کد خبر: ۲۶۱۷۰۲
زمان انتشار: ۱۴:۰۳     ۲۶ مهر ۱۳۹۳
رئیس سازمان ملی زمین و ساختمان با اشاره به فضای رکود در بازار مسکن بر لزوم پس انداز و قدرت مردم برای این بازار تأکید کرد و گفت: رونق بازار مسکن با رشد تقاضای موثر اتفاق می افتد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از بازار خبر ؛ سید محمد پژمان معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان ملی زمین و ساختمان در گفتگو با بازارخبر ضمن اشاره به رکود فعلی در بازار مسکن گفت: رکود جزئی از اقتصاد است که برای بیان آن باید عناصر مؤثر دیگر در اقتصاد را نیز چون نقدینگی، تورم و یا حتی اتفاقاتی غیراقتصادی را بررسی کرد. 

 

وی ادامه داد: با توجه به تورم موجود در کشور اکنون وضعیت درآمدی خانوارها به‌گونه‌ای است که این میزان عمدتاً جوابگوی هزینه‌های سبد خانواده، آن هم کالاهای ضروری است. بعد از آن اگر قادر به پس‌انداز باشند چون دنبال یک کالای سرمایه‌ای مانند مسکن که بخش بزرگی از درآمد را در برمی‌گیرد، زمان زیادی را باید برای آن اختصاص دهند. البته که گذر زمان و افزایش هزینه‌ها نسبت به پس‌انداز با سرغعت بیشتری در حرکت‌اند.

معاون وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: در هر صورت ورود به بازار مسکن مستلزم داشتن پس‌انداز است. حال اگر این پس‌انداز کامل باشد می‌تواند با آن خرید کنند یا اینکه باید با کمکی از سیستم پولی و اعتباری کشور با دریافت تسهیلات بانکی اقدام به خرید و از پس‌انداز آینده‌شان قسط پرداخت کنند.

رئیس سازمان ملی زمین و ساختمان افزود: بخش مهم دیگر در بازار مسکن، تولید است که در حال حاضر با توجه به شرایط اقتصادی، وضعیت تورمی و درآمدهای مردم، وضعیت پس‌انداز برای اقشار کم‌درآمد و متوسط کافی نیست تا بتوانند به‌عنوان متقاضی در این بخش ظاهر شوند و از آن طرف به دلیل واگذاری حجم زیادی از نقدینگی سیستم بانکی به مسکن مهر برای اعطای تسهیلات ملاحظاتی را در نظر می‌گیرند.

بهبود زیرساخت برای پس‌انداز

وی با اشاره بر تعیین‌کننده بودن نقش این دو موضوع در تقاضای مؤثر مسکن گفت: با توجه به شرایط موجود تقاضای مؤثری که منجر به رونق شود شکل نمی‌گیرد زیرا تولید همواره منتظر تقاضا است که اکنون در موضع ضعف بسر می‌برد برای برون‌رفت از این شرایط باید یک شرایط رونق عمومی و یک اقدام مناسب از سوی دولت برای کاهش تورم که هزینه‌های مردم را کاهش منجر شود صورت گیرد.

پژمان بر فراهم شدن امکان پس‌انداز مردم تأکید کرد و افزود: باید امکان پس‌انداز را برای مردم فراهم کنیم و از طرفی دیگر سیستم پولی و مالی کشور تصمیمات مؤثری برای اعطای تسهیلات بگیرند به‌عبارت‌دیگر اگر این دو بخش نشانه‌های خوبش را آشکار کند باید منتظر رونق در بخش مسکن باشیم.

 معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این‌که پرداخت وام 80 میلیون تومانی در شورای پول و اعتبار هنوز به تصویب نرسیده، یادآور شد:‌ این طرح از سوی وزارت راه و شهرسازی در این شورا مطرح شده و تصور هم این است که شورای پول و اعتبار به مسائل درگیر در بازار مسکن وارد شود و آن‌ها را حل‌وفصل کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها