کد خبر: ۲۶۲۹۹۳
زمان انتشار: ۱۳:۴۷     ۲۹ مهر ۱۳۹۳
70 درصد شاغلان بخش کشاورزی 40 سال به بالا سن دارند که متوسط سن کشاورزان 52 سال است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از ایرنا ؛ معاون آموزش و ترویج سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی گفت : هم اکنون فقط 50 درصد از ساکنان روستاها به کشاورزی می پردازند و بقیه در بخش خدمات و صنعت مشغول هستند.

 'مصطفی آقایی' در آیین ادغام مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی تعداد بهره برداران بخش کشاورزی را چهار میلیون و 300 هزار نفر ذکر کرد.

وی اظهار کرد: 70 درصد شاغلان بخش کشاورزی 40 سال به بالا سن دارند که متوسط سن کشاورزان 52 سال است.

وی گفت: 20 درصد از کشاورزان نیز سواد حدود راهنمایی و 72 درصد سواد زیر ابتدایی دارند و تنها تعداد محدودی از این قشر باسواد هستند.

وی افزود : بالا بودن سن کشاورزان به یک مشکل تبدیل شده است زیرا که نوجوانان و جوانان گرایشی برای کار در عرصه کشاورزی ندارند.

وی با بیان اینکه بهره برداران بخش کشاورزی رو به کاهش است گفت: باید در این زمینه تمهیدات جدی اندیشیده شود.

وی بر ترویج و آموزش بهره برداران بخش کشاورزی نیز تاکید کرد و گفت: با وجود اینکه مراکز تحقیقات کشاورزی دانش و تجربه خوبی دارند اما در انتقال ضعیف هستند.

وی بر کاربردی کردن آموزش در مزرعه تاکید کرد و افزود: باید دانش بخش کشاورزی به خوبی به بهره برداران انتقال داده شود.

معاون آموزش و ترویج سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنانش گفت: هم اکنون این معاونت کشاورزان را برای آموزش از نظر سواد دسته بندی می کند تا آموزش و ترویج با توجه به سطح سواد به آنان ارائه شود.

آقایی افزود: استفاده از صدا و سیما و شبکه کشاورزی برای آموزش بخش زیادی از کشاورزانی که سواد ندارند استفاده می شود که نقش بسزایی در انتقال دانش به آنان دارد.

وی گفت: برنامه های آموزشی باید طوری طراحی شوند که حتی جوانان را تشویق به کار در مزرعه کند.

وی بر آموزش کارکنان نیز تاکید کرد و افزود: برگزاری کلاس های ضمن خدمت در زمینه های مختلف برای کارکنان اثر بخش خواهد شد زیرا که باید نیروها دانش و اطلاعات خود را به روز کنند.

وی در ادامه گفت: هم اکنون امنیت غذایی در کشور پایین است و تنها 60 درصد غذای مورد نیاز شهروندان در داخل کشور تامین و 40 درصد دیگر نیز از سایر کشورها وارد می شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز در این آیین بر آموزش و ترویج بهره برداران بخش کشاورزی تاکید کرد و گفت: باید برای افزایش بهره وری این مهم جدی گرفته شود.

'عبدالله یوسفی' افزود: نبود دانش کافی در بخش کشاورزی باعث شده بهره وری در بخش کشاورزی پایین بیاید و حتی به سرمایه ملی خسارت نیر وارد شود.

وی گفت: نبود دانش باعث می شود که برخی از بهره برداران با روش غیر اصولی به منابع آب و خاک اسیب وارد کنند و حل این موضوع نیازمند توجه مسوولان است.

وی افزود: زمانی که به منابع آسیب وارد شود توجیه اقتصادی کشاورزی نیز پایین خواهد آمد.

وی گفت: با توجه به شرایط و اقلیم این استان که در سال های اخیر با کمبود بارش باران مواجه بوده باید آموزش های لازم به بهره برداران بخش کشاورزی داده شود.

وی افزود: تغییرات اقلیم و کمبود بارش باران موجب مشکلاتی در این بخش شده است که به همین علت هم اکنون نیاز به آموزش کشاورزان بیشتر احساس می شود.

وی به معرفی و آموزش کشاورزان بر استفاده از ارقام مقاوم با خشکی تاکید کرد و گفت: آموزش بهره برداران باید یکی از اولویت ها قرار گیرد تا اطلاعات و دانش آموزش و تحقیقات به کشاورزان انتقال داده شود.

وی با بیان اینکه هم اکنون سواد علمی در کشور در حدود دو درصد است اظهار کرد: باید به آموزش بیشتر توجه شود و همچنین دانش آموختگان بخش کشاورزی نیز وارد عرصه کار شوند.

وی افزود: طرح های تحقیقاتی کشور در حوزه کشاورزی باید به آسانی در دسترس کشاورزان قرار گیرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها