضين ، اقدام مقتضي و مناسب در جهت شناسائي و به رسميت شناختن معارضين سوري را به عمل خواهد آورد.

ـ در بيانيه مربوط به مصوبه تاکيد شده است که کشورهاي يمن و لبنان با اين مصوبه مخالفت ورزيده و کشور عراق نيز درجلسه راي‌گيري غايب بوده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها